Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niittomurskain eteen  (Luettu 6647 kertaa)

lope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 311
Niittomurskain eteen
Kertokaas veljet etumurskain kokemuksistanne. Semmonen ois tarkotus hankkia, eikä mulla oo minkään valtakunnan kokemusta noista. Yli kolmen metrin työleveyttä ajatellu olen, takana kulkee molemmin puolin niittävä 3,2 JF. Minkämoisia vetureita on käytössä, mulla ei toistaseksi löylyä oo kun 150 heppaa, joko sitä on suosiosta lisättävä ennen kun hanget laskee? Pellot ei mitenkään älyttömän mäkisiä ole. Portaallinen JD 6630 toimii veturina. Mieleni Kuhnia tekevi, mutta kun on halavempiakin olemassa, nii mites ne? Onks noissa suuria eroja? Kolleeka kiittää jo etukäteen varteenotettavista vihjeistä.

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Niittomurskain eteen
mutta älä vaan paljasta niittoalaasi,leimaannut täppäriksi, alle tuhat ha pitää mennä sormikoneella.. ;D
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Niittomurskain eteen
mutta älä vaan paljasta niittoalaasi,leimaannut täppäriksi, alle tuhat ha pitää mennä sormikoneella.. ;D

Ja sellaisella ammattitaidolla, että kertaakaan ei tarvitse ottaa takaisin päin... 8)
Tuolla alalla voi muutama tamppari ja terälappu kyllä mennä.

Viimeksi muokattu: 31.03.11 - klo:14:27 kirjoittanut Husokki

Käteinen ratkasee

koneäijä

  • Vieras
Vs: Niittomurskain eteen
Elhon niittomurskainta suosittelen ;)

realisti

  • Vieras
Vs: Niittomurskain eteen
LELY

trakpa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: Niittomurskain eteen
Mulla on ollu Krone edessä ja lely takana. Lely pyörii huomattavasti kevyemmin kuin Krone. Krone kevennys on sitä "vanhaa" mallia eli jouset koneesta traktorin keulaan, toimii kyllä, mutta luulen että niin sanottu hinattava ripustus joustaa paremmin esteeseen ajettaessa. Itsekkin mietin etukoneen vaihtoa, Mahdillisesti kuhniin tai pöttingeriin. Mun takakone on nostolaiteversio 3,2m etukone myös 3,2m. Takakoneesta johtuen mulla saisi kyllä edessä olla leveämpi, Jolloin voisi kaartaa jyrkemmin ilman tallaus tappioita. Veturi on T 190 Valtra. Voima ei ole loppunut kesken, kuin vasta yli 25km/h nopeudessa.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Niittomurskain eteen
Pötikkää pukkaa niin ei tartte kivistä murehtia.
Nii se on...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Niittomurskain eteen
Mulla on 305 Pötti edessä ja 3,2 Taaruppi mattoperällä takana. Välissä 140 heppainen antaa kaikkensa. Alimmillaan on nopeuden joutunut pudottamaan 6 km/h. Yleensä menee vähän toistakymppiä. Pötti on pelannut kaksi kautta moitteetta. Myös kevennykset pelaa hienosti. Leveämpi olisi aika tarkka ajettava pikkuteillä mutta helpompi ajaa pellolla. Nyt joutuu takakonetta aikalailla ohjailemaan, ettei jää haukia. Etukone pöllyttelee tavaraa aikalailla, joten jäähdyttäjän kennoja joutuu puhaltelemaan. Erityisesti kukkiva kasvusto on paha.
Onko Kuhnin etukone edelleen muovisilla murskainsormilla?
Mystinen kesälaatumies

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Niittomurskain eteen
Etukoneena ollut kuhn ja pöttinger. Laatuvehkeitä tuntus olevan molemmat.

Kuhnissa koneen oma nosto kovin matala, itsellä oli viritetty hydrauliikka siten, että samasta vivusta nousi sekä koneen oma nosto että etunostolaite. Ja mäkisillä maastoilla kuhni tahtoi kumpareen jälkeen käydä ilmassa.

Pöttingerissä tuolla alfa-vivustolla liikevaraa on tarpeeksi sekä nostoon että kumpareiden jälkeen alaspäin.

Niittojäljessä ei juurikaan eroa, kuhnissa terät sitkeämpiä, mutta taipuivat ja tahtoivat tarttua lautasen alle sitten. Pöttingerissä kovempia, yleensä häviävät kivikosketuksista jonnekin.

Nykyisessä pöttingeris terän pikavaihto, kätevä varuste, kannattaa ottaa merkkiin kun merkkiin jos saatavilla. Kuhnissa oli silloin pultti+mutteri, teetti joskus ylimääräistä kiroilua kun kivi pääsi nappaamaan mutterin päähän.

Jousto toimii molemmissa hyvin.

Kuhnissa antoi aikaa myöten hieman periksi se runko-osa jolla teräpalkki roikkuu kevennysjärjestelmässä -> teräpalkki kääntyi nenälleen, ja joutui työntövartta lyhentämällä kompensoimaan sen

Murskain on kuhnissa paremminkin karhotin, ainakin muovisormilla varustettu. Ei se juurikaan tehnyt heinälle mitään. Pöttingeris on mulla nyt terässormilla, ja se selvästi agressiivisempi.

Kronea ei ole itellä ollut, mutta nähnyt olen ja käyttäjän haastellu. Menee se kun on tasaiset ja kivettömät pellot, kovaa tekoa mutta se "kevennys" ei paljoa auta.

Ja tuossa edellä mainittu kronen tehontarve on tullut huomattua itsekin aikoinaan kronen hinattavalla, ja tuo em. käyttäjä haaveili kronen perhoselle lastuttavansa nykyisen 200hv ->250hv. Melkoista, toi pöttingeri perhonen menee 200hv vakiolla tosi kevyesti.

Viimeksi muokattu: 31.03.11 - klo:18:01 kirjoittanut Wejjo

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Niittomurskain eteen
Wejjon Kuhn oli vanhempaa mallia eli 2,8m? Uudempi versio jota myös Deerenä myydään nousee omalla sylinterillään riittävän ylös.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Ropsoni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 432
Vs: Niittomurskain eteen
Kuinkas ton etukoneen kanssa onnistuu mutkien niitto? Riittääkö vain se että kone on tarpeeksi leveä ettei kasvustoa tallaannu pyörien alle?

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Niittomurskain eteen
Elhon 3.7m eteen ;)

Ei tosin kokemusta etukoneista, torppari pärjää tavan hinattavalla...
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Niittomurskain eteen

Täppäri kääntää hinattavassa rungon toisinpäin ja työntää edellään 4 metristä Kuhnia..  ???  ;D

Uus pötikkä on ainakin tyylikäs..  8)
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

A.R.Vaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Niittomurskain eteen
Minä laittaisin traktorin katollekin yhden koneen,aivan vaan näytille :o

kaju

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 144
  • Pohjalla on hyvä olla, ei voi vajota alemmas
Vs: Niittomurskain eteen
mul on pötikkä ja toimii hyvin
vanheneminen on pakollista
aikuistuminen vapaaehtoista