mutta entäs jos metsäyhtiöt ulkoistaisi koko puunkuljetukset omaksi yhtiökseen tai yhteiseen ohjaukseen. ei oisi enää metsäliiton ja upm:n puuautoja, olisi vain puuautoja jotka ajaisi puuta
Tätä vähän ajan takaa ja viellä hullummin eli puut ei myytäis ainoastaan yhdelle yhtiölle vaan ne vietäis niille jotka siitä eniten suostuu maksamaan. Tällöin todella arvotavaran hinta kohoaisi mutta varmasti löytyis käyttäjiä myös hieman kakkoslaadun puutavaralle.
Toi puutavaran pituus ei ole mielestäni kovin suuri ongelma koska kuitukin on nykyään melko pitkää ja tässä mallissahan ei ole tarkoitus viedä kokopuuta jolloin tukin mittakin jää useiten alle 6 metriä.
mutta miten purkaa kuorma pyöräkuormaajalla missä on kovin erimittaista tavaraa auton kyydissä, kuulemma kuivana kesänä ei tahdo saada kantavuuskuormaa edes tasamittasista kuitupuista.
Täällähän on esitetty ettei ole mikään ongelma kun lajittelukeskuksessa tulee ylimääräinen purku sekä lastaus. Että pyöräkuormaajalla vaan niput pois ja kyytiin ihan suitsait
Ja myös että kuitukin on melko pitkää ettei mitään ongelmia..
Tuossa omista metsistä hakattuja kuitupinoja kun olen katsellut niin kyllä siellä vaan 3 metristä kuitupuuta on. Hyötyjä en ole vielä tästä menetelmästä löytänyt mutta suurinpana ongelmana näen puiden lajittelun. Kukas sen maksaa kun on melko hidasta hommaa siellä lajittelukeskuksessa.
Jos vaikka kymmenenkin motoa pui kaikki puutavaralajit yhteen ja autot ajaa ne lajitteluun niin paljonkas siellä lajittelukeskuksessa pitää olla työntekijöitä ja minkälaiset vehkeet? Saattaa pukata ruuhkaa kun autot työntävät tavaraa kokoajan lisää.
Seuraavaksi kiinnostaisi tietää kuinka paljon halvemmalla moto -ja ajokoneyrittäjät tekevät työnsä kun niitä puita ei metsässä tarvitse "lajitella"? Jostainhan se kate pitäisi tässäkin mallissa saada syntymään. Ja lajittelukustannukset peitettyä.
Ja myydään puut lajittelukeskukselta parhaiten tarjoavalle. Eipä mitään mutta eri firmoilla on erilaiset mitta -ja laatuvaatimukset. Ja entäs kun firmat ilmoittavat ettei me nyt niitä sun puitasi tarvita. Hitto kun niitä puita nyt on siellä varastolla 20 000 m3 ja autot ajavat lisää joka päivä. No eipä se yksi satsi mitään, saahan ne ajanmittaan energiaksi myytyä. Kiinnostaisi vaan millainen kate tuosta lajittelusta pitää saada että nämä markkinahäiriöt saadaan maksettua?
Mikäli tuo 20 000 m3 tuntuu ihan utopistiselta määrältä niin oman Metsänhoitoyhdistykseni alueella vuotuinen hakkuukertymä on keskimäärin 1 400 000 m3. Että vajaan viikon satsi tuo 20 000 m3.