Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulinen vs sähköinen esiohjaus. Suunnittelija vertaa  (Luettu 69958 kertaa)

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Ja tuohon liuoksen säätöön on olemassa ihan omanlaisensa valmiit kaupalliset venttiilipöydät.


***Joo mut mites niitä ohjataan tuolla samalla ergokahvalla?

Ihan samalla tavalla kuin on/off hydrauliventtiileitäkin.

Mika

JJVaasa

Vielä kerran palaan tuohon Timpan kysymykseen. Kun nyt paremmin kerkesin perehtyä tuohon tarpeeseen, niin kyllä tuonlaista kokonaisuutta pystyttäisiin hyvinkin ohjata vaikka Ergokahvalla johon on lisätty 15/9 kol 8:50 mainitsemani lisäpalikka. Siinä on riittävästi "namiskoita" noihin mainitsemiisi toimintoihin. Olisi varmaan tuollakin sektorilla tarve paneutua asiakkaiden tarpeisiin. Jos vain riittävästi on kysyntää, voisi sellaisen palkin, jossa esim Tmomas venttiileillä PWM:llä ja on-offina voisi ohjata niitä liuos venttiileitä. Markkinoilla on paljon laitteita, jotka kootaan tarjolla olevista paremmin tai huonommin tarkoitukseen sopivista komponenteista. Sitten kun joku näkee vaivaa ja kehittää fiksun ratkaisun, niin kopioitsioita löytyy niin p----leesti.

kaju

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 144
  • Pohjalla on hyvä olla, ei voi vajota alemmas
Jos vaihtas kuikan etukuormaajan  kaapeliohjauksen ergokahvaan sydeemiin niin voiko ergokahvan napista ottaa ohjauksen vaihtoventtiilille joka muuttaa kauhanliikkeen esim. paalipihtiin?
vanheneminen on pakollista
aikuistuminen vapaaehtoista

JJVaasa

On-off napeilla (tukijalat metsäkuormaimessa) voi ohjata vaikka kahta vaihtoventtiiliä (2 nappulaa). Kätevämpi olisi varustaa ohjausventtiili yhdellä lisälohkolla ( +200€ ) jota sitten ohjataan peukalo rullalla propona.
On se varmaan joutuisampaa ohjata kaikkia liikkeitä yhtä aikaa. Pääsee pian sen entisen äijän 50.000 paaliin viikossa  ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Esim 2000 sarjan sampon puimuriin vois tehdä ergokahvasta ajokahvan.

Kaikki pöydän toiminnot olis kahvassa ja myös ajon säätö. Vaijerin tilalle hydraulisylinteri sinne vasemmalle kyljelle
pumpun alle. Ajo toimis ergokahvasta eteen/taakse.

Nappuloilla pöydän toiminnot.

Kahvan sivusuuntaisella liikkeellä vois hoitaa ohjauksen pellolla, ei tarttis rattia veivata?

Häh?  Olisko hyvä idea?

Siis valmis muutossarja Sampon puimuriin.

Viimeksi muokattu: 16.09.10 - klo:21:44 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vielä kerran palaan tuohon Timpan kysymykseen. Kun nyt paremmin kerkesin perehtyä tuohon tarpeeseen, niin kyllä tuonlaista kokonaisuutta pystyttäisiin hyvinkin ohjata vaikka Ergokahvalla johon on lisätty 15/9 kol 8:50 mainitsemani lisäpalikka. Siinä on riittävästi "namiskoita" noihin mainitsemiisi toimintoihin. Olisi varmaan tuollakin sektorilla tarve paneutua asiakkaiden tarpeisiin. Jos vain riittävästi on kysyntää, voisi sellaisen palkin, jossa esim Tmomas venttiileillä PWM:llä ja on-offina voisi ohjata niitä liuos venttiileitä. Markkinoilla on paljon laitteita, jotka kootaan tarjolla olevista paremmin tai huonommin tarkoitukseen sopivista komponenteista. Sitten kun joku näkee vaivaa ja kehittää fiksun ratkaisun, niin kopioitsioita löytyy niin p----leesti.

Tuossa Timpan ruiskun tapauksessa olisi varmasti hyvä jos "lisäpalikasta" löytyisi noille liuosventtiileille lukkiutuvat on/off-napit. Muuten tarvitaan joku pitorele jotta liuoslohkot saadaan pysymään päällä.

Timppa ilmeisesti lähtee siitä että haluaa ehdottomasti jostain kumman syystä ohjata puomeja ja hissiä propoilla ja haluaa siksi joystickin. Perinteisesti tuossa on käytetty on/off-venttiileitä ja keinukytkimiä jotka on koottu paneeliin.

Kajun tapauksessa tuo Kuikan etukuormaajan 6/2-venttiili on siellä aisojen päässä jo valmiina. Makuasia, kannattaako tuota kolmatta toimintoa vaihtaa erilliseksi propolohkoksi.

Mika

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Timppa ilmeisesti lähtee siitä että haluaa ehdottomasti jostain kumman syystä ohjata puomeja ja hissiä propoilla ja haluaa siksi joystickin. Perinteisesti tuossa on käytetty on/off-venttiileitä ja keinukytkimiä jotka on koottu paneeliin.


****Mulla on massikan tsoikkariin puomit kytketty. Niitä on kätevä sillä käyttää, voi taittaa erikseen tai samaan aikaan.
Kui mää ain olen paras?

Skynet

  • Vieras
Eräs tapa on rakentaa tarkka sähköohjaus myös suoraan, ilman varsinaista esiohjausta.  Esim. http://www.youtube.com/watch?v=QfdqtSQ4q9c

Lainasin tästä kun tuolla edempänä on tuota tekstiä niin mahottomasti.
Eli korjaatte myös JD:n askelmoottori juttuja? Eli kun pajalla vaihdetaan toimimaton askelmoottori niin kannattaisiko laittaa raato tsiikattavaksi?

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Eräs tapa on rakentaa tarkka sähköohjaus myös suoraan, ilman varsinaista esiohjausta.  Esim. http://www.youtube.com/watch?v=QfdqtSQ4q9c

Lainasin tästä kun tuolla edempänä on tuota tekstiä niin mahottomasti.
Eli korjaatte myös JD:n askelmoottori juttuja? Eli kun pajalla vaihdetaan toimimaton askelmoottori niin kannattaisiko laittaa raato tsiikattavaksi?


Jos se viallinen askelmoottori jää itselle, sitä yleensä kyllä kannattaa ainakin vilkaista. Jos itse prosessori ei ole yksiköstä kärähtänyt, tai jos piirikortti ei ole ihan "korpuksi" palanut, on usein ihan suht hyvät mahdollisuudet saada se vielä kuntoon. Hammaspyörät ovat erilaisia kuin tässä omassa systeemissä, mutta niissä tuskin mitään vikaa koskaan onkaan. 


paali-inssi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Kesla suosittelee 70 - 140 l/min. Joten tuo meidän BC60, 65l/min nimellisvirtauksella jää vähän pieneksi. BC60 venttiileitä on kyllä käytetty jopa 90l/min tuotoilla. Meille on tulossa ensi kuun puolella uusi, isompi sarja, BC80 johon saadaan jopa 3/4" sylinteriportit, joten riittää kyllä tuohon 305T kuormaimeen. Yleisesti ottaen kannattaa ohjausventtiilit mitoittaa mieluimmin virtauskapasiteetin ylärajoille, kuin alarajoille. Jos hankkisit 140 l/min ohjausventtiilin ja käyttäisit sitä kumminkin vain 70 l/min virtauksella, olisi usean liikkeen yhtäaikainen ohjaaminen "millipeliä". Erityisen suuria vaikeuksia tulisi ympäripumppaavalla järjestelmällä.
Joko BC80 lohko on hyllyssä? olis kohta ajankohtainen juttu!

peijooni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 96
Jos vaihtas kuikan etukuormaajan  kaapeliohjauksen ergokahvaan sydeemiin niin voiko ergokahvan napista ottaa ohjauksen vaihtoventtiilille joka muuttaa kauhanliikkeen esim. paalipihtiin?
säätyvä tilavuus pumpulla varustettuun traktoriin jossa lukkiutuva venttiili takana on helppo tehdä kolmas lohko eteen joka tottelee suoraan sähkönappia eli ei tartte etukuormaimen vipua enää liikutta.... sähkönappi
on-off-on jousipalautteinen nappi etukuormaimen keppiin... 
Ammattilainen vuodesta 1990:)

JJVaasa

Ergokahvaan on saatu lisää "järkeä" eli nyt niissä on myös säädettävät kiihdytys ja hidastusrampit. Pääsin itse testaamaan erään lähistöllä olevan asiakkaan uudessa kuormaimessa, ja kovasti miellytti:)
Tällainen kuormaamisen noviisikin saa puomiston liikkeet sujuviksi. Vanhat digikahvat voidaan päivittää uudella ohjelmalla, jolloin nuo ominaisuudet saadaan käyttöön.
Etukuormaimen yhteydessä on Ergokahvan rullaa ja lisänappuloita käytetty monenlaisiin toimintoihin. Esimerkiksi rullan työnnöllä voidaan ohjata relettä, joka ohjaa "kuudentien" venttiiliä. Vastaavasti rullan vedolla voidaan ohjata toista kuudentien venttiiliä. Noilla kahvan päällä olevilla  on-off nappuloilla voidaan ohjata aivan vastaavasti samoja toimintoja, mutta eronomisesti rulla soveltuu parhaiten siihen. Uutena asiana minulle on tullut traktoreissa tarvittavan lisähydrauliikan määrä. Moni on tilannut BC60 paketteja eri lohkomäärillä, ympäripumppaavana tai Ls tyyppisenä, Ergokahvalla ja jopa ulkoa ohjattavalla "lisäboxilla". Täytynee kirjoittaa oma stoorinsa tuon asian puitteilta.
Terveisin
     Jorma

perttu1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Oliko jollain käytössä ergo-digistick ohjaussysteemiä (metsäkuormaaja) eteläisessä Suomessa? Venttilin vaihto alkais olla ajankohtainen ja olis kiva käpistellä ko. systeemiä ihan livenä.

perttu1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Oliko jollain käytössä ergo-digistick ohjaussysteemiä (metsäkuormaaja) eteläisessä Suomessa? Venttilin vaihto alkais olla ajankohtainen ja olis kiva käpistellä ko. systeemiä ihan livenä.

JJVaasa

Perttu, laita sähköpostia tulemaan niin kerron eteläsuomen käyttäjiä.
  Terv. Jorma

 Sähköposti osoitteen saat: www.rotecengineering.fi
                             tai       www.ergokahva.fi