Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lope - 31.03.11 - klo:14:05
-
Kertokaas veljet etumurskain kokemuksistanne. Semmonen ois tarkotus hankkia, eikä mulla oo minkään valtakunnan kokemusta noista. Yli kolmen metrin työleveyttä ajatellu olen, takana kulkee molemmin puolin niittävä 3,2 JF. Minkämoisia vetureita on käytössä, mulla ei toistaseksi löylyä oo kun 150 heppaa, joko sitä on suosiosta lisättävä ennen kun hanget laskee? Pellot ei mitenkään älyttömän mäkisiä ole. Portaallinen JD 6630 toimii veturina. Mieleni Kuhnia tekevi, mutta kun on halavempiakin olemassa, nii mites ne? Onks noissa suuria eroja? Kolleeka kiittää jo etukäteen varteenotettavista vihjeistä.
-
mutta älä vaan paljasta niittoalaasi,leimaannut täppäriksi, alle tuhat ha pitää mennä sormikoneella.. ;D
-
mutta älä vaan paljasta niittoalaasi,leimaannut täppäriksi, alle tuhat ha pitää mennä sormikoneella.. ;D
Ja sellaisella ammattitaidolla, että kertaakaan ei tarvitse ottaa takaisin päin... 8)
Tuolla alalla voi muutama tamppari ja terälappu kyllä mennä.
-
Elhon niittomurskainta suosittelen ;)
-
LELY
-
Mulla on ollu Krone edessä ja lely takana. Lely pyörii huomattavasti kevyemmin kuin Krone. Krone kevennys on sitä "vanhaa" mallia eli jouset koneesta traktorin keulaan, toimii kyllä, mutta luulen että niin sanottu hinattava ripustus joustaa paremmin esteeseen ajettaessa. Itsekkin mietin etukoneen vaihtoa, Mahdillisesti kuhniin tai pöttingeriin. Mun takakone on nostolaiteversio 3,2m etukone myös 3,2m. Takakoneesta johtuen mulla saisi kyllä edessä olla leveämpi, Jolloin voisi kaartaa jyrkemmin ilman tallaus tappioita. Veturi on T 190 Valtra. Voima ei ole loppunut kesken, kuin vasta yli 25km/h nopeudessa.
-
Pötikkää pukkaa niin ei tartte kivistä murehtia.
-
Mulla on 305 Pötti edessä ja 3,2 Taaruppi mattoperällä takana. Välissä 140 heppainen antaa kaikkensa. Alimmillaan on nopeuden joutunut pudottamaan 6 km/h. Yleensä menee vähän toistakymppiä. Pötti on pelannut kaksi kautta moitteetta. Myös kevennykset pelaa hienosti. Leveämpi olisi aika tarkka ajettava pikkuteillä mutta helpompi ajaa pellolla. Nyt joutuu takakonetta aikalailla ohjailemaan, ettei jää haukia. Etukone pöllyttelee tavaraa aikalailla, joten jäähdyttäjän kennoja joutuu puhaltelemaan. Erityisesti kukkiva kasvusto on paha.
Onko Kuhnin etukone edelleen muovisilla murskainsormilla?
-
Etukoneena ollut kuhn ja pöttinger. Laatuvehkeitä tuntus olevan molemmat.
Kuhnissa koneen oma nosto kovin matala, itsellä oli viritetty hydrauliikka siten, että samasta vivusta nousi sekä koneen oma nosto että etunostolaite. Ja mäkisillä maastoilla kuhni tahtoi kumpareen jälkeen käydä ilmassa.
Pöttingerissä tuolla alfa-vivustolla liikevaraa on tarpeeksi sekä nostoon että kumpareiden jälkeen alaspäin.
Niittojäljessä ei juurikaan eroa, kuhnissa terät sitkeämpiä, mutta taipuivat ja tahtoivat tarttua lautasen alle sitten. Pöttingerissä kovempia, yleensä häviävät kivikosketuksista jonnekin.
Nykyisessä pöttingeris terän pikavaihto, kätevä varuste, kannattaa ottaa merkkiin kun merkkiin jos saatavilla. Kuhnissa oli silloin pultti+mutteri, teetti joskus ylimääräistä kiroilua kun kivi pääsi nappaamaan mutterin päähän.
Jousto toimii molemmissa hyvin.
Kuhnissa antoi aikaa myöten hieman periksi se runko-osa jolla teräpalkki roikkuu kevennysjärjestelmässä -> teräpalkki kääntyi nenälleen, ja joutui työntövartta lyhentämällä kompensoimaan sen
Murskain on kuhnissa paremminkin karhotin, ainakin muovisormilla varustettu. Ei se juurikaan tehnyt heinälle mitään. Pöttingeris on mulla nyt terässormilla, ja se selvästi agressiivisempi.
Kronea ei ole itellä ollut, mutta nähnyt olen ja käyttäjän haastellu. Menee se kun on tasaiset ja kivettömät pellot, kovaa tekoa mutta se "kevennys" ei paljoa auta.
Ja tuossa edellä mainittu kronen tehontarve on tullut huomattua itsekin aikoinaan kronen hinattavalla, ja tuo em. käyttäjä haaveili kronen perhoselle lastuttavansa nykyisen 200hv ->250hv. Melkoista, toi pöttingeri perhonen menee 200hv vakiolla tosi kevyesti.
-
Wejjon Kuhn oli vanhempaa mallia eli 2,8m? Uudempi versio jota myös Deerenä myydään nousee omalla sylinterillään riittävän ylös.
-
Kuinkas ton etukoneen kanssa onnistuu mutkien niitto? Riittääkö vain se että kone on tarpeeksi leveä ettei kasvustoa tallaannu pyörien alle?
-
Elhon 3.7m eteen ;)
Ei tosin kokemusta etukoneista, torppari pärjää tavan hinattavalla...
-
Täppäri kääntää hinattavassa rungon toisinpäin ja työntää edellään 4 metristä Kuhnia.. ??? ;D
Uus pötikkä on ainakin tyylikäs.. 8)
-
Minä laittaisin traktorin katollekin yhden koneen,aivan vaan näytille :o
-
mul on pötikkä ja toimii hyvin
-
3.6 Taaruppi
-
Kiitokset asiallisista kommenteista. Leveempi kun 3,2 on mulle liikaa, ei nää väylät karjalassa ole mitään leveimpiä, tarkasti saa vedellä välillä tuotakin takana tulevaa. Eikä nyt alkuun ole kiinnostusta päivitellä jontikkaakaan. Mutta pötskä vaikuttaa nyt kiinnostavalta, saa nähdä minkälaiseks hintapolitiikka muodostuu.
-
LELY
Mistäs siihen löytyisi terät ja murskainsormet edullisimmin ?. nhk keskus , Ihan Kaikkein Heikointa Vai joku muu paikka
-
Murskainten hintapolitiikka muodostu mielestäni yllättäväks. Deere olis halvin, onkos kellään mitään käsitystä siitä laitteesta? Sitten siin on lely, kuhni ja pötikkä seuraavina 500 eken sisällä tuossa järjestyksessä. Kallein sunnilleen täs reilun kolmen metrin luokassa on elho. Se onkin sit reilusti kallein. Mites kun lely lupaa kulkee noin 20% kepeemmin kun kilpailijat? Siis niin paljon pienemmällä tehontarpeella. Kokemuksia tästä?
-
lelyssä on akselipalkki ja vaseliinivoitelu, pelaa hienosti! Kuhn ja jontikka on sama kone (nostolaitekoneissa)
-
Kolme kesää on ollut deere keulalla. Ei toistaiseksi mitään mekaanista vikaa. Kevennys toimii hyvin. Samanikäinen Kuhn takana. Kuhnissa on parempi maalipinta. Jos vaihtaisin niin todennäköisesti tilalle tulisi pöttinger koska sen muodostama katvealue on pienempi ja alpha motion kevennys vaikuttaa hyvältä.
-
Pirusti ovat myyneet noita pöttingerin koneita. Tuos pihallaki yks 352 vielä tosin ihan kylellään tehtaan paketissa.