Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Taas tumpeloita liikenteessä  (Luettu 14531 kertaa)

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Vähän kiitollisuutta, pliis...
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa  ::)

Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville...     8)

Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei.  En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena  ;D

roadman

  • Vieras
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun  emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun  emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.

Kitkarenkaissa on eroja.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun  emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.

Kitkarenkaissa on eroja.
Isän neliveto hiasessa on nyt kitkat alla ja on kyllä ihan saakeli pitävät kummit mutta kyllähän se traktorikin nelivedolla kulkee talvella eri tavalla kuin vaan kahden pyörän vetämänä  ;D  Jos olis itsellä autossa neliveto niin kitkat olis hyvä varteenotettava vaihtoehto.... Etuveto ja kitkat ei ole täällä metsässä mikään kovin kiva yhdistelmä   ???

Savotoija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 323
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
En ruppee väittelemään kummatko on paremmat, tai mitkä merket on parhaimmat.

Ite oon vaan tullu siihen tulokseen että pärjään kitkarenkailla. Nastoja en osta. Syystä että tympii kuunnella sitä nastojen aiheuttamaa melua, ja voin laittaa kitkat syksyllä aikaisemmin alle ja keväällä pitää pitempään alla.


Voittajat oppivat toisilta, häviäjät eivät opi keneltäkään, ja keskinkertaiset oppivat itseltään.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
En ruppee väittelemään kummatko on paremmat, tai mitkä merket on parhaimmat.

Ite oon vaan tullu siihen tulokseen että pärjään kitkarenkailla. Nastoja en osta. Syystä että tympii kuunnella sitä nastojen aiheuttamaa melua, ja voin laittaa kitkat syksyllä aikaisemmin alle ja keväällä pitää pitempään alla.
Nastat ei tuossa mun autossa ainakaan kuulu sen enempää kuin kesärenkaatkaan... Tosin se on sen ikäinen vielä että äänieristys kuului hintaan  ;D  Ja radioo kovemmalle sitten vaan ettei kaikki ylimääräiset kolinat ja röpinät kuulu  ;D

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Kitkoilla voi rällätä kovempaa kuin nastoilla ainakin jos niin kuin minä itse joutuu renkaat maksamaan. Nyt omassa ja työautossa nastat ja on hillinnyt kaasujalkaa. Kitkoilla ajanut parikymmentä vuotta ja kyllä niillä pärjää jopa täällä etelässä. Pohjois-Suomessa kitkojen pitäisi olla pakollisia, me etelän autoilijat joudutaan maksamaa niidenkin tiet.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Kitkoilla voi rällätä kovempaa kuin nastoilla ainakin jos niin kuin minä itse joutuu renkaat maksamaan. Nyt omassa ja työautossa nastat ja on hillinnyt kaasujalkaa. Kitkoilla ajanut parikymmentä vuotta ja kyllä niillä pärjää jopa täällä etelässä. Pohjois-Suomessa kitkojen pitäisi olla pakollisia, me etelän autoilijat joudutaan maksamaa niidenkin tiet.

Niin, ja mikäs sen nautinnollisempaa kateltavaa, kun etälän hemmot koettaa pääsiäisryyppyreissultaan palatessa ettiä tienreunalta jäisiä paikkoja ettei nastat ropisis pois jo Oulussa. :D
Jestas että silloin näkee monenmoista suksipoksipalanderia, lapinjuntti vain vetää kitkoilla ohi (jos uskaltaa sen kiemurtelijan vuoksi).

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Kitkoilla voi rällätä kovempaa kuin nastoilla ainakin jos niin kuin minä itse joutuu renkaat maksamaan. Nyt omassa ja työautossa nastat ja on hillinnyt kaasujalkaa. Kitkoilla ajanut parikymmentä vuotta ja kyllä niillä pärjää jopa täällä etelässä. Pohjois-Suomessa kitkojen pitäisi olla pakollisia, me etelän autoilijat joudutaan maksamaa niidenkin tiet.
Tule tänne pohjoseen asumaan niin näet tämän päivän tienhoidon tason, välimatkat pitkiä, tienhoito kilpailutettu retuperälle eikä ole isommin tienparannuksia näkynyt viime vuosina.
Kyllä sen joka kevät näkee kun tullaan etelästä hiihtolomalle rälläämään kovempaa niillä kitkarenkailla, kiire joka paikkaan, turvaväleistä ei ole kuultukkaan, ja ohitellaan aivan jarjettömissä paikoissa.
Sitten sitä ollaan ihmeissään kun poro tulla tupsahtaa tielle. :o
Mekin täälä pohjoisessa joudumme maksamaan nousevia vakuutusmaksuja kiitos kiireisten eteläläisten, jotka eivät pikku lumipyryssä älyä ajaa keliolojen mukaan, toki liikenne määrät ovat sielä suurempia mutta sitäkin suuremmalla syyllä tulisikin ajaa sen kelin mukaan.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
On muuten korjaamoiden pihoilla peltivaurioisia ja työtä luvassa.Koko yön niitä on raivattu ja vielä on noutamattomia hylkyjä tienreunoissa.
Tunnin oli tuttu ka-kuski seissyt Lahdentiellä ja kertoi kolarien tulleen sellaisina muutaman auton ryppäinä ohittavalla kaistalla.Pitäisi ehdottomasti olla enemmän niitä info-tauluja että kolarista tiedettäisiin aiemmin.
Olin Helsinkissä äsken,liukasta siellä on,todella liukasta.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Kitkoilla voi rällätä kovempaa kuin nastoilla ainakin jos niin kuin minä itse joutuu renkaat maksamaan. Nyt omassa ja työautossa nastat ja on hillinnyt kaasujalkaa. Kitkoilla ajanut parikymmentä vuotta ja kyllä niillä pärjää jopa täällä etelässä. Pohjois-Suomessa kitkojen pitäisi olla pakollisia, me etelän autoilijat joudutaan maksamaa niidenkin tiet.
Tule tänne pohjoseen asumaan niin näet tämän päivän tienhoidon tason, välimatkat pitkiä, tienhoito kilpailutettu retuperälle eikä ole isommin tienparannuksia näkynyt viime vuosina.
Kyllä sen joka kevät näkee kun tullaan etelästä hiihtolomalle rälläämään kovempaa niillä kitkarenkailla, kiire joka paikkaan, turvaväleistä ei ole kuultukkaan, ja ohitellaan aivan jarjettömissä paikoissa.
Sitten sitä ollaan ihmeissään kun poro tulla tupsahtaa tielle. :o
Mekin täälä pohjoisessa joudumme maksamaan nousevia vakuutusmaksuja kiitos kiireisten eteläläisten, jotka eivät pikku lumipyryssä älyä ajaa keliolojen mukaan, toki liikenne määrät ovat sielä suurempia mutta sitäkin suuremmalla syyllä tulisikin ajaa sen kelin mukaan.
Vakuutusmaksut on jaettu luokkiin asuinpaikkakunnan mukaan. Hesassa kalleimmat.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

roadman

  • Vieras
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun  emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.

Kitkarenkaissa on eroja.

miksi sitten tänä talvenakin vanhemman pojan taksi kuskit soittaa ettei voi hakea poikaa kun on niin liukasta ettei sinne pääse kitkarenkailla  ???. Meidän rengas kokeilusta kulunut 5 vuotta joten olis varmaan lluullut kehitystä tapahtuneen. Poikaa hakee useampi taksi joten ei ole yhden auton taikuljettajan ongelma.
Kitkoilla pärjää jos pikiteillä tai kaupungeissa  ajelee ja ihanpakko ei ole lähteä keli kuin keli. Mutt tänne maaseudun teille kehitys työ on vielä pahasti kesken.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Mitä pohjoisemmksi menee niin sen paremmin pitäisi pärjätä kitkoilla. Nastat ovat sitten asiaa kun ollaan pääkallokelillä tai kiillotetuissa urissa mitä etelämpänä on. Mulla on alla nokialaiset neliskanttisilla nastoilla ja täytyy myöntää että pito on todella hyvä kun rengas pyörii. lukkojarrutuksessa jossain kovaksi kiilotetussa valoristeyksessä ei sitten kyllä nekään pidä
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Taas tumpeloita liikenteessä
Mitä pohjoisemmksi menee niin sen paremmin pitäisi pärjätä kitkoilla. Nastat ovat sitten asiaa kun ollaan pääkallokelillä tai kiillotetuissa urissa mitä etelämpänä on. Mulla on alla nokialaiset neliskanttisilla nastoilla ja täytyy myöntää että pito on todella hyvä kun rengas pyörii. lukkojarrutuksessa jossain kovaksi kiilotetussa valoristeyksessä ei sitten kyllä nekään pidä

Vielä kerran... Siis noinhan se ihan oikeesti on. Itse asun täällä keskellä ei mitään, autoihin tulee vuodessa noin 50 t km ja rouvan on lähdettävä joka päivä, oli keli mikä tahansa. Kymmenen vuotta on nyt päästelty kitkoilla eikä ole aikomustakaan vaihtaa nastoihin. Mut on mulla pieni vieno toive, ostakaa te kaikki muut nastarenkaita. ::)

Ai niin, vielä yks lauantai juttu. Oltiin kerran menossa kohtuu liukkaalla kelillä yhteen kokoontumiseen. Kyytiläiset rupes arvostelemaan kovasti talvirenkaita, mm. sitä miten esim. tällä kelillä ei tee kitkoilla mitään vaan on oltava nastat alla. Sipasin siinä sitten yhden mutkan vähän vauhdilla läpi ja osallistuin sen verran keskusteluun, että tällä vuosituhannella en ole nastarenkaita ostanut, enkä osta. Olisittepa nähneet ilmeet :) :).

Viimeksi muokattu: 04.02.12 - klo:21:36 kirjoittanut jps