ma jo ton vammaksen hydestä kyselin valmistajalta? (major nimimerkki??)
karaa liikuttaa askelmoottori. monipuoliset säädöt ja kuulemma tarkka.
--entäs liikenopeus?Pärjääkö hinnassa?
***liikenopeus. kiihdytys/hidasturampit,ym kaikki säädettävissä. kellunnat,ym.
hinta kuulemma vielä hakusessa. tuote on ihan proto asteella.
se "juttu" on tuossa mun mielestä se että sähköohjauksen voi rakentaa vanhaan mekaaniseen lohkoon. esim. valtran työlohkoon, vanhaan etukuormaimenlohkoon,ym.
Tosiaan, kyseessä on uusi CAN - väyläpohjainen järjestelmä jossa perinteisen esiohjaushydrauliikan ja magneettiventtiilin korvaa suoraan karan päähän kiinnitettävä askelmoottoriyksikkö. Askelmoottori liikuttaa pääkaraa hammastangon välityksellä ( 8 mm leveä hammastus). Kiinnitys lohkoon tapahtuu parhaiten sovitelaipalla, jolloin rakenteesta tulee tiivis.
Juuri tällä hetkellä järjestelmässä on mm. seuraavia ominaisuuksia:
- Liikekohtaiset nopeussäädöt molempiin suuntiin ( karan iskun pituus)
- Voidaan asettaa liikekohtaiset karan kuolleen alueen kompensoinnit molempiin suuntiin erikseen
- Ohjausvipujen kalibrointi, voidaan käyttää mitä tahansa ohjaimia kunhan ohjaimissa yksi signaali / toimilaite niinkuin nykyisin usein onkin.
- Jokaiselle liikkeelle voidaan haluttaessa asettaa aloitus -ja lopetusrampit, molempiin suuntiin
- Kaikkia liikkeitä voidaan tarvittaessa hidastaa tai nopeuttaa säätöpotikasta
- Säätöjärjestelmä mahdollistaa karan aseman ohjaamisen periaatteessa yhden promillen tarkkuudella asetellusta karan iskunpituudesta, tosin tämänhetkisellä välityssuhteella yksi säätöaskel on 0,02 mm.
- Kelluntatoiminto liikkeille, tosin kaivinkonesovelluksessa ei käytössä
- Vikadiagnostiikka
Askelmoottorin reagointinopeus ( ns. sisäinen rampitus ja liikenopeus) on säädetty siten että esim. kauhan nopea ravistelu on myös mahdollista. Askelmoottoriyksikköön voi tarvittaessa vaihtaa osia myös jälkeenpäin helposti, eli ns. "kertakäyttöiseksi" sitä ei ole suunniteltu.
Järjestelmään on mahdollista tehdä myös tiettyjä automaattisia ohjaustoimintoja, mittaustoimintoja, ym. jos on tarpeen. Melkein kaikki on siis mahdollista mutta mitään turhaa ja ylimääräistä ei tietysti kannata tehdä. Käyttö, valmistus ja samalla myös kehitys jatkuu hiljalleen, jos jotain tarpeellista muutosta tulee vastaan, parannuksia, ym. niitä tehdään sitä mukaa. Laitteisto on ollut koneessa testikäytössä juhannuksesta asti ja toiseenkin koneeseen olisi laitettava nyt syksyn aikana.
Lopullinen hinta riippuu erittäin paljon ohjattavien toimilaitteiden määrästä, mutta joku luokkaa 3000 e voisi olla jotain suuntaa antavaa tällä hetkellä. Eli joku etukuormaajan ohjaus jossa vain kaksi karaa, on tietysti halvempi kuin esim. johonkin kaivuriin. Tietysti etu -tai pyöräkuormaajaan olisi periaatteessa tehtävissä myös punnitus samaa näyttöä hyödyntäen...