Mitä tulee tuohon myyntiin, niin, mites se myynti mielestänne pitäis hoitaa jos ei myyntiautolla? Kaupan hyllylle on turha mennä ennen kuin asiakas on oppinut arvostamaan tuotetta, on valmis maksamaan siitä enemmän ja osaa hakea sen hyllystä. Kauppojen parkkipaikoillahan käy iso määrä asiakkaita, jos siellä myynnin tekeminen ei ole fiksua niin, missä?
Olen pohdiskellut vähän samoja asioita lampaiden suhteen. Niissä tilanne on sikäli eri, että lammas on nykyään jo erikoistuote, eikä sitä kotimaisena läheskään joka kaupasta saa. Sika vaatinee aikamoiset tarinat, että ostaja mieltää sen tosiaan olevan eri tuote kuin kaupan hyllyllä myytävä ulkomaan sika. Mutta jos kotimaiselle tuotannolle käy siten kuin julkisuudessa nyt pelätään, saattaa se joskus vuosien päästä olla kotimainen sikakin erikoistuote.
Yksi myyntikanava, joka ei suurista odotuksista huolimatta ole vielä lähtenyt lainkaan vetämään, on tämä internetti. Siinä näkisin silti edelleen tulevaisuuden mahdollisuuden, että tilaa koko sika haluamallasi paloittelulla pakastettaviin paloihin pakattuna ja so*****na aikana kotiin tuotuna. Ja netistä näet, minkä korvanumeroinen sika on kyseessä, mistä se on kotoisin, mitä se on syönyt, ja montako kilometriä sitä on kotiisi kuskattu ja paljonko se on kokonaisuutena hiilijalanjälkiä päästellyt. Se saattaa olla jollekin ympäristötietoisille ison pakastimen omaaville kuluttajille mahdollisuus pelastaa maailma, mutta vaatii kyllä aika asennemuutosta kulutustottumuksiin, että toimisi suurilla massoilla.
Kaupassa käyminen joka päivä tai parinkaan päivän välein saattaa olla jo rankkaa hommaa joillekin lapsiperheille tai vanhuksille, jotka ei ihan kaupan naapurissa asu. Toisaalta jos ne netistä tilaa, ne ehkä haluaa samaan toimitukseen kaikki ruuat eikä pelkkää raakaa sikaa.
Mutta on hyvä pohtia asioita valmiiksi, ja nythän saattaa olla alalla sellainen rakennemuutos tulossa, että erilaisia mahdollisuuksia tulee tarjolle rohkeimmille.