Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tilateurastamon rakentaminen ratkaisuksi lihan tuotannon heikkoon kannatavuuteen  (Luettu 38198 kertaa)

hes_su

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Olen miettinyt oman tilateurastamon rakentamista keinona parantaa lihan tuotannon huonoa kannattavuutta. Olisiko jollain tietoa, mitä pienen noin 3 000 lihasikaa läpi vetävän teurastamon ja leikkaamon rakentaminen maksaa? Kuinka paljon työvoimaa tuon kokoinen laitos tarvitsisi ja, mitä asioita pitäisi ennen kaikkea ottaa huomioon? Onko olemassa jotain nettisivua tai vastaavaa, mistä asiaan voisi paremmin tutustua?

Mitä mieltä ylipäänsä olette ajatuksesta? Tällä hetkellähän monilla tilateurastamoilla menee aika hyvin...

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Jos on markkinaimua niin muut ongelmat on olemattomia.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

hes_su

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Ei oikein vastaa kysymyksiin. Tottakai homma kannattaa jos on tarpeeksi kysyntää. Kysyntää uskon olevan jonkin verran, mutta olisi kiva tietää, mitä perustaminen maksaa ja kuinka suuri työporukka siihen pitäis koota.

Kuinka paljon markkinointiin uppoaa rahaa ensimmäisen kolmen vuoden aikana, mitä asioita pitää muistaa ottaa huomioon ja mitkä on ne suurimmat kompastuskivet...?

Karju

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 501
Olet mielenkiintoisella alueella,olen kyllä tätäkin asiaa miettiny.Nyt olisi ehkä hyvä aika iskeä.Työvoiman arvetta en osaa suoralta kädeltä sanoa mutta tietoa kyllä saa kun alkaa asioita tutkimaan :)

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Eikö sitä teurastusta voi kilpailuttaa, jos etäisyydet inhimillisiä. Saattaa jäädä tehokkuudessa hivenen isommille, tuskin se teuratstus ydinbisnestä. Tosin ei välttämättä se kasvatuskaa. Eli keskitty siihen jatkojalostukseen ja myyntiin. Jalliskin kysyisi, missä tässä on se bisnes?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
http://www.pontionlihatuote.fi/epages/PPO.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20042007-2388405/Categories

Onko tuttu?

Omalla kylällä oli tilateurastamo, tai paremminkin paloittelu ja myyntipiste mutta olivat aikaansa edellä 90-luvulla. Noilta lopettaneilta kai kannattaisi kysellä syitä lopettamiseen, tuo oman kylän yritys lopetti käsittääkseni tarkastusvaatimuksien kasvettua liian hinnakkaiksi niin pienillä määrillä. Markkinat ja vaatimukset muuttuivat radikaalisti EU:iin liittymisen myötä. Lihakilolle liikaa hintaa, tuo 3000 possua lienee jo kannattava kokoluokka.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Olen miettinyt oman tilateurastamon rakentamista keinona parantaa lihan tuotannon huonoa kannattavuutta. Olisiko jollain tietoa, mitä pienen noin 3 000 lihasikaa läpi vetävän teurastamon ja leikkaamon rakentaminen maksaa? Kuinka paljon työvoimaa tuon kokoinen laitos tarvitsisi ja, mitä asioita pitäisi ennen kaikkea ottaa huomioon? Onko olemassa jotain nettisivua tai vastaavaa, mistä asiaan voisi paremmin tutustua?

Mitä mieltä ylipäänsä olette ajatuksesta? Tällä hetkellähän monilla tilateurastamoilla menee aika hyvin...

Tarkastajat ja hygeenikot aina kimpussa.   Osta teurastus, anna jonkun paloitella ja pakata ja myy sitten itse peruslajitelmia kymmenen kilon paketeissa. Pakettien nouto tai välitys koko erälle tiettynä päivänä. Tarvitset vain pakun jossa on kylmiö.  Kauppa se on joka kannattaa ja saat sitten itsekkin joskus lomaa.

Viimeksi muokattu: 03.08.11 - klo:22:25 kirjoittanut landehande

hes_su

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Ramille vastauksena, että tarkoitus on rakentaa lihalle tarina kotitilalta asiakkaan lautaselle. Eli alkutuotanto ja teurastus tulisi olemaan erittäin oleellinen osa yrityksen toimintaa.

Karjulta kysyisin, että mistä tietoa on saatavilla? Netistä olen löytänyt lähinnä vain lehtijuttuja eri tilateurastamoista/leikkaamoista ja joitain satunaisia selvityksiä. Teurastamon perustamisesta ja sen kustannuksista tietoa en ole löytänyt. En ole myöskään löytänyt kuinka paljon tuotannon käynnistäminen voisi maksaa ja kuinka paljon markkinointiin pitäisi rahaa varata.

ijasja2 kiitän linkistä, en tuosta tiennyt aikaisemmin. Idea kysyä lopettaineilta on hyvä, kiitoksia siitä. Minun ajatus oli, että pyytäisin toisella puolella suomea toimivaa tilateurastamoa yhtiökumppaniksi ja mentoriksi. En olisi hänen kilpailia kun etäisyys olisi suuri, saisin arvokasta tietoa ja kumppani pääsisi osakkaaksi toiseen tilateurastamoon.

landehande, miten käytännössä voin kaiken ulkoistaa? Tuollaisia ratkaisuja en ole löytänyt yhtäkään kun olen netissä pyörinyt. Bussineksen pointti olisi siinä, että koko ketju olisi hallussa jolloin sen ohjaaminen asiakkaan toivomuksien mukaiseksi olisi helppoa. Kuten alussa sanoin, tuotteelle pitäisi muodostaa tarina, missä oma alkutuotannon merkitys on oleellinen.

Tämä on todella mielenkiintoinen aihe ja olisi hienoa jos saataisiin kunnon keskustelu aikaiseksi...!

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
>>>>landehande, miten käytännössä voin kaiken ulkoistaa? Tuollaisia ratkaisuja en ole löytänyt yhtäkään kun olen netissä pyörinyt. Bussineksen pointti olisi siinä, että koko ketju olisi hallussa jolloin sen ohjaaminen asiakkaan toivomuksien mukaiseksi olisi helppoa. Kuten alussa sanoin, tuotteelle pitäisi muodostaa tarina, missä oma alkutuotannon merkitys on oleellinen.

****Ei se tarina teurastamoa tarvitse.   Tuollaista valmispakettimyyntiä harrastaa jo moni ainakin nauta ja lammaspuolella. Se on selkeä systeemi. Erä kerrallaan myydään ja sitten saa tehdä muita töitä rauhassa. Kyllä sinne tarina väliin sopii.
Jos kaiken tekee itse; kasvattaa rehut, pojittaa eläimet, kasvattaa ne, teurastaa, paloittelee, pakkaa ne ja myy ruhot, niin ennemmin tai myöhemmin tulee uupumus.  Positiivisen tarinan keksiminen siinä vaiheessa on kitkerää. Sitten kuitenkin pitää olla ulkopuolista henkilökuntaa, joka maksaa. 
Ajattelemasi esimerkki oli Tammelassa: aluksi oman sikalan siat teurastettiin itse ja myytiin omassa kaupassa.  Nyt: liha ostetaan tehdään tuotteiksi ja myydään omassa ja muissa kaupoissa.
Ei ihmisen kannata vetää itseään tyhjäksi liian monimutkaisella tuotantoketjulla.
Itsekkin olen kokeillut kolmenkymmenen vuoden aikana montaa vaihtoehtoa. Nyt olen tyytyväinen kun kasvatan eläimet, teurastamoauto hakee ne ja joku keksii sitten tarinan mun puolestani. Jos tarina on se, että: ''väsyin ja uuvuin työn alle'',
niin ei se liha kaupaksi mene.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
http://nietosvaara.edicypages.com/

Tuossa yksi esimerkki ''laatikkomyyjästä''.

cosmic_cowboy

  • Vieras
TUossa yksi:

http://www.luomupossu.fi/

Huittisissa Tilateurastamo Koivuranta lahtaa myös rahtina omien lisäksi. EI siitä teurastuksesta ehkä mitään kovin kaunista satua saa väännettyä. Hygieniavaatimusten lisäksi eläinlääkärin tarkastus ennen ja jälkeen teurastuksen kangistaa toimintaa ja maksattaa aika paljon mm. matkakustannuksia vuodessa.

shavia

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Lammas- ja nautapuolella ei taida olla kellään niin suurta tuotantomäärää, että edes pienen teurastamon saisi pyörimään jatkuvasti. Silloin rahtiteurastus on parempi vaihtoehto. 3000 lihasialle ei varmaan löydy vapaata teurastuskapasiteettia ihan läheltä, joten sitä pitää rakentaa. Siinä on vaihtoehtona rakentaa itse tai löytää jonkun pätevän teurastamoyrittäjän, joka haluaa laajentaa.

Teurastus on kaikkine hygienia- ym. vaatimuksineen semmoinen homma, että sen ehkä yksi huippupätevä henkilö pystyy hallitsemaan, jos saa keskittyä pelkästään siihen. Palkkatyöhön saattaa olla vaikea löytää riittävän pätevää, joka osaa hallita kokonaisuuden, mutta yrittäjäksi joku alalla pitkään toiminut saattaa haluta ryhtyä, jos löytää kaltaisesi kumppanin, joka tuottaa ja myy lihasikaa tasaisella tahdilla ympäri vuoden. Eli sikaa tulee ja lähtee jatkuvasti sovitut määrät, ja teurastamoyrittäjä saa joka päivä keskittyä itse teurastukseen ja sen vaatimiin oheistoimintoihin.

Yrittäjäkumppanin avulla voi myös hieman jakaa riskiä. Ja teurastamo voi sijaita lähelläkin, vaikka samalla tai naapuritontilla. On tosiaan ehkä vähän utopiaa luoda lihalle tarinaa, että teen kaiken itse omin käsin, koska silloin suhteettoman suuri osuus työajasta menee jo pelkkiin toimistotöihin. Ja joka tapauksessa suurin osa työstä, esim. energia, on nykyään aina jonkun muun tuottamaa. Mutta jos ketjun alkupää ja loppupää on omassa hallinnassa, niin on se myös sieltä väliltä. Ja rahtiteurastaja tekee kyllä asiakkaan toiveiden mukaan, jos asiakas on sille riittävän tärkeä, eli teurastamo ei ole liian iso laitos.

Voihan koko ketju tietenkin pyöriä palkatulla henkilöstölläkin, mutta silloin pitää onnistua löytämään hyvät työntekijät. Ja työvoima ei Suomessa ole enää halpaa. Yrittäjän työpanos on vastuu huomioiden usein paljon edullisempi.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Sika on sika ja lammas on lammas, mutta ehkä voisi oppia jotain naapurista:

http://www.kase.fi/polsonlammastila/

Tuossa yksi lammasteurastamo. "Lähistöllä" on useita teurastamoita, työstä ymmärtääkseni tekevät suuren osa isoissa työskentelevät, jotka käyvät hankkimassa lisätienestiä. Mutta aika jongleerausta on varmaan tuollaisen kokonaisuuden pyörittäminen... Polsolla on kyllä mainetta ja karismaa alalla, kannattanee käydä tutustumassa. Ovat kuitenkin jo viisi vuotta pyörittäneet toimintaa, ehkä pahin alkupuhku on jo puhallettu.

tuoreempi ja pienempi tapaus on

http://www.muhniemenlahtivaja.fi/



Petri

hes_su

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Ajatus toiminnassa olisikin saada yhtiökumppaniksi lihanleikkaaja joka ottaisi vastuun teurastamon ja leikkaamon toiminnasta. Itse huolehtisin, että sikavirta on tasainen sekä tuotteiden myynnistä ja markkinnoinnista. Eihän kukaan sellainen yli-ihminen ole joka kaiken hallitsee, kun otan lihanleikkaajan yhtiökumppaniksi saan hänet sitoutumaan toimintaan. Teurastamisen voisi periaatteessa ulkoistaakkin, mutta tulisiko siitä merkittäviä säästöjä? Jos itse kuitenkin leikkaa niin tuotantolaitoksen on oltava asiallinen, myös kuljetuskustannuksia syntyy jos teurastamo on kauempana.

Osaako joku sanoa, kuinka paljon työvoimaa tuo 3 000 sian teurastamo tarvitsisi? Osaako kukaan kertoa, mitä tuotannon käynnistäminen maksaa tai mistä asiasta voisi hankkia lisätietoa?

p.l

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
Tuossa yksi yrittäjä joka toimii vähän kaavailemallasi periaatteella.

http://personal.inet.fi/yritys/saparosoppa/