Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tilateurastamon rakentaminen ratkaisuksi lihan tuotannon heikkoon kannatavuuteen  (Luettu 38255 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Mut kyllä tuollainen menestyisi hyvinkin mikäli myymälän saa sellaiseen paikkaan jossa on ihmisiä muutenkin...

Mä en ainakaan viitsisi hakea lihaa erikseen jostakin kaukaisesta osoitteesta. Ehkä kaikki muut viitsisivät  ???
Tai sitten ei yritäkään myydä "kotoa" vaan osata myyntipaikan marketista. Ex-kotikunnassa oli tilateurastamo, joka käytännössä teurasti ma-ke-(to) ja myi (to-)-pe-la. Viikonlopuksi sitä oikeaa ruokaa ostetaan, silloin lompakko on vähän paremmin auki. Lähiseutujen marketit ottivat mielellään teurastamon myymään lihatiskilleen (se laatulähikaupan leima ym.). Koko henkilökunta teurasti ja myi. Tuli ketju läpinäkyväksi, kukaan ei yrittänyt fuskata, kun joutui sen omakohtaisesti myymään. Ymmärtääkseni homma toimi tulipaloon asti hyvin, sen jälkeen ajattelivat pärjätä vähemmillä töillä ja jättivät pisneksen.

Petri

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Mut kyllä tuollainen menestyisi hyvinkin mikäli myymälän saa sellaiseen paikkaan jossa on ihmisiä muutenkin...

Mä en ainakaan viitsisi hakea lihaa erikseen jostakin kaukaisesta osoitteesta. Ehkä kaikki muut viitsisivät  ???
Tai sitten ei yritäkään myydä "kotoa" vaan osata myyntipaikan marketista. Ex-kotikunnassa oli tilateurastamo, joka käytännössä teurasti ma-ke-(to) ja myi (to-)-pe-la. Viikonlopuksi sitä oikeaa ruokaa ostetaan, silloin lompakko on vähän paremmin auki. Lähiseutujen marketit ottivat mielellään teurastamon myymään lihatiskilleen (se laatulähikaupan leima ym.). Koko henkilökunta teurasti ja myi. Tuli ketju läpinäkyväksi, kukaan ei yrittänyt fuskata, kun joutui sen omakohtaisesti myymään. Ymmärtääkseni homma toimi tulipaloon asti hyvin, sen jälkeen ajattelivat pärjätä vähemmillä töillä ja jättivät pisneksen.

Petri

Kumpi oli ensin muna vai kana;  ''ajattelivat pärjätä vähemmällä'' vai ''tulipalo''. ;)

JoHaRa

  • Vieras
Jos jotain erikoista haluaisi nyt sioillaan tehdä niin tässäpä kaikille toimiva idea:

20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

-Ei lihan leikkaamista, ei pakkaamista pikkurasioihin, ei sataa tuotetta... Koko sika yhdellä kerralla ja kilohinnalla. Tuollaiselle voisi lätkäistä ihan hyvän hinnankin, olisipa loistava herkku isompiin juhliin tai talouksiin. Ostaja voisi jakaa sen sitten naapurien kanssa jos lihaa tuli liikaa yms..

Ja tuollaisen isomman möykyn viitsisi hakea vaikka vähän kauempaankin  8) Minä ostaisin heti tuommoisen vaikka jouluksi mutta ei niitä saa nyt mistään  ;)

sorkkis

  • Vieras
Jos jotain erikoista haluaisi nyt sioillaan tehdä niin tässäpä kaikille toimiva idea:

20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

-Ei lihan leikkaamista, ei pakkaamista pikkurasioihin, ei sataa tuotetta... Koko sika yhdellä kerralla ja kilohinnalla. Tuollaiselle voisi lätkäistä ihan hyvän hinnankin, olisipa loistava herkku isompiin juhliin tai talouksiin. Ostaja voisi jakaa sen sitten naapurien kanssa jos lihaa tuli liikaa yms..

Ja tuollaisen isomman möykyn viitsisi hakea vaikka vähän kauempaankin  8) Minä ostaisin heti tuommoisen vaikka jouluksi mutta ei niitä saa nyt mistään  ;)
Eli yks asiakas haluu ostaa tuonkokoisen porsaan jolloin kannattaa laittaa tilateurastamo pystyyn ?
Käy tilaamassa sikalasta tuonkokoinen porsas ja teurasta itse .

JoHaRa

  • Vieras
Jos jotain erikoista haluaisi nyt sioillaan tehdä niin tässäpä kaikille toimiva idea:

20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

-Ei lihan leikkaamista, ei pakkaamista pikkurasioihin, ei sataa tuotetta... Koko sika yhdellä kerralla ja kilohinnalla. Tuollaiselle voisi lätkäistä ihan hyvän hinnankin, olisipa loistava herkku isompiin juhliin tai talouksiin. Ostaja voisi jakaa sen sitten naapurien kanssa jos lihaa tuli liikaa yms..

Ja tuollaisen isomman möykyn viitsisi hakea vaikka vähän kauempaankin  8) Minä ostaisin heti tuommoisen vaikka jouluksi mutta ei niitä saa nyt mistään  ;)
Eli yks asiakas haluu ostaa tuonkokoisen porsaan jolloin kannattaa laittaa tilateurastamo pystyyn ?
Käy tilaamassa sikalasta tuonkokoinen porsas ja teurasta itse .

Tuo minun ideani on huomattavasti parempi kuin jonkun lihanleikkaamon perustaminen johonkin pöpelikköön  :D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Jos jotain erikoista haluaisi nyt sioillaan tehdä niin tässäpä kaikille toimiva idea:

20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

-Ei lihan leikkaamista, ei pakkaamista pikkurasioihin, ei sataa tuotetta... Koko sika yhdellä kerralla ja kilohinnalla. Tuollaiselle voisi lätkäistä ihan hyvän hinnankin, olisipa loistava herkku isompiin juhliin tai talouksiin. Ostaja voisi jakaa sen sitten naapurien kanssa jos lihaa tuli liikaa yms..

Ja tuollaisen isomman möykyn viitsisi hakea vaikka vähän kauempaankin  8) Minä ostaisin heti tuommoisen vaikka jouluksi mutta ei niitä saa nyt mistään  ;)

Gudaidiö Jortikalta! Haluatko, että suolet otetaan pois ja yrttikasvilajitelma sijalle? Pistätätkö omenan suuhun?   Varmasti saisi tuplahinnan loso-sikaan verrattuna ja neljäsosa kustannuksilla.  Kyl noita saa helposti kaupaksi kolme tuhatta vuodessa.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?

Jaa kuitenkin yhden kyläläisen itsekasvattama possu oli todella hyvää. Annettu ruohoa, nauriita, perunaa, viljaa mitä nyt sattui saamaan. Vapaasti tönkänyt pihamaalla jne. Oli muuten tosi hyvää, ei saa kaupasta samanlaista, ja kuten jätkä sanoi, ei tarvitse juuri mausteliemiä, on todella hyvää pelkästään suolan ja pippurin kera. NAM  :)

Se on kotitarvepuuhastelukasvatus sitten erikseen.
Käteinen ratkasee

JoHaRa

  • Vieras
Jos jotain erikoista haluaisi nyt sioillaan tehdä niin tässäpä kaikille toimiva idea:

20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

-Ei lihan leikkaamista, ei pakkaamista pikkurasioihin, ei sataa tuotetta... Koko sika yhdellä kerralla ja kilohinnalla. Tuollaiselle voisi lätkäistä ihan hyvän hinnankin, olisipa loistava herkku isompiin juhliin tai talouksiin. Ostaja voisi jakaa sen sitten naapurien kanssa jos lihaa tuli liikaa yms..

Ja tuollaisen isomman möykyn viitsisi hakea vaikka vähän kauempaankin  8) Minä ostaisin heti tuommoisen vaikka jouluksi mutta ei niitä saa nyt mistään  ;)

Gudaidiö Jortikalta! Haluatko, että suolet otetaan pois ja yrttikasvilajitelma sijalle? Pistätätkö omenan suuhun?   Varmasti saisi tuplahinnan loso-sikaan verrattuna ja neljäsosa kustannuksilla.  Kyl noita saa helposti kaupaksi kolme tuhatta vuodessa.

Just noin! Omena suussa matkalle. Kaikki haluaisivat tuollaisen. Mahassa voisi myydä vielä yrtit ja Eemelin perunat mukana  :D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen

Jaa kuitenkin yhden kyläläisen itsekasvattama possu oli todella hyvää. Annettu ruohoa, nauriita, perunaa, viljaa mitä nyt sattui saamaan. Vapaasti tönkänyt pihamaalla jne. Oli muuten tosi hyvää, ei saa kaupasta samanlaista, ja kuten jätkä sanoi, ei tarvitse juuri mausteliemiä, on todella hyvää pelkästään suolan ja pippurin kera. NAM  :)

Se on kotitarvepuuhastelukasvatus sitten erikseen.

Joo, mutta kyllä omenapossusta mielellään maksaa viisinkertaisen hinnan tuohon kuivaan gylyfosikalihaan verrattuna.

Hintaahan tässä tuottajakin itselleen hakee. Pitää olla tuote, jolla sitä kerää!

Viimeksi muokattu: 07.08.11 - klo:09:33 kirjoittanut landehande

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

Tuollainen saatiin kerran lihanjalostajalta, joka palvasi viljakalkkunoitamme. Oli kyllä komea pöydässä. En tiedä tekeekö noita kokonaisia possuja enää.
Meiltäkin kalkkunoiden kasvatus on jo loppunut. Syitä oli muitakin, mutta tiukentuneet vaatimukset tilateurastamolle oli viimeinen niitti, aikaisti lopettamista muutamalla vuodella.

Itse rakentamisesta tuli mieleen, voisiko tuon teurastamon rakentaa ainakin pääosin suurmoduleista? Se antaisi joustavuutta toiminnan lopettamiselle. Jos toiminta osoittautuisi kannattamattomaksi, voisi teurastamon helpommin myydä eteenpäin. Ostaja toisi lavetit paikalle,nostaisi modulit kyytiin ja veisi mukanaan.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Kannattaisi etsiä jostain kaupungin ostoskeskuksesta yhteistyökumppani, joka hoitaisi myynnin. Eli joku pikkuliike. Kyllä Weijo on oikeilla jäljillä, että asioiminen putiikissa pitää onnistua hoitamaan muun kaupassa käynnin ohella mahdollisimman kitkattomasti.

Yhdellä tutulla on lihakarjaa ja hän kerää asiakkailta tilauksia kasaan ja kun niitä on tarpeeksi, niin teurastuttaa muutaman elukan ja soittaa sitten asiakkaille, että nyt noudettavissa. Homma on lähtenyt liikkeelle ja etenee pikkuhiljaa. Asiakkaat hoitavat markkinoinnin. Mun mielestäni tämä on melkeinpä toimivampi ratkaisu kuin se, että odottelee liikkeessä asiakkaita. Tässä mallissa ei tule hukka-aikaa mikä on erittäin tärkeää, koska aika on muutenkin kortilla. Tilausten vastaanottamisessa ja soittelemisessa, lihojen jakamisen yhteydessä menevässä jutustelussa yms. Menee tosi paljon aikaa, jolle täytyisi myös löytää maksaja. Olen ehdottanut, että tekisi jonkun kylmiön, jossa olisi lokerot eri asiakkaille, josta saisivat käydä noutamassa lihansa. Ei tarvisi olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Huonona puolena on, että tarinoita ei pääse kertomaan, mutta ajankäyttö tehostuisi.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.



Itse rakentamisesta tuli mieleen, voisiko tuon teurastamon rakentaa ainakin pääosin suurmoduleista? Se antaisi joustavuutta toiminnan lopettamiselle. Jos toiminta osoittautuisi kannattamattomaksi, voisi teurastamon helpommin myydä eteenpäin. Ostaja toisi lavetit paikalle,nostaisi modulit kyytiin ja veisi mukanaan.

Hyvä idea, saisivat nuo suuren innostuksen vallassa olevat puhtinsa pois ja seuraavalle ideanikkarille työstöön.  ;)

JoHaRa

  • Vieras
20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

Tuollainen saatiin kerran lihanjalostajalta, joka palvasi viljakalkkunoitamme. Oli kyllä komea pöydässä. En tiedä tekeekö noita kokonaisia possuja enää.
Meiltäkin kalkkunoiden kasvatus on jo loppunut. Syitä oli muitakin, mutta tiukentuneet vaatimukset tilateurastamolle oli viimeinen niitti, aikaisti lopettamista muutamalla vuodella.

Itse rakentamisesta tuli mieleen, voisiko tuon teurastamon rakentaa ainakin pääosin suurmoduleista? Se antaisi joustavuutta toiminnan lopettamiselle. Jos toiminta osoittautuisi kannattamattomaksi, voisi teurastamon helpommin myydä eteenpäin. Ostaja toisi lavetit paikalle,nostaisi modulit kyytiin ja veisi mukanaan.

Luulisi että nyt kannattaisi myydä tuollaisia koska porsaan hinta on sama kuin lihotetunkin  ???

Jätkä

  • Vieras
Jos jotain erikoista haluaisi nyt sioillaan tehdä niin tässäpä kaikille toimiva idea:

20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

-Ei lihan leikkaamista, ei pakkaamista pikkurasioihin, ei sataa tuotetta... Koko sika yhdellä kerralla ja kilohinnalla. Tuollaiselle voisi lätkäistä ihan hyvän hinnankin, olisipa loistava herkku isompiin juhliin tai talouksiin. Ostaja voisi jakaa sen sitten naapurien kanssa jos lihaa tuli liikaa yms..

Ja tuollaisen isomman möykyn viitsisi hakea vaikka vähän kauempaankin  8) Minä ostaisin heti tuommoisen vaikka jouluksi mutta ei niitä saa nyt mistään  ;)

 Et ole näköjään käynyt kovin monessakaan keittiössä. Yleensä keittiö on niin pieni  että kun tuodaan kaksikassia ruokaa ja kaljalaatikko niin kaikki kylmätilat ovat täynnä ja puolet kaljoistakin pitää varastoida jonnekin autotavaratilaan ja jos sinne tuodaan bonuksena  20-40kg lihaa niin…

JoHaRa

  • Vieras
Jos jotain erikoista haluaisi nyt sioillaan tehdä niin tässäpä kaikille toimiva idea:

20-40 kiloisten porsaiden myyminen kokonaisina ja palvattuina. Tai puolikkaina.

-Ei lihan leikkaamista, ei pakkaamista pikkurasioihin, ei sataa tuotetta... Koko sika yhdellä kerralla ja kilohinnalla. Tuollaiselle voisi lätkäistä ihan hyvän hinnankin, olisipa loistava herkku isompiin juhliin tai talouksiin. Ostaja voisi jakaa sen sitten naapurien kanssa jos lihaa tuli liikaa yms..

Ja tuollaisen isomman möykyn viitsisi hakea vaikka vähän kauempaankin  8) Minä ostaisin heti tuommoisen vaikka jouluksi mutta ei niitä saa nyt mistään  ;)

 Et ole näköjään käynyt kovin monessakaan keittiössä. Yleensä keittiö on niin pieni  että kun tuodaan kaksikassia ruokaa ja kaljalaatikko niin kaikki kylmätilat ovat täynnä ja puolet kaljoistakin pitää varastoida jonnekin autotavaratilaan ja jos sinne tuodaan bonuksena  20-40kg lihaa niin…

Juu... Ei tällä liikeidealla olisi köyhiä tarkoituskaan ruokkia. Kai neljännessika sentään mahtuisi pariksi päiväksi kerrostaloyksiöönkin  ???