Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe Äkeen päivitystä  (Luettu 41268 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7188
Vs: Äkeen päivitystä
Multivan akilleen kantapää ollut aikoinaan juuri nuo teliin liittyvät ongelmat, ei pitäisi olla enää uusissa. Tuttava porukassa kaikki uudet tai tämän vuosituhannen äkeet Multivaa, ainoataakaan tämän vuosituhannen potilaa en tiedä ja Vädereitäkin vähän. Ainoat ongelmat olleet rengasrikoissa, ja jonkinverran noilla ajetaankin. Näillä mailla tarvitaan pinnalla pysymistä ja tasauskykyä, kynnös itsessään ei koskaan hakkaa äkeen päälle kuten savikoilla voi tapahtua?



Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?

Vaikea sanoa, kun vanhempia Multivoita ei pahemmin ole eikä yhdessäkään tietääkseni ole ollut ongelmia. Kaikki olleet tyytyväisiä äkeeseen, useamman merkkistä ollut aiemmat pl. Väderstadt, siitä vaihtaneita ei ole ollut. Yhtään en tiedä uuteen vaihdetun, kaikki suht tuoreita mutta markkinaosuus melkoinen, huono kello kauas kuuluu jne. :)

Tuohon telin ripustukseen/teliin tehty jotain muutoksia aikojen saatossa, sitä en tiedä milloin. Tälle vuodelle päivittyi ainakin järeämpi etulata ja työsyvyyden säätö.

Tehtaalla töissä olevat tai Pohojalaanen tms. asiasta oikeasti tietävä vois kommentoida :D

Väderin miinuksena oli omalta osalta 200 renkaat, isompia ei edes saa tähän kuusmetriseen. Jos olisi saanut isommilla renkailla, ehkä valinta olisi kallistunut Ruottinmaalle fiksun jälkiäkeen mitalla. Tosin yhtenä pointtina valintaan oli kotimaisuus, tehtaalla tuli käytyä kesällä ja ihan ok. hommalta vaikutti ja varsinkin se, että työntekijöillä vahva maataloustausta...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Äkeen päivitystä
Multivan akilleen kantapää ollut aikoinaan juuri nuo teliin liittyvät ongelmat, ei pitäisi olla enää uusissa. Tuttava porukassa kaikki uudet tai tämän vuosituhannen äkeet Multivaa, ainoataakaan tämän vuosituhannen potilaa en tiedä ja Vädereitäkin vähän. Ainoat ongelmat olleet rengasrikoissa, ja jonkinverran noilla ajetaankin. Näillä mailla tarvitaan pinnalla pysymistä ja tasauskykyä, kynnös itsessään ei koskaan hakkaa äkeen päälle kuten savikoilla voi tapahtua?



Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?

Vaikea sanoa, kun vanhempia Multivoita ei pahemmin ole eikä yhdessäkään tietääkseni ole ollut ongelmia. Kaikki olleet tyytyväisiä äkeeseen, useamman merkkistä ollut aiemmat pl. Väderstadt, siitä vaihtaneita ei ole ollut. Yhtään en tiedä uuteen vaihdetun, kaikki suht tuoreita mutta markkinaosuus melkoinen, huono kello kauas kuuluu jne. :)

Tuohon telin ripustukseen/teliin tehty jotain muutoksia aikojen saatossa, sitä en tiedä milloin. Tälle vuodelle päivittyi ainakin järeämpi etulata ja työsyvyyden säätö.

Tehtaalla töissä olevat tai Pohojalaanen tms. asiasta oikeasti tietävä vois kommentoida :D

Väderin miinuksena oli omalta osalta 200 renkaat, isompia ei edes saa tähän kuusmetriseen. Jos olisi saanut isommilla renkailla, ehkä valinta olisi kallistunut Ruottinmaalle fiksun jälkiäkeen mitalla. Tosin yhtenä pointtina valintaan oli kotimaisuus, tehtaalla tuli käytyä kesällä ja ihan ok. hommalta vaikutti ja varsinkin se, että työntekijöillä vahva maataloustausta...
Semmonen korjauspaketti tuohon naapurin multivaan tuli että alapäähän hitsattiin haarukkaan lisää mittaa että sai päästä pultin läpi niin että sitoi sen haarukan järeämmäksi eli nyt toimii.. Ja äkeenä multiva on hyvä se täytyy muistaa ja toimii kultivoiduillakin mailla hyvin eikä tukkeudu pehmeämmilläkään kovin helposti mutta ei se mikään vääderi ole eli ei oo kaikkea ajateltu loppuun asti :P Mutta eihän noita kotimaisia äkeitä ihan samoissa määrissä tuotetakkaan kuin väderiä eli testauskin on vähän pienempää niin kaikki ei tule heti ilmi...

sokuri

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
Vs: Äkeen päivitystä

Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?

Mulla on -03 Multiva Mega XL kolmella ladalla ja 5 cm piikkitiheydellä. Teliremppa tehtiin 2010, tehdas tuli vastaan...tässä äkessä järeämpi eka lata ja kyllä sillä maa siirtyy, veturista vaan loppuu voimat ennen. Ehdottomasti kannatta ottaa kahdella ladalla, eka lata ehdottomasti mallia järeä. Vädereitäkin saa takaladan kanssa joten siinä ei ainakaan tule pettymyksiä...

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Äkeen päivitystä
Mihin muuten Ijasja tarttee äestä,ainakaan noin rajua?Oon ymmärtäny päämenetelmän olevan suorakylvö

Suorakylvöä vähänlaisesti, näillä viljanhinnoilla tarttee saada kunnon satokin :) Osalla maista suorakylvö ok., ja niillä sitä harrastetaan mutta muuten perinteiseen tyyliin tai lapiorullaäkeellä muokaten. Lietteen piilotus vaatii myös muokkausta. Satotasossa liian huima ero parhailla mailla suorakylvö vs. kevätkyntö.

--Asia selvä....

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Äkeen päivitystä
Tossa kun oltiin äestä ostamassa vaihtoehtoina oli Potila ja Multiva 6m, niin naapuri jolla 6m Multiva varoitteli että vaati takaladan (alkaa muuten nyökkimään). Hänellä ilmeisesti jälkiasennuksena tuli se takalata. Piikkejä meni häneltäkin takuuseen. Potilassa ei ole havaittu nyökkimistä vaikkei takimaista lataa olekaan.
Oon vaatimaton!

ana111

  • Vieras
Vs: Äkeen päivitystä
Vähän ollaan EMÄNNÄN kans mietitty tälläasthttp ://kuvablogi.com/nayta/2952905/  Mahtaaks meijän koni vetää :o :o

Viimeksi muokattu: 15.01.12 - klo:22:02 kirjoittanut ana111

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Äkeen päivitystä
Multivan akilleen kantapää ollut aikoinaan juuri nuo teliin liittyvät ongelmat, ei pitäisi olla enää uusissa. Tuttava porukassa kaikki uudet tai tämän vuosituhannen äkeet Multivaa, ainoataakaan tämän vuosituhannen potilaa en tiedä ja Vädereitäkin vähän. Ainoat ongelmat olleet rengasrikoissa, ja jonkinverran noilla ajetaankin. Näillä mailla tarvitaan pinnalla pysymistä ja tasauskykyä, kynnös itsessään ei koskaan hakkaa äkeen päälle kuten savikoilla voi tapahtua?



Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?

Vaikea sanoa, kun vanhempia Multivoita ei pahemmin ole eikä yhdessäkään tietääkseni ole ollut ongelmia. Kaikki olleet tyytyväisiä äkeeseen, useamman merkkistä ollut aiemmat pl. Väderstadt, siitä vaihtaneita ei ole ollut. Yhtään en tiedä uuteen vaihdetun, kaikki suht tuoreita mutta markkinaosuus melkoinen, huono kello kauas kuuluu jne. :)

Tuohon telin ripustukseen/teliin tehty jotain muutoksia aikojen saatossa, sitä en tiedä milloin. Tälle vuodelle päivittyi ainakin järeämpi etulata ja työsyvyyden säätö.

Tehtaalla töissä olevat tai Pohojalaanen tms. asiasta oikeasti tietävä vois kommentoida :D

Väderin miinuksena oli omalta osalta 200 renkaat, isompia ei edes saa tähän kuusmetriseen. Jos olisi saanut isommilla renkailla, ehkä valinta olisi kallistunut Ruottinmaalle fiksun jälkiäkeen mitalla. Tosin yhtenä pointtina valintaan oli kotimaisuus, tehtaalla tuli käytyä kesällä ja ihan ok. hommalta vaikutti ja varsinkin se, että työntekijöillä vahva maataloustausta...
Multivashan telin rakenne on vähä erilaanen ku muilla, telin keinupalkki on laakeroitu haarukan väliin, eikä vain toispuoleisesti. Teorias hyvä ratkaasu, mutta vanhemmis malliis haarukka alakoo levitä, ja joskus -06-paikkeilla rakenne muuttui niin, että haarukka oli sidottu telipalakin alapuoleltakin. Sen muutossarjan tehdas kyllä toimittaa kaikkihin vanhoohinkin koneisihin. Tuo rakenne kyllä kestää tosi hyvin, mutta sen voiteluväli on tihiä, ja jos (kun) sitä laiminlyö niin keinun puslat kyllä väliintyy aikaa myöten. Ja pitäähän konehien pientä väärinkäyttöäki kestää. Nykyäänhän sielä on kiistettävät kartiolaakerit, eli nyt se kestää kait jo vaikka mitä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Äkeen päivitystä
Tossa kun oltiin äestä ostamassa vaihtoehtoina oli Potila ja Multiva 6m, niin naapuri jolla 6m Multiva varoitteli että vaati takaladan (alkaa muuten nyökkimään). Hänellä ilmeisesti jälkiasennuksena tuli se takalata. Piikkejä meni häneltäkin takuuseen. Potilassa ei ole havaittu nyökkimistä vaikkei takimaista lataa olekaan.

Sen takia kai ne on multivaan viritelly etukulmapyöriä. Virityksen makua.
Kui mää ain olen paras?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Vs: Äkeen päivitystä


Tuo taitaa olla juuri samanlainen kun se mitä vaihtokonelistalta löysin. Kuinka tehokkaasti tuolla siirtyy maata halutessa, nykyisessa edessä hydr. säädettävä palkkilata, ja sehän on tehokas siirtämään maata, kun voi tarvittakessa painottaa koko äkeen painolla. Onko tuosta lappulatasta maan siirtämiseen? Aika paljon yhteistyöporukan maissa vaan vieläkin tarvetta tasaukselle, vuokramaissa paljon sellaisia jotka pilattu kyntämällä väärin vuosikymmenet...

Ja sitten paino, mega lienee aika raskas? 300mm renkailla taitaa silti pysyä kohtuullisesti tavoitesyvyydessä multa/rapamaillakin, vai?

Ja sitten tärkeä juttu, onko tukkeutumisherkkyys millainen?
Kovilla mailla ladasta loppuu säätövara alaspäin, ainakin kulumattomilla piikinkärjillä, eli keskiladalla, jota hydrauliikka suoraan säätää. Etu- ja takalatoja säädetään veivillä suhteessa keskilataan. Keveyemmillä mailla tavaraa saa kyllä siirtymään.
Hieman joutuu syvyyttä säätelemään kevyemmän ja jäykemmän maan välillä. Ihan keveistä ja turvemaista ei kokemusta. Piikistö ei kauhean helposti tukkea, mutta latoja ei pysty käyttämään esim. lannanmultauksessa ensimmäisellä kerralla.
Äes painaa noilla varusteilla lähes 4 tonnia.
Mystinen kesälaatumies

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Äkeen päivitystä


Tuo taitaa olla juuri samanlainen kun se mitä vaihtokonelistalta löysin. Kuinka tehokkaasti tuolla siirtyy maata halutessa, nykyisessa edessä hydr. säädettävä palkkilata, ja sehän on tehokas siirtämään maata, kun voi tarvittakessa painottaa koko äkeen painolla. Onko tuosta lappulatasta maan siirtämiseen? Aika paljon yhteistyöporukan maissa vaan vieläkin tarvetta tasaukselle, vuokramaissa paljon sellaisia jotka pilattu kyntämällä väärin vuosikymmenet...

Ja sitten paino, mega lienee aika raskas? 300mm renkailla taitaa silti pysyä kohtuullisesti tavoitesyvyydessä multa/rapamaillakin, vai?

Ja sitten tärkeä juttu, onko tukkeutumisherkkyys millainen?
Kovilla mailla ladasta loppuu säätövara alaspäin, ainakin kulumattomilla piikinkärjillä, eli keskiladalla, jota hydrauliikka suoraan säätää. Etu- ja takalatoja säädetään veivillä suhteessa keskilataan. Keveyemmillä mailla tavaraa saa kyllä siirtymään.
Hieman joutuu syvyyttä säätelemään kevyemmän ja jäykemmän maan välillä. Ihan keveistä ja turvemaista ei kokemusta. Piikistö ei kauhean helposti tukkea, mutta latoja ei pysty käyttämään esim. lannanmultauksessa ensimmäisellä kerralla.
Äes painaa noilla varusteilla lähes 4 tonnia.

Mahtaisiko auttaa jos jäykistää lattaladan toisiinsa tangolla, olen joihinkin malleihin nähnyt myytävän tankoa taakse....

Tai sitten yksikertaisesti vaihtaa palkkilataan jos tuntuu ettei muuten tasaa

Tuo säätötarve maalajien vaihtuessa tuttua kauraa, eikä siitä varmaan koskaan eroon pääsekään. Mutta sehän ei ole ongelma hydrauliikan toimiessa. Ja noissa taitaa olla vakiona kunnollinen syvyyden näyttö, nykyisessä menee sylinterinvartta vahdatessa ja perstuntumalla säätö.

Veivisäätö saa kyllä näppylöitä nousemaan, mut onhan noita kaikenlaisia sylintereitä hyllyssä....

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Äkeen päivitystä
Onko Ähtärissä koskaan kuultu tasausäkeestä?

Potilan classic ja master,niissä ei sitten ole kovin suuria eroja
nykypäivänä paitsi master huomattavasti kalliimpi.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Vs: Äkeen päivitystä
[

Mahtaisiko auttaa jos jäykistää lattaladan toisiinsa tangolla, olen joihinkin malleihin nähnyt myytävän tankoa taakse....

Tai sitten yksikertaisesti vaihtaa palkkilataan jos tuntuu ettei muuten tasaa

Tuo säätötarve maalajien vaihtuessa tuttua kauraa, eikä siitä varmaan koskaan eroon pääsekään. Mutta sehän ei ole ongelma hydrauliikan toimiessa. Ja noissa taitaa olla vakiona kunnollinen syvyyden näyttö, nykyisessä menee sylinterinvartta vahdatessa ja perstuntumalla säätö.

Veivisäätö saa kyllä näppylöitä nousemaan, mut onhan noita kaikenlaisia sylintereitä hyllyssä....
Enemmän tuo kovien maiden tasaamattomuus johtuu irroitusvaikeudesta. Pehmeämmillä mailla maa irtoaa helpommin ja tällöin maata kulkee ladan edessä. On Multivasssa aika jäykät jouset latalapuissa.
Veivisäädöllä tehdään latojen perussäätö ja varsinainen säätö tehdään hydraulisesti. Samanlainen systeemi on muissa merkeissäkin.
Mystinen kesälaatumies

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Vs: Äkeen päivitystä
Onko Ähtärissä koskaan kuultu tasausäkeestä?

Potilan classic ja master,niissä ei sitten ole kovin suuria eroja
nykypäivänä paitsi master huomattavasti kalliimpi.

Mä myin 8,4m Patu tasausäkeen tarpeettomana pois parivuotta Multivan hankinnan jälkeen. Tuollaisessa pyörä-äkeessä on huomattavasti monipuolisemmat säädöt kuin tasausäkeessä.
Mystinen kesälaatumies

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Äkeen päivitystä
Onko Ähtärissä koskaan kuultu tasausäkeestä?

Potilan classic ja master,niissä ei sitten ole kovin suuria eroja
nykypäivänä paitsi master huomattavasti kalliimpi.

Mä myin 8,4m Patu tasausäkeen tarpeettomana pois parivuotta Multivan hankinnan jälkeen. Tuollaisessa pyörä-äkeessä on huomattavasti monipuolisemmat säädöt kuin tasausäkeessä.
off topic, mutta mä annan silti äänen raskahalle tasausäkeelle, esim. mun Herkulekses on samat hydraulisäädöt etulataa lukuunottamatta kun joustopiikkiäkeis. Yksin sillä ei päriää joka paikas, mutta tosi hyvä pari normaalille äkehelle. Niin ja asiasta sen verran jotta nykyään Multivan etuladalle on sen verran paljo pultinreikiä, jotta sen korkeutta saa säärettyä takuulla riittävästi. Sillä pystyy pelaamahan vähä tuon piikkikulmanki kans, eli onko lata enemmän tasaava vai murustava.

Pro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Äkeen päivitystä
Ite laitoin multivan vaihtoon ja parkon 7000sh tulee tilalle. En edes muista kysyny tarjousta.

Syy tähän?  :o

Multivan telit ei kestänyt yhtään, piikit ihan perseestä kun katkeilivat kokoajan, puolet nipoista sellaisia ettei rasvaa saanut menemään, etulata ei siirrä maata tarpeeksi, herkästi tukkeutuva tietyin varauksin.

Parkossa on kunnon etulata=maa siirtyy, telit ja navat kestää vetää päälle 50km/h (30km/h lappukoneen etupalkissa on vaan direktiivin takia), piikit paremmat, maalattu laivoissa käytettävällä maalilla, isot renkaat, tehdas lähellä ja jälkimarkkinointi taitoinen= tulee pariin kohtaan nippoja mitä ei aikasemmin tuotantomalleissa ollut.
Tästä tähän.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9