Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Taas tumpeloita liikenteessä  (Luettu 14530 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D

Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..

Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen.

Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat  :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
  Tälläi talvella ei niin raskasta liikennettä tartte noilla pienemmillä asfaltoiduilla pelätä vaan näitä saatanan henkilöauton kuljettajia jotka eivät uskalla ajaa muualla kuin niissä urissa ja uria ei ole kuin kolme ja jos itse ajan traktorilla niin että aurausviitat heiluu ja silti meinaa autoista lähteä peilit ja renkaina niillä on varmaan nastaa ja kitkaa  :P  Kuorma-auto kuskit ja jopa bussit ymmärtävät ajaa reunassa.. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa nastoilla varustetulla henkilö autolla ajaa siellä reunassa???

Luistoneston valo vilkkuu jos pyörät kulkevat reunalumessa  ;)
Aijaa ei mulla oo sellasta  :P  Sais kieltää lailla sellaset nehän vaarantaa likenneturvallisuutta  ;D

Mahdollistavat vähän kovemman hurjastelun. Ja sen, että autoja joutuu hinaamaan syvemmältä ojista  ;D

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 540
Vs: Vähän kiitollisuutta, pliis...
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.

muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.


Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Yhdysvalloissa, Kanadassa, Saksassa ja esim. Puolassa nastat kielletty, Norjassa nastarenkaissa karmea vero (Etelä-Norjassa ehkä 10% ajaa nastoilla), Ruotsissa esim. Tukholmassa nastat kielletty monilla kaduilla.

Ahvenanmaalla landskapstyrelse on kieltänyt suolauksen (Kongossa ei ole suolattu 25:n vuoteen).

Kaikissa liikenne sujuu ainakin jotenkin. Mielestäni Virossa liikenne sujui paremmin, kun oli vähemmän rahaa suolaukseen ja ei talvirengaspakkoa. Tiehen jätettiin auraamatta muutaman sentin lumikerros eikä kiillotettu asfalttia kiiltäväksi ja liukkaaksi. PK-seudulla pahin bussiliikenne, joka sutii kesärenkailla kaikki rampit kiiltäviksi.

Ruotsissa muuten vaaditaan raskaalta liikenteeltä M+S merkintä (mikä ei kyllä välttämättä kovin hyvää pitoa takaa) ja min. 5 mm pintaa. Suomessahan saa raskas kalusto olla telissä slicksit ja toisessa 1,6 mm.

Itsellä kitkat pakon sanelemana Puolassa ja Saksassa kun ei nastoilla ajella, Latviassa ja Liettuassa nastat sallittu.
Grow the feed, not the weeds!

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D

Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..

Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen.

Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat  :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
  Tälläi talvella ei niin raskasta liikennettä tartte noilla pienemmillä asfaltoiduilla pelätä vaan näitä saatanan henkilöauton kuljettajia jotka eivät uskalla ajaa muualla kuin niissä urissa ja uria ei ole kuin kolme ja jos itse ajan traktorilla niin että aurausviitat heiluu ja silti meinaa autoista lähteä peilit ja renkaina niillä on varmaan nastaa ja kitkaa  :P  Kuorma-auto kuskit ja jopa bussit ymmärtävät ajaa reunassa.. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa nastoilla varustetulla henkilö autolla ajaa siellä reunassa???

Luistoneston valo vilkkuu jos pyörät kulkevat reunalumessa  ;)
Aijaa ei mulla oo sellasta  :P  Sais kieltää lailla sellaset nehän vaarantaa likenneturvallisuutta  ;D

Mahdollistavat vähän kovemman hurjastelun. Ja sen, että autoja joutuu hinaamaan syvemmältä ojista  ;D

...ja esim sen, että etupyöriä jarrutetaan kaarteessa eri voimakkuudella...aktivointinopeus jotain kolmenkympin luokkaa, kävelyvauhdista kulti mustallajäällä risteyksestä kerran vetäis käännökseen puolikierrosta liikaa...auton vika...kuulemma...

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Yhdysvalloissa, Kanadassa, Saksassa ja esim. Puolassa nastat kielletty, Norjassa nastarenkaissa karmea vero (Etelä-Norjassa ehkä 10% ajaa nastoilla), Ruotsissa esim. Tukholmassa nastat kielletty monilla kaduilla.

Ahvenanmaalla landskapstyrelse on kieltänyt suolauksen (Kongossa ei ole suolattu 25:n vuoteen).

Kaikissa liikenne sujuu ainakin jotenkin. Mielestäni Virossa liikenne sujui paremmin, kun oli vähemmän rahaa suolaukseen ja ei talvirengaspakkoa. Tiehen jätettiin auraamatta muutaman sentin lumikerros eikä kiillotettu asfalttia kiiltäväksi ja liukkaaksi. PK-seudulla pahin bussiliikenne, joka sutii kesärenkailla kaikki rampit kiiltäviksi.

Ruotsissa muuten vaaditaan raskaalta liikenteeltä M+S merkintä (mikä ei kyllä välttämättä kovin hyvää pitoa takaa) ja min. 5 mm pintaa. Suomessahan saa raskas kalusto olla telissä slicksit ja toisessa 1,6 mm.

Itsellä kitkat pakon sanelemana Puolassa ja Saksassa kun ei nastoilla ajella, Latviassa ja Liettuassa nastat sallittu.
Canadassa talvi tulee syksyllä ja loppuu keväällä, ei jatkuvaa soutamista ja nollakelejä kuten täällä. Etelä-ruotsissa on urakoitsijoita,jotka eivät omista auraa ollenkaan vaan vain ison vaisserin jolla kylvetään suolaa niin paljon että lumet sulaa pois..

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun  emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.

Kitkarenkaissa on eroja.

miksi sitten tänä talvenakin vanhemman pojan taksi kuskit soittaa ettei voi hakea poikaa kun on niin liukasta ettei sinne pääse kitkarenkailla  ???. Meidän rengas kokeilusta kulunut 5 vuotta joten olis varmaan lluullut kehitystä tapahtuneen. Poikaa hakee useampi taksi joten ei ole yhden auton taikuljettajan ongelma.
Kitkoilla pärjää jos pikiteillä tai kaupungeissa  ajelee ja ihanpakko ei ole lähteä keli kuin keli. Mutt tänne maaseudun teille kehitys työ on vielä pahasti kesken.
Nykypäivän taksikuskit on tumpeloita ajureita, monesti nainen ratissa. Ja kun pitää olla se takavetomersu tai bemari.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Vähän kiitollisuutta, pliis...
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.

muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.


Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
Juu ja Konginkangas ::)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Vähän kiitollisuutta, pliis...
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.

muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.


Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
Juu ja Konginkangas ::)

Oletan lonkaltaheittäen että 99,99999 % raskaasta liikenteestä on kuitenkin selvinnyt Konginkankaan erikoiskokeesta törmäämättä linja-autoon  ??? Olivatko olosuhteet tässä kolarissa ja kyseisellä minuutilla niin erikoiset että siitä ei millään päässyt rekalla ajamaan toheloimatta. On se tietysti mahdollista, mutta todella epätodennäköistä.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Vähän kiitollisuutta, pliis...
Oletan lonkaltaheittäen että 99,99999 % raskaasta liikenteestä on kuitenkin selvinnyt Konginkankaan erikoiskokeesta törmäämättä linja-autoon  ??? Olivatko olosuhteet tässä kolarissa ja kyseisellä minuutilla niin erikoiset että siitä ei millään päässyt rekalla ajamaan toheloimatta. On se tietysti mahdollista, mutta todella epätodennäköistä.

Olivat, yöllä vähän aikaisemmin parinsadan metrin matkalta tien poikki oli kulkenut pieni sadepilvi, ja vesi oli sitten jäätynyt tien pintaan. Tuon kapean sadealueen ulkopuolella keli oli kohtuullinen. Tuon kohdan liukkaus oli sitä luokkaa että ambulanssihenkilöstö kulki konttamalla kun kävellen ei pysynyt pystyssä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Vähän kiitollisuutta, pliis...
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.

muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.


Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
Juu ja Konginkangas ::)

Oletan lonkaltaheittäen että 99,99999 % raskaasta liikenteestä on kuitenkin selvinnyt Konginkankaan erikoiskokeesta törmäämättä linja-autoon  ??? Olivatko olosuhteet tässä kolarissa ja kyseisellä minuutilla niin erikoiset että siitä ei millään päässyt rekalla ajamaan toheloimatta. On se tietysti mahdollista, mutta todella epätodennäköistä.
Lahdenväylästä selvinneitäkin taitaa olla enempi.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5919
Vs: Vähän kiitollisuutta, pliis...
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.

muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.


Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
Näinhän täällä alemman hoitoluokan teillä on ollut jo vuosia.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Vähän kiitollisuutta, pliis...
Oletan lonkaltaheittäen että 99,99999 % raskaasta liikenteestä on kuitenkin selvinnyt Konginkankaan erikoiskokeesta törmäämättä linja-autoon  ??? Olivatko olosuhteet tässä kolarissa ja kyseisellä minuutilla niin erikoiset että siitä ei millään päässyt rekalla ajamaan toheloimatta. On se tietysti mahdollista, mutta todella epätodennäköistä.

Olivat, yöllä vähän aikaisemmin parinsadan metrin matkalta tien poikki oli kulkenut pieni sadepilvi, ja vesi oli sitten jäätynyt tien pintaan. Tuon kapean sadealueen ulkopuolella keli oli kohtuullinen. Tuon kohdan liukkaus oli sitä luokkaa että ambulanssihenkilöstö kulki konttamalla kun kävellen ei pysynyt pystyssä.

Eli mikään varautuminen ei olisi riittänyt sittenkään. Ei teiden kunnossapitoa voida ylläpitää sellaisella teholla että jokaista pakkasyönä tapahtuvaa paikallissadetta ehdittäisiin torjumaan  :-\

Olisiko kuski saanut tuon oikastua jos ei olisi ajanut rajoitinta vastaan heittelyn alkaessa, eli oilsi saanut nupin vielä kiihtymään ?

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
http://www.seiska.fi/uutiset/_a308609/konginkankaan+onnettomuusrekan+kuljettaja+karysi+ratista/

Kyllä tämä kaveri on rangaistuksensa saanut, luultavasti ei aja enää ikinä rajotinta vastaan :(

Silti teitä pitää hoitaa, kun aina niitä tumpeloita riittää esim lahdenväylällä..

antte

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
http://www.seiska.fi/uutiset/_a308609/konginkankaan+onnettomuusrekan+kuljettaja+karysi+ratista/

Kyllä tämä kaveri on rangaistuksensa saanut, luultavasti ei aja enää ikinä rajotinta vastaan :(

Silti teitä pitää hoitaa, kun aina niitä tumpeloita riittää esim lahdenväylällä..

Mielestäni vähän turhaan vedetty mukaan tämä onneton onnettomuus vuosien takaa. Todellakin on rangaistuksensa saanut.
Minulle mieluisa laskutusohjelmisto

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Mitäs muuten... jos mä ajaisin tulevilla liukkailla Opelilla ojaan niin voisinko syyttää olosuhteita, renkaita vai olisinko vaan ihan helevetin tyhmä  ???