Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puun logistiikka  (Luettu 29532 kertaa)

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Puun logistiikka
Kyllä ne vaan kaikki kerää jos sopimuksessa niin lukee. Yleensä vaan maanomistajat ottaa lumpit koska niistä joutuu melkein maksamaan että yhtiöt vie. Mutta ei ne ainuttakaan kasaa uskalla jättää laanille.

Tällä systeemillä tarkoitan nyt pääsääntöisesti normaalia puuta enkä mitään kokopuurunkoja. Parhaitenhan se sopisi harvennuksille missä puulajeja on paljon mutta määrät pieniä. Aukkohakkuut ja kokopuu sekä pylväspuut on sitten eri asia.


Jos ette usko nykyisen systeemin järjettömyyttä niin tehkää joku 400 kuutiön harvennushakkuu ja seuratkaa kuinka monta kertaa ajokone ajelee samaa uraa tai sitten lajittelee sekakuormia laanilla. Samoiten laskekaa kuinka monta kertaa tukkiauto käy metsässä hakemassa kuorman. Huomaatte hyvin äkkiä miksi ei siitä 3 kuution koivukuidusta tai niistä kahdesta koivutukista voida maksaa mitään.

Juu. Viisi kuutiota taitanee olla nykyisinkin alaraja mitä ostavat. Kävipä muutama vuosi sitten semmoinen, että oli puolen hehtaarin päätehakkuu pystyyn myytynä. Kauppahan täytyy ainakin ML:lla tehdä varmuuden vuoksi vähän joka puulajista. Eivät välttämättä ota jos ei ole alunperin kaupassa mainittu. Lohkolla ei juuri ollut koivua, mutta koivukuitukin papereihin ruksittiin ja hinta sovittiin muitten ohella. Sitä sitten kertyikin rohkeat 2,3 kuutiota. Yllätys oli jonkinmoinen, kun niistäkin sovitusti maksoivat. Vielä suurempi yllätys oli, että veivät aika pikaisesti vielä poiskin. Sieluni silmin ehdin nähdä jo pikkunätin kasan klapeja.  :D

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Puun logistiikka
Kyllä vms1 ihan oikeilla jäljillä on. Itsekin joskus metsäkoneen kopissa istuneena ymmärrän ongelman.
Ideana sopisi parhaiten juuri harvennus leimikoille. Siellä konekuskien työ helpottuisi huomattavasti. Aukoilla voisi ajatella että tukit ajaisi omiin pinoihinsa ja loput silput (vähemmistö lajit) sitten omaan kasaansa, joka menisi lajittelu terminaaliin. Terminaali pitäisi tietysti olla radan varressa jotta rautatie kuljetus olisi mahdollista suurille tuotantolaitoksille.
Jotta homma toimisi tehokkaasti pitäisi kaikki puunostajat saada mukaan. Kaikkien puut kuljetettaisiin samaan terminaaliin ja sieltä eteenpäin. Moton pitäisi siis lätkäistä pöllin katkaisun yhteydessä eräänlainen viivakoodi puunpäähän, jossa olisi tarvittavat tiedot: esim. kenen pölli, mihin tuotantolaitokseen menossa. Näin ollen siellä terminaalissakaan ei tarvittaisi sitä lajittelijaa, kun pölli tietäisi itse mihin lokeroon pitää tippua  ;)
Jos kerran kaikki puut menisivät samaan terminaaliin, voitaisiin leikkiä vielä lisää ajatuksella että mitä jos luovuttaisiin samalla yhtiökohtaisista koneurakoitsijoista ja siirryttäisiin malliin jossa pitäjässä olisi muutama yrittäjä jotka hoitaisivat koko alueen kaikkien puunostajien puunkorjuun. Olisi eri koneet päätehakkuille ja harvennuksille. Tällöin päästäisiin turhista lavetti/siirtokustannuksista ja kuskien päivittäiset työmatkat lyhenisivät. Eikä tarvittaisi enää ns. yleiskoneita joilla onnistuvat kaikki kohteet (esim. Ergo ja JD1110). Silloin pystyttäisiin saamaan harvennuksille oikean kokoista konekalustoa (esim. ajokoneena Valmetin 830 kokoluokan koneita).
No kukas tämän uuden systeemin sitten maksaisi. Oikea vastaus taitaisi olla että teollisuus/metsäyhtiöt eivät ainakaan. He saavat jo tällä hetkellä puunsa korjattua varsin kilpailukykyiseen hintaan (yrittäjien selkänahasta) valmiiksi lajiteltuna juuri oikeaan aikaan tehtaalle (varastot kumipyörien päällä). Maksajina olisivat siten yrittäjät ja metsäomistajat, alempina korjuu taksoina/kantohintoina.
Harvennus metsiin saataisiin parempi korjuujälki -> pienemmillä koneilla, vähemmän ptl-lajeja->helpottaa moto-/ajokonekuskin työtä.
Koneyrittäjät hyötyisivät pienentyneistä lavettikustannuksista, tehostuneesta puunkorjuusta ja kuskien pienemmistä kilometrirahoista.
Kokonaan toinen juttu on se onko teollisuus lainkaan halukas uudistaa nykyistä systeemiään, edes osittain. Mutta olisihan se hauska nähdä kun sama kone tekisi tukkia Versowoodille ja seuraavana päivänä Finnforestille Vilppulaan. Kyllä se toisaalta saattaisi lisätä motokuskin sterssiä, kun pitäisi miettiä uskaltaako tänään katkaista vielä yhtä mutkaista tukkia kuin eilen, ettei vaan tule raakkipalautetta.
Ehkäpä tämä systeemi joskus tulevaisuudessa mahdollista olisi, kukapa tietää 8)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Puun logistiikka
Koskitukilla on etäisesti tukkipuilla tuon suuntainen menetelmä.
Kaikki tukki, kuusi, mänty ja pikkutukit ajetaan sekakuormina samaan kasaan, samoin kuusi- ja mäntyosarungot omaansa. Koivutukit näkyy olevan lajiteltu omaan kasaan, ne kuitenkin kulkee samoissa autokuormissa tehtaalle, eli leimikolta voidaan ostaa ja ne jopa päätyy sahalle asti vaikka yksittäisiä koivutukkeja.
Tuohon tietysti vaikuttaa se että Koskitukki sahaa kaikkia puulajeja samalla sahalla.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Puun logistiikka
Jos kerran kaikki puut menisivät samaan terminaaliin, voitaisiin leikkiä vielä lisää ajatuksella että mitä jos luovuttaisiin samalla yhtiökohtaisista koneurakoitsijoista ja siirryttäisiin malliin jossa pitäjässä olisi muutama yrittäjä jotka hoitaisivat koko alueen kaikkien puunostajien puunkorjuun. Olisi eri koneet päätehakkuille ja harvennuksille. Tällöin päästäisiin turhista lavetti/siirtokustannuksista ja kuskien päivittäiset työmatkat lyhenisivät. Eikä tarvittaisi enää ns. yleiskoneita joilla onnistuvat kaikki kohteet (esim. Ergo ja JD1110). Silloin pystyttäisiin saamaan harvennuksille oikean kokoista konekalustoa (esim. ajokoneena Valmetin 830 kokoluokan koneita).
Koneyrittäjät hyötyisivät pienentyneistä lavettikustannuksista, tehostuneesta puunkorjuusta ja kuskien pienemmistä kilometrirahoista.
 Mutta olisihan se hauska nähdä kun sama kone tekisi tukkia Versowoodille ja seuraavana päivänä Finnforestille Vilppulaan. Kyllä se toisaalta saattaisi lisätä motokuskin sterssiä, kun pitäisi miettiä uskaltaako tänään katkaista vielä yhtä mutkaista tukkia kuin eilen, ettei vaan tule raakkipalautetta.

Tuolla pitäjäkohtaisella urakoitsija ajatuksella olen itsekin leikitellyt, olisi kyllä aika hieno systeemi, nythän saman metsäautotien varrella voi eri leimikoilla pahimmillaan käydä 6-7 eri ostajan koneketju...

Hyvä heitto tuo "raakkistressi" ;D.
Katkoin motolla jonkun vuoden ison yhtiön ohjeilla puita ja tiesin kyllä jo silloin että katkonnassa on ostajien välillä isoja eroja. Kuitenkin aika järkytys oli kun myin oman päätehakkuuleimikkoni itsenäiselle sahalle ja kasoja metsässä katselin.. Kävi mielessä että minkäköhän sävyinen puhelu olisi korjuuesimieheltä tullut jos tuonnäköisiä kalikoita olisi tukkien sekaan pätkinyt.. Kuskilta joutui kyllä kysymään, kun hetken olin kyydissä, aapteerasi aika rujon näköistä mäntyä että vieläkö tuosta oikeasti meinaat tukin tehdä..
Meinasi muuten samaisen ison yhtiön ostomies hermostua kesällä kun myrskypuista tehtiin kauppaa, soitteli ja kysyi että mihin olen päätynyt kun kone on naapuriin tulossa. Sanoin suoraan että motti hinta on kyllä hyvä, mutta sen mitä katkonnasta ymmärrän niin ratkeaa kyllä kilpailijan eduksi..

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Puun logistiikka
Nykyinen menetelmä perustuu siihen ,että puun apteeraus tehdään jo metsässä, eli kierot, ja lahot kohdat pätkitään tukeista. Nyt jos kokorunkona viedään puut, niin selviää vasta sahalla, pöllön pesät rungossa. Paskajuttu sahurille, ja puun myyjä nauraa matkalla pankkiin. Tai itkee. Riippuu onko runko ostettu kusiaispesällä, ja pöllöllä varustettuna, vai priima tukkeina.  :-X

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Puun logistiikka
Nykyinen menetelmä perustuu siihen ,että puun apteeraus tehdään jo metsässä, eli kierot, ja lahot kohdat pätkitään tukeista. Nyt jos kokorunkona viedään puut, niin selviää vasta sahalla, pöllön pesät rungossa. Paskajuttu sahurille, ja puun myyjä nauraa matkalla pankkiin. Tai itkee. Riippuu onko runko ostettu kusiaispesällä, ja pöllöllä varustettuna, vai priima tukkeina.  :-X

Mutta jos puhutaan tästä mallista mitä minä ajan niin voidaan unohtaa kokopuu jne. Ne kuuluu sitten aukoille ja erikoiskohteille. Ideana motokuski pätkii ja apteeraa ihan niin kuin nytki ja isännälle maksetaan ihan niinkuin nytkin moton listasta. Ainoa on vaan että moto saa hakata kaikki samaan kasaan jolloin puutavaran pituus huitelee 3-5.5 metrin välissä. nämä vaan hoidetaan logistisesti järkevämmin lajittelukeskukseen mistä metsäyhtiöt saavat ostaa sen minkä tarvitsevat. Hyöty mitä saavutetaan on tietenkin vähemmän liikkeitä matkan varrella ja jokaista puuta voidaan hinnoitella sen kokonaispuumäärän mukaan eikä puulajin mukaan. Esimerkiksi 500 kuution leimikossa mistä tulee 400 kuutiota kuusi kuitua ja 50 kuutiota kuusi tukkia niin männyn, koivun, haavan jne osuus on niin pieni että jos niitä muutama hassu on niin niistä ei nykyään makseta mitään. Tässä mallissa näistä säläpuista voi maksaa saman hinnan suhteessa kuin 500 kuution erästä koska ne ei aiheuta lisäkustannuksia matkan varrella ja kun on tarpeeksi monta leimikkoa niin ennemmin ja myöhemmin koivupinokin on täynnä siellä lajittelu keskuksella niin että sen voi kärrätä teollisuudelle tai klapiyrittäjälle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Puun logistiikka
nämä vaan hoidetaan logistisesti järkevämmin lajittelukeskukseen mistä metsäyhtiöt saavat ostaa sen minkä tarvitsevat.
Ajatko sä nyt yhden ostajan mallia? Oleksää joku ***** mettäliiton puunostaja vai miks kartelli mielessä? >:(

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Puun logistiikka

 *** Lajittelu maksaa tehdään se missä tahansa. Enpä usko ajatuksen jostain isosta välivarastosta muuttavan tilannetta. Eiköhän ne pienet pinotkin järkevästi keräillä laaneilta pois kuleksimasta. Ja harvennuksilla metsäkuljetuksen järkevyyden päättää konekuski. Tuskin siellä vajailla kuormilla hupia ajetaan nytkään,ainakaan isännät itse. Rengit nyt saattaa ajankulukseen kikkailla mitä sattuu  ;)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Puun logistiikka
No menihän tää vakavaksi. En en ole ostaja. Olen ihan normaali metsänomistaja. Mutta tarkoituksena on vaan miettiä systeemiä millä ostaja voi maksaa korkeampaa hintaa. Ja kun tietää että kaikki koneet mitkä metsässä liikkuu ja kuorma-autot vaatii sen päälle 100€ tunnissa niin mielestäni logistiikkaa olisi syytä kehitellä.

Nykyisessä systeemissä tuntuu että järjestelmällisyys puuttuu. En nyt sano sitä että koneyrittäjät ja autoilijat ei toimi tehokkaasti mutta kun vaatimukset on sellaisia että tulee väkisinkin ylimääräisiä liikkeitä ja ajoja. Mielestäni jokakerta kun moto tekee kaksi kourakasaa vain sen takia että puulaji on eri niin se tekee ylimääräisen liikkeen. Samoiten ajokone lähtee ihan turhaan hakemaan seuraavaa kasaa jos sen viereen viellä jää puuta. Sitten tienvarsiin joudutaan tekemään useampia varastopaikkoja kun eri puulajit vaatii eri pinot. Tällöinkin ajokone joutuu siirtymään jos on sekakuorma kyydissä. Viellä kun lisää tukkiauton joka käy vaikka 4 laanipaikalla ja vekslaa auton ympäri ja jokaiseen jää muuta puutavaraa mikä viedään eri kohteeseen niin en oikein ymmärrä taloudellisuutta. Toki tiedän että se pyöräkuormaaja joka siirtelee lajitteluasemalla nippuja ja ne ihmiset jotka vähintään valvoo lajittelua maksaa mutta uskon että se olisi pienempi kulu kuin nämä kolme osa-aluetta mitkä tehdään välttävillä metsäteillä ja metsässä osittain hankalissa maastoissakin.

Sitä en tiedä miten saadaan kilpailua jos toimii esimerkiksi tällainen yksityinen lajitteluasema mutta hintaa luulis saavan lisää kun puunkäyttäjät ei tarvitse ostaa tuotteita mitä ne ei tarvitse.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Puun logistiikka
Kyllä se ajokone tuo ne kasat ihan siinä järjestyksessä kuin uralla vastaan tulee joskus käy vaan niin että se isoin osa otetaan sieltä kauempaa ja sitten matkalla täydennetään... Laanilla ajokoneen on helppo lajitella jopa helpompi kuin jos vietäisiin tavara rekalla erilliseen lajittelukeskukseen...
Älytöntä olisi jos autoilija joutisi purkamaan jo tehdyn kuorman kesken matkan...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Puun logistiikka
Kyllä se ajokone tuo ne kasat ihan siinä järjestyksessä kuin uralla vastaan tulee joskus käy vaan niin että se isoin osa otetaan sieltä kauempaa ja sitten matkalla täydennetään... Laanilla ajokoneen on helppo lajitella jopa helpompi kuin jos vietäisiin tavara rekalla erilliseen lajittelukeskukseen...
Älytöntä olisi jos autoilija joutisi purkamaan jo tehdyn kuorman kesken matkan...

Älä ny höpöjä puhu. Ei kai kukaan oikeasti nouki neljää eri puulajia ja tukit ja kuidut samaan kuormaan . Menee hetki jos toinenkin ennen kuin on laanilla kuorma purettu
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

talutehnika

  • Vieras
Vs: Puun logistiikka

Eli mikä raatilaisten mielestä ei toimi

Se lajitteluasema. Lisää puiden käsittelyjä.

eihän se lisää se vain siirtää. Nyt lajitellaan/ kuljetetaan erikseen motolla, ajokoneella, tukkiautolla, ja sahalla. Tässä uudessa systeemissä se lajiteltais ainoastaan lajitteluasemalla. Ja kuljetettais joko sekaisin tai sitten lajiteltuna täysinä kuormina.

Ei hyvää päivää! Ihanko vakavissasi noin ajattelet?

Moto ottaa puun ja tekee siitä tukkia ja kuitua. Ei moto siinä mitään lajittele. Ajokone tulee ja ottaa tukit ja ajaa tienvarteen. Tulee uudelleen ja ajaa kuidut. Eihän ajokonekaan lajittele vaan kuljettaa. Tukkiauto tulee ja kuljettaa tukit sahalle jossa ne sahataan. Sinä haluaisit perustaa välille lajitteluaseman???? Ja kutsut sitä logistiikaksi? Minä kutsun logistiikaksi sitä että pyrin tekemään 3000 m3 leimikoita ja toivoisin saavani niistä perustellusti parempaa hintaa kun mökin ukko 127 m3 leimikosta. Naapuri pisti paremmaksi ja teki 15 000 m3 leimikon. Toivon että menet esittämään naapurini leimikon ostaneelle tai korjuuyrittäjälle tai puut kuljettavalle yrittäjälle että mitä jos puut lajiteltaisiin lajitteluasemalla. Mikäli saat ideasi menemään läpi niin minäkin myönnän ideasi olevan loistava.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Puun logistiikka

Eli mikä raatilaisten mielestä ei toimi

Se lajitteluasema. Lisää puiden käsittelyjä.

eihän se lisää se vain siirtää. Nyt lajitellaan/ kuljetetaan erikseen motolla, ajokoneella, tukkiautolla, ja sahalla. Tässä uudessa systeemissä se lajiteltais ainoastaan lajitteluasemalla. Ja kuljetettais joko sekaisin tai sitten lajiteltuna täysinä kuormina.

Ei hyvää päivää! Ihanko vakavissasi noin ajattelet?

Moto ottaa puun ja tekee siitä tukkia ja kuitua. Ei moto siinä mitään lajittele. Ajokone tulee ja ottaa tukit ja ajaa tienvarteen. Tulee uudelleen ja ajaa kuidut. Eihän ajokonekaan lajittele vaan kuljettaa. Tukkiauto tulee ja kuljettaa tukit sahalle jossa ne sahataan. Sinä haluaisit perustaa välille lajitteluaseman???? Ja kutsut sitä logistiikaksi? Minä kutsun logistiikaksi sitä että pyrin tekemään 3000 m3 leimikoita ja toivoisin saavani niistä perustellusti parempaa hintaa kun mökin ukko 127 m3 leimikosta. Naapuri pisti paremmaksi ja teki 15 000 m3 leimikon. Toivon että menet esittämään naapurini leimikon ostaneelle tai korjuuyrittäjälle tai puut kuljettavalle yrittäjälle että mitä jos puut lajiteltaisiin lajitteluasemalla. Mikäli saat ideasi menemään läpi niin minäkin myönnän ideasi olevan loistava.

 ;) :D 

Pitäiskö sunkin joskus käydää kattomassa toimintaa.

ensalkuun niin nämä 3000 saatikka 15000 motin leimikot on aika harvassa. Voit ettiä jonkun tilaston jos et usko.

Mutta asiaan. Jos menet joskus kattelemaan moton toimintaa (varo että et ole tiellä) niin huomaat että kuski lajittelee joka tavaralajin jollain tavalla eli koura siirtyy aina eri paikkaan sen mukaan mitä puulajia tai kun siirrytään tukista kuituun tai lahoon. Eli kyllä moto lajittelee. (se ei tosin vie paljoa aikaa mutta kasvattaa virheliikkeiden mahdollisuutta varsinkin harvennuksissa.)

Sitten kun kattelet ajokonetta niin jos se lähtee liikkeelle niin että puuta jää viellä mettään niin sekin lajittelee kun nopeampi olisi nostella kaikki pinot kyytiin mitkä on nosturin järkevällä hollilla. Lisäksi moto voisi tehdä isompia kourakasoja jolloin ei tulisi hukkaliikkeitä. Tiedän että jossaintapauksessa käytetään hyllyjä kuormatilassa mutta eriteltynä puulajit kuitenkin pidetään. Samoiten ajokone siirtyy laanilla sen mukaan jos sillä on montaa laatua kyydissä. eli kyllä ajokonekkin lajittelee. Tähän kun viellä lisätään 10 cm lunta niin homma on valmis.

Sitten kyttäilet tukkiautoja niin ennemmin tai myöhemmin ne saapuu sun varastopaikalle puolella kuormalla tai lähtee sulta ilman täyttä kuoormaa vaikka sinne jääkin viellä puutavaraa. eli kyllä autoilijatkin lajittelee.

Nämä asiat tuntuvat turhanpäiväisiltä mutta kun tietää että teollisuuden hinta on vakio niin maanomistajahan sen maksaa kasvaneina korjuukustannuksina.

Asiahan ei selviä kysymällä vaan jonkun tarttis järjestää tällainen lajitteluasema ja myydä sieltä asfalttitien varresta teollisuudelle puuta täysinä rekkakuormina tai junalasteina ja kattoa pystyisikö korjuuketjut tehostamaan niin paljoa että pystyisi maksamaan parempaa hintaa metsänomistajille.

Ittellä ei rahkeet taida riittää vaikka mieli tekisi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

talutehnika

  • Vieras
Vs: Puun logistiikka

Eli mikä raatilaisten mielestä ei toimi

Se lajitteluasema. Lisää puiden käsittelyjä.

eihän se lisää se vain siirtää. Nyt lajitellaan/ kuljetetaan erikseen motolla, ajokoneella, tukkiautolla, ja sahalla. Tässä uudessa systeemissä se lajiteltais ainoastaan lajitteluasemalla. Ja kuljetettais joko sekaisin tai sitten lajiteltuna täysinä kuormina.

Ei hyvää päivää! Ihanko vakavissasi noin ajattelet?

Moto ottaa puun ja tekee siitä tukkia ja kuitua. Ei moto siinä mitään lajittele. Ajokone tulee ja ottaa tukit ja ajaa tienvarteen. Tulee uudelleen ja ajaa kuidut. Eihän ajokonekaan lajittele vaan kuljettaa. Tukkiauto tulee ja kuljettaa tukit sahalle jossa ne sahataan. Sinä haluaisit perustaa välille lajitteluaseman???? Ja kutsut sitä logistiikaksi? Minä kutsun logistiikaksi sitä että pyrin tekemään 3000 m3 leimikoita ja toivoisin saavani niistä perustellusti parempaa hintaa kun mökin ukko 127 m3 leimikosta. Naapuri pisti paremmaksi ja teki 15 000 m3 leimikon. Toivon että menet esittämään naapurini leimikon ostaneelle tai korjuuyrittäjälle tai puut kuljettavalle yrittäjälle että mitä jos puut lajiteltaisiin lajitteluasemalla. Mikäli saat ideasi menemään läpi niin minäkin myönnän ideasi olevan loistava.

 ;) :D 

Pitäiskö sunkin joskus käydää kattomassa toimintaa.

ensalkuun niin nämä 3000 saatikka 15000 motin leimikot on aika harvassa. Voit ettiä jonkun tilaston jos et usko.

Mutta asiaan. Jos menet joskus kattelemaan moton toimintaa (varo että et ole tiellä) niin huomaat että kuski lajittelee joka tavaralajin jollain tavalla eli koura siirtyy aina eri paikkaan sen mukaan mitä puulajia tai kun siirrytään tukista kuituun tai lahoon. Eli kyllä moto lajittelee. (se ei tosin vie paljoa aikaa mutta kasvattaa virheliikkeiden mahdollisuutta varsinkin harvennuksissa.)

Sitten kun kattelet ajokonetta niin jos se lähtee liikkeelle niin että puuta jää viellä mettään niin sekin lajittelee kun nopeampi olisi nostella kaikki pinot kyytiin mitkä on nosturin järkevällä hollilla. Lisäksi moto voisi tehdä isompia kourakasoja jolloin ei tulisi hukkaliikkeitä. Tiedän että jossaintapauksessa käytetään hyllyjä kuormatilassa mutta eriteltynä puulajit kuitenkin pidetään. Samoiten ajokone siirtyy laanilla sen mukaan jos sillä on montaa laatua kyydissä. eli kyllä ajokonekkin lajittelee. Tähän kun viellä lisätään 10 cm lunta niin homma on valmis.

Sitten kyttäilet tukkiautoja niin ennemmin tai myöhemmin ne saapuu sun varastopaikalle puolella kuormalla tai lähtee sulta ilman täyttä kuoormaa vaikka sinne jääkin viellä puutavaraa. eli kyllä autoilijatkin lajittelee.

Nämä asiat tuntuvat turhanpäiväisiltä mutta kun tietää että teollisuuden hinta on vakio niin maanomistajahan sen maksaa kasvaneina korjuukustannuksina.

Asiahan ei selviä kysymällä vaan jonkun tarttis järjestää tällainen lajitteluasema ja myydä sieltä asfalttitien varresta teollisuudelle puuta täysinä rekkakuormina tai junalasteina ja kattoa pystyisikö korjuuketjut tehostamaan niin paljoa että pystyisi maksamaan parempaa hintaa metsänomistajille.

Ittellä ei rahkeet taida riittää vaikka mieli tekisi.

Meinasitko etten olisi nähnyt motoa töissä?  :)
Tai ajokonetta?  ;)

En tiedä miten sun lypsyrobottisi toimii, lypsääkö se kaikki paskatkin samaan tankkiin ja sitten on perustettu lajitteluasema jossa laatumaito erotellaan siitä paskasta?

On aivan turha tehdä pöllin kylkeen lisää "rukkasenjälkiä" lastaamalla puut pölliautoon ja  purkamalla ne lajittelua varten ja tekemällä ihan helvetin työläs lajittelu ja lastataanpa taas puut pölliautoon...
Tässä ei nyt vaan ole mitään pihviä.

Usko nyt ihan huviksesi että on ihan hitonmoinen työ alkaa lajitella pinosta sinne kuulumattomia pöllejä. Käy vaikka katsomassa toimintaa. Mutta varo ettet ole tiellä.

Matias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Puun logistiikka

Asiahan ei selviä kysymällä vaan jonkun tarttis järjestää tällainen lajitteluasema ja myydä sieltä asfalttitien varresta teollisuudelle puuta täysinä rekkakuormina tai junalasteina ja kattoa pystyisikö korjuuketjut tehostamaan niin paljoa että pystyisi maksamaan parempaa hintaa metsänomistajille.

Ittellä ei rahkeet taida riittää vaikka mieli tekisi.

Vaen, edelleenkin tuntuu ettei sellaisia "rahkeita" ole kellään, että tuo onnistuisi.

Eiköhän yhtiöt halua tuossa puunhankinnassa alusta asti, eli kannolta lähtien, pitää ohjat käsissään, että saavat hinnoitella puut omien tarpeittensa mukaan.

Jos se lajittelukeskuksen joku saisi toimimaan, niin taitaa pölkkyautoille tulla paljon lisäkilometrejä, kun puut ensin kerättäisiin sinne keskukseen ympäri maakuntaa. Sitten taas keskuksen jälkeen puut nostetaan uudelleen kyytiin ja viedään ympäri maakuntaa ja toisissakin maakunnissa oleviin tehtaisiin.

Nykyään on tehtailla ajojen järjestely tehty niin, että autojen tyhjänä ajo jäisi mahdollisimman vähiin.
"Internet on loistava keino päästä nettiin."
-Bob Dole