Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suomi on puulämmityksen kehitysmaa  (Luettu 109127 kertaa)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Savukaasutermostaatti tulee kyllä ihan Vedan mukana, minulla tuo Danfossin  poltintermostaatti taas oma viritys. Sattui nurkissa olemaan poltintermostaatti ja kun katselin Laddomaatin ohjainkaapin piirosta ja käyttöohjetta, niin sieltähän löytyi valmis liitäntä. Nyt ei tarvitse vahtia kattilan kiehumisia, kun poltintermostaatti hoitaa homman.

roadman

  • Vieras
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
ei riitä meillä 35 Kw klapi kattila ja 2000l varaaja kun lisärakennukset yhdistetään samaan lämmityspiiriin.
Hallissa pidetään 10-15 asteen ylläpito ja 35 kw puhallin radiaattorilla tarvittaessa saadaan nopeasti nostettua lämpötilaa esim, maalausta/ koneiden sulatusta varten.
Hake voisi mennäkin. Kattilan tarve normi lämmitys käytössä  30kw huitteilla mutta kun radiaattorin pökkäsee päälle niin sitten taitaa kattilasta loppuu paukut kovemmilla pakkasilla ainakin, ellei värkkää varaajaa väliin. Isomman kattilan jos laittaa niin normi käytössä taitaa tulla vaan pikipesä.

Mietiskelin tuota klapilämmityksen historiaa. Vielä tänäpäivänäkin puun käsittely on liki samalla asteella kuin 30 vuotta sitten eli käsityön määrä ei ole oleellisesti vähentynyt kannolta uuniin. Omasta mielestä se uunin  lämmitys ei ole enää mikään hirmu työllistävä vaihe vaan kaikki se mitä tapahtuu ennen uunia.
Havel on ensimmäisiä koneita jotka vähentävät sitä, mutta kehitys työtä on siinäkin vielä ennenkuin on valmis markkinoille ja hemmetin kalliskin on.

Itse olen mietiskellyt vähän itselle edullisempaa ratkaisua.
Jatkan polttopuun pituutta tuonne 1,5 metriin. Tuolla pituudella saadaan käsityön määrää vähennettyä aikas vähäiseksi. Riippuen kaatako itse puun vai onko valmiina tienlaidassa.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Lämmitettävän kiinteistömassan määrästähän se riippuu, kumpi systeemi kannattaa laittaa hake vai klapi/halko-systeemi. Toimiva ja vähätöinen pitkään ilman valvontaa toimiva hakesysteemi helposti maksaa 30-50k€, pienellä nk. hakepolttimella taas ei paljon etua saavuteta verrattuna varaavaan klapikattilaan verrattuna. Hake pitää myös varastoida, klapit ja halot taas voi pinota kuormalavoille ja lavat voi sijoitella sinne minne mahtuvat tai sitten peittää pressulla pihanperälle.
Joku 20-30 pinomottia kuluttava klapisysteemi vielä menettelee, enemmän kuluttavissa ehkä hake on parempi vaihtoehto.
Itsellä tuo Vedan kanssa varsinainen lämmitystyö on varsin vähätöinen ja puun keräykseen ja klapien tekoon minulla nykyään on hyvinkin aikaa kuten oletan olevan kaikilla kasvinviljelyä harjoitttavilla.
Se hyvä puoli klapijärjestelmässä on, että sen kyllä voi muuntaa hakesysteemiksi hankkimalla stokerin. Ei se varaajakaan siinä silloin haitaksi ole, toimii akkuna, jos stokeriin tulee häiriö ja kesällä  voi lämpimät vedet saada aikaan käyttämällä stokeria vain pari kertaa viikossa.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Lämmitettävän kiinteistömassan määrästähän se riippuu, kumpi systeemi kannattaa laittaa hake vai klapi/halko-systeemi
Tästä samaa mieltä.
klapit ja halot taas voi pinota kuormalavoille ja lavat voi sijoitella sinne minne mahtuvat tai sitten peittää pressulla pihanperälle.
Joku 20-30 pinomottia kuluttava klapisysteemi vielä menettelee, enemmän kuluttavissa ehkä hake on parempi vaihtoehto.
Rajaa en lähde vetämään, mutta kyllä klapien pinoamisen yli tavallisen asuintalon ylittävässä kulutuksessa (ja oikeastaan silloinkin) pitäisi kuulua jo historiaan. Klapikoneesta suoraan verkkosäkkiin lavalle. Meillä tästä ladotaan telineeseen, joka kärryllä (nokkakärry, sellainen jolla kaverit roudaa kaljakoreja ravintoloihin) suoraan pannun viereen. Vielä tulee yksi ylimääräinen rukkasenjälki (klapisäkistä siihen telineeseen), mutta kun ei pysty traktorilla työntämään lavaa suoraan pannuhuoneeseen, joka on talon keskellä... Jos pannuhuone ulkoseinää vasten, niin klapilavan mentävä ovi seinään ja ainoa rukkasenjälki tulee puun laittamisesta pannuun.

Petri

roadman

  • Vieras
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Lämmitettävän kiinteistömassan määrästähän se riippuu, kumpi systeemi kannattaa laittaa hake vai klapi/halko-systeemi.

 Siinäpä pulma kun sen kahden vaiheilla tuo lämmön tarve.

Tuossa halkomallissa olen pähkäillyt tota 150 kw vedaa ja 8000l varaaja systeemiä. Laskelmien mukaan tuolla just pääsis vuorokauden jos täyden tehon ottaa ulos varaajista.
Lämmitys olis joku 4-6 h  eli pesällinen tai puolitoista (arvioita jos jolla kulla kokemusta tuon kokoluokan systeemeistä niin mielellään kuulisin kokemuksista.
puuhuolto menis siten. metsässä puupoikki  4,5 metrin kohdalta varastolla pätkii pinosta 1,5 metriin.
(vanha keslan häntämoto vois olla hyvä tuossa mahdollisesti vois halkaisun yhdistää siihen myös) Kehitys ajattelua ???
Nosturilla pinoon. Pinosta tr, peräkärryyn nosturilla. Kärry kattilan viereen eri huoneeseen josta käsin kattilaan.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Meikä hyödyntää vanhoja lannoite- ja fin-lavoja ja olen vielä viitsinyt ne pinota, yhteen lavaan menee päälle 2 pinomottia. Lavoja sitten on siellä täällä ja nytkin taitaa olla nurkissa noin 100 pinomottia eli 5 vuoden tarve. Joka vuosi kuitenkin klapeja teen, ehkä tulee vielä aika, että miehestä ei enää joka talvi virta löydy metsähommiin.
Aikaahan tuo lavoille pinominen tosiaan vie, mutta kun sitä pinoaa lavan silloin tällöin, niin eipä siihen hommaan kyllästy. Kuormalavoille klapisäkkeihin soveltuu ehkä parhaiten silloin, jos klapeja myy, kun löytyy maksaja sille säkille ja toisaalta hän ei ymmärrä, kuinka vähän siinä todellisuudessa on puuta. Klapisäkkiin mahtuu ehkä niukin naukin yksi heittömotti eli 0,7 pinomottia eli niitä saa olla lähes 3 yhtä pinottua lavaa kohti. Toisaalta sinne säkkiin ne menevät tuoreena, kun taas ainakin minä pinoan lavoille vasta kun ne ovat muutaman viikon keväällä kuivaneet hajakasassa.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Minä olen ratkaissut klapien säilytyksen näin: betonverkosta 5m pätkä ympyräksi kuormalavan päälle.
Pilkon pilkekoneella suoraan häkkiin kuivumaan. Siitä sitten vain trukkihaarukalla lava minne tarviaa.
Vähentää muutaman rukkasen jäljen.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Tuo betoniverkkosysteemi on ihan hyvä innovaatio ja se lieriö voi olla aika korkea, joten puuta mahtuu huomattavasti enemmän kuin noihin klapisäkkeihin. Pikainen häkin laukaisu, niin saa helposti puut pois häkistä, jossa se kaikein lisäksi kuivuvat todella nopeasti. Klapisäkitkän eivät ole ilmasia ja käyttökerrat aika rajalliset, kun auringonvalo ja käyttö niitä kuluttavat. Betoniverkko taas kestää isältä pojalle.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Minä olen ratkaissut klapien säilytyksen näin: betonverkosta 5m pätkä ympyräksi kuormalavan päälle.
Pilkon pilkekoneella suoraan häkkiin kuivumaan. Siitä sitten vain trukkihaarukalla lava minne tarviaa.
Vähentää muutaman rukkasen jäljen.
Kaverilla oli juuri tuollainen, paikka pannuhuoneessa sille lavalle. Ja katossa reikä oikeassa paikassa, jotta sai lukkona olevan 6 mm pyöröteräksen nostettua pois.

Petri

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Meitä hakemiehiä moitiskellaan investoinneista ja työn tekemisestä.Klapuhommaan moni investoi kans aika lailla ja tekee aika lailla töitäkin.Itse lämmitin melkein 10v klapeilla...
Noh,joka tavalla koitetaan

Teroman

Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa

Klapi 100 neliölle,,,,

Hake tuhannelle,,,,,

,,,,,,Å,,,,,

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa

Klapi 100 neliölle,,,,

Hake tuhannelle,,,,,

,,,,,,Å,,,,,

Maalämpö 101-999 neliölle

Bentti

  • Vieras
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Eikö löydy enää aiheesta sanottavaa?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Eikö löydy enää aiheesta sanottavaa?

--olin juuri palaverissa jossa vaihtoehtoina maalämpö ja hake.Mielenkiintoista.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Suomi on puulämmityksen kehitysmaa
Mun mielestä aikaavievän, mutta kustannustehokkaan klapilämmityksen jälkeen vuorossa on halkolämmitys.
Metriset halot on nopeampia käsitellä ja säilyvät ulkona pinossa jonkun pellinpalan alla vuosia.
Jos klapille löytyy kysyntää, niin haloista niitä saa tehtyä.
Sykesyöttöisiin nostolaite prosessoreihin saa halontekovarusteet muutamalla satasella.Meinaan jos joku oikein
leipätyönään halkojen kanssa pelaa.   :)
Tuskahiki on köyhän sauna...