Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve  (Luettu 37389 kertaa)

Tike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
www.nettikone.com/1334724 4 siipinen ? Eikös nuo kujle vaikka nuhvetilla  ;D

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve

 Työkoneiden nostovoimatarve kasvaa nostokorkeuden mukana.

Minkäslaiseen fysiikkaan tämä perustuu? ???

Enpä ole ihan tarkkaan tutkinut, mutta johtuisko työntövarren kulman muutoksesta työkoneen noustessa ylöspäin. Profissa on traktoritestien yhteydessä erittäin havainnolliset piirrokset kyseisestä aiheesta eli testatun traktorin nostovoimakäyrät ja samaan graafiin laitettu kyseisen kokoluokan auran ja jyrsinkylvökoneen vaatimat nostovoimakäyrät. Ja aina ne ylöspäin kaartavat nostokorkeuden funktiona. Jos työkoneen käyrä leikkaa traktorin käyrän, niin nostolaite jaksaa nostaa koneen sille korkeudelle. Aika usein ala-asennossa reserviä on reippaammin kuin yläasennossa. Toisinaan on testaajien maininta, että voi tulla ongelmia nostaa raskas kone yläasentoon.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Lainaus
Minkäslaiseen fysiikkaan tämä perustuu?

Eikö se ole ihan perinteistä mekaniikkaa, yläasennossa pitää työntövarren "lyhentymisen" takia sekä nostaa että vääntää. Lisäksi nostopisteen etäisyys nivelkohdasta muuttuu vetovarsien noustessa; esim jos traktorissa on mahdollisuus lyhentää varsia tai muuttaa toiseen reikään muuttaen etäisyyden/kulman nostovarsiin nähden saadaan surempi nostovoima mutta varmaankin lyhyemmän liikkeen.

Sketla

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Kumpihan olisi tuohon N91 parempi
Kverneland EG 85 vai tuollaiset överum nelisiipiset

Viimeksi muokattu: 17.08.22 - klo:08:25 kirjoittanut Sketla

Hammaslukko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mitä porukka mieltä Valtra N91 ja siihen 4siipiset kääntöaurat?

Kunhan vaan painoa on etupäässä riittämiin niin liikkuu normiolosuhteissa mukavasti.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2524
  • Etelä-Karjala
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mitä porukka mieltä Valtra N91 ja siihen 4siipiset kääntöaurat?

Jos on etukuormaaja niin kauha tai kivitalikko riittää painoksi. Menee keskijäykillä mailla ihan hyvin, mutta ei missään kittisavessa.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Sketla

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mitä porukka mieltä Valtra N91 ja siihen 4siipiset kääntöaurat?

Jos on etukuormaaja niin kauha tai kivitalikko riittää painoksi. Menee keskijäykillä mailla ihan hyvin, mutta ei missään kittisavessa.

Ei ole kyllä.. riittääkö jos laittaa nokkapainoja?

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Miksei kevyillä hiekkamailla mene, mut millainen rengastus, koko
Tuossa  N 91 on , melkeinpä  18,4R 38 takaiset tarvis olla,
Jos vähänkin kosteampaa, ja päisteessä kääntää, loppuu herkästi
Nostokorkeus auroista ja aurojen käännöstä.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2524
  • Etelä-Karjala
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Nokkapainoja pitää sitten olla täys patteri. Tuo Jarimanin kommentti renkaista pätee jos on alakautta pyörähtävät aurat. Mulla 6000 sarjasessa 34" takapyörät, mutta kun Överumit pyörähtää yläkautta niin ei ole mahtumisongelmaa.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Pehtoori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Aikoinaan kynnin MF 4270:llä ja Kvernen ES 80 paluuauroilla ja traktorissa etukuormain. Ongelmaksi tuli vaihteiston liitospulttien venyminen, kun kynnettiin enemmän. Siihen tuli viimein tehtaalta lujemmat pultit mutta sillä en enää kyntänyt, kun tuli tukevampi traktori. Traktorissa oli kyllä vetotangot vaihteiston yläpuolella vahvistuksena, mutta pultit venyi alapuolelta. Aikoinaan yksi viljelijä 80 luvulla sanoi, että paluuauroja  ei kannata laittaa alle 150 heppaiseen jontikkaan ei pienemmät kestä. Kyntivät yli 300 ha kahdella koneella syksyssä.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mulla on 4x16 Kvernet 6400 perässä, ja hyvissä oloissa ei mitään ongelmaa. Sitten kun  jotain märkää savensekaista maata, niin loppuu pito. Sivukaltevalla kannattaa aurat nostaa varoen ilmaan, samaten tieajossa ei kannata lehmää pienempää elukkaa väistää. Etukuormaimessa on kivitalikko painona, mutta ei haittasi lisäpaino yhtään. Tuo ännä taitaa olla hieman pidemmällä akselivälillä, että sikäli varmaan vakaampi menemään.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9756
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Eikö nyt ole jo aika poiketa aiheesta. Tosin en katsonut olenko sen jo ennemmin tehnyt, mutta muista ainakaan en :) Kumpi on "raskaampi" 4-siipinen paluu , vai 5-siipinen sarka ?  Siis nelosen paluu toki kiloissa mutta ... Pikkuusen joskus hiniööttääs 5 siipinen sarka-aura ja mielellään muovisiivellä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Naapuri on kyntänyt keveämpiä lohkoja 6850 ja 5 siipisillä EG variomateilla. Nuo EG:t on todella painavat muihin verrattuna. Siivet on muovia, mutta kiekot kaikissa siivissä. Etupainoja on keulaan viritetty 2 satsia.
Mystinen kesälaatumies

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Minulla on vanhat 4x16 Kvernet ja vedän niitä 6300 Valmetilla. Hyvin kulkee. Etupainoja on yleensä reilut 200 kg, mutta ilmankin kulkee.

Toisaalta kokeilin kakkostraktorilla (8150 Valtra) uusia Lemkenin 4 siipisiä Juwel 6:sia ja 500 kg tuntui aivan liian vähäiseltä etupainoina. Meni kyllä ihan ok, mutta tiukassa paikassa kohotteli liikaa keulaa. Vaihdoin sitten noihin 1988 kverneihin vielä muovisiivet ja veitsileikkurit, niin tuntuvat tosi mukavilta. Etupainoista on edelleen hyötyä, mutta jos pieni ala on kynnössä, en viitsi laittaa.

Eli: auroilla on väliä! Ojasväli pidemmäksi vie painopistettä kauemmaksi -> isompi traktori. Nykyaurat vaikuttavat painavan selvästi vanhoja enemmän muutenkin, joten kannattaa testata, miltä tuntuu. Muovisiivet ja veitsileikkurit vähentävät sekä verovoiman tarvetta hieman, että painoa paljon. Viilun leveyden säätö olisi kyllä ollut kiva noissa Lemkeneissä.
Don Essex

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Naapuri on kyntänyt keveämpiä lohkoja 6850 ja 5 siipisillä EG variomateilla. Nuo EG:t on todella painavat muihin verrattuna. Siivet on muovia, mutta kiekot kaikissa siivissä. Etupainoja on keulaan viritetty 2 satsia.
3-siipisetkin EG.t rautasiivillä ja kiekoilla tekee 6550stä melko kevytkeulasen, jos ei ole painoja 8)