Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulinen vs sähköinen esiohjaus. Suunnittelija vertaa  (Luettu 69930 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Miksi ei sähköohjaukset toimisi?  Sähköventtiilejä on maailma väärällään ollut jo pitkään. Sähköventtiileille ei pitäisi pakosti joutua vetää johtonippuja. Radiokauko-ohjain on nykyaikaa. Eikä ole käyttäjä enää piuhan orja.
  Kun nyt on asiantuntemusta palstalla niin onkohan ehkä miten mahdoton vaikka jotain nosturin kauko-ohjainta saada toimimaan niin että sillä voisi käyttää kaivinkonetta? Laitonta kai se on mutta olisi monesti suuresti avuksi.
Löytyy jo.
??? ???     ???  Mistä?
Muistaakseni Länkkärillä on kauko-ohjaus. Oli esitteessä kuva.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Miksi ei sähköohjaukset toimisi?  Sähköventtiilejä on maailma väärällään ollut jo pitkään. Sähköventtiileille ei pitäisi pakosti joutua vetää johtonippuja. Radiokauko-ohjain on nykyaikaa. Eikä ole käyttäjä enää piuhan orja.
  Kun nyt on asiantuntemusta palstalla niin onkohan ehkä miten mahdoton vaikka jotain nosturin kauko-ohjainta saada toimimaan niin että sillä voisi käyttää kaivinkonetta? Laitonta kai se on mutta olisi monesti suuresti avuksi.
Löytyy jo.
??? ???     ???  Mistä?
Muistaakseni Länkkärillä on kauko-ohjaus. Oli esitteessä kuva.
Onkohan länkkärissä ehkä sähköinen esiohjaus ???   Tuollainen kauko-ohjaus ei ihan vähällä vaivalla ole viriteltynä kobelcoon. :-\ :-\ :-\
   Onkohan olemassa jokin palikka joka ottaisi radio-ohjain signaalin vastaan ja hoitaisi sillä hydraulista esiohjausta. 6-karainen pitäisi olla. Tuollaisen voisi varmaan viritellä aika nätisti irrotettavaksikin.  Mitäs arvelee JJVaasa?

JJVaasa

Ei ne järin vaikeita ole toteuttaa, suojaukset / lupa-asiat vaan ovat vaikeampia. Periaatteessa jopa lennokkien servoilla voi saada radio-ohjauksen hydrauliventtiilille toimimaan, eli kun itselleen tekee, omalla riskillä niin kyllä onnistuu. Teollisesti toteutettuna on niissä tarvittavat viritykset ulkoisten häiriöiden ja laitevikojen varalta. Onhan kappaletavaranostureita kuorma-autoissa ohjattu jo pitkään radiolla. Siinä käytössä kyllä ymmärrän sen lisäarvon, jonka langattomuus tarjoaa, mutta entä metsäkoneessa? Omat kahvani saa penkistä irti parissa sekunnissa, ja ohjauskaapelieden irrottaminen traktorista kestää melkein yhtä kauvan.
Itse en ole aivan heti aloittamassa langattomien kahvojen kehittämistä, sitäpaitsi fiksumpaa varmaan oli tuo nykyaikainen Bluetooth yhteys??

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Miksi ei sähköohjaukset toimisi?  Sähköventtiilejä on maailma väärällään ollut jo pitkään. Sähköventtiileille ei pitäisi pakosti joutua vetää johtonippuja. Radiokauko-ohjain on nykyaikaa. Eikä ole käyttäjä enää piuhan orja.
  Kun nyt on asiantuntemusta palstalla niin onkohan ehkä miten mahdoton vaikka jotain nosturin kauko-ohjainta saada toimimaan niin että sillä voisi käyttää kaivinkonetta? Laitonta kai se on mutta olisi monesti suuresti avuksi.
Löytyy jo.
??? ???     ???  Mistä?
Muistaakseni Länkkärillä on kauko-ohjaus. Oli esitteessä kuva.
Onkohan länkkärissä ehkä sähköinen esiohjaus ???   Tuollainen kauko-ohjaus ei ihan vähällä vaivalla ole viriteltynä kobelcoon. :-\ :-\ :-\
   Onkohan olemassa jokin palikka joka ottaisi radio-ohjain signaalin vastaan ja hoitaisi sillä hydraulista esiohjausta. 6-karainen pitäisi olla. Tuollaisen voisi varmaan viritellä aika nätisti irrotettavaksikin.  Mitäs arvelee JJVaasa?

Tämmöinen ainakin löytyy.. liitetään mekaanisesti karojen rinnalle.
http://www.atlaspolar.com/pdfs/Polar-Remote-brochure.pdf


Tai sitten joku tämän puljun kaukosäätimistä johon sitten rakentaisi hydraulisen esiohjauspalikan jatkoksi:

http://www.jay.fr/index.adml?l=111&r=424

Tuo hydraulinen esiohjaus on hieman haastava pala, vaan ei mahdoton... jos hinnasta sovitaan  ;D


Mika

Viimeksi muokattu: 07.09.10 - klo:21:19 kirjoittanut mikasep

JJVaasa

Kylläpä hypättiin kauaksi historiaan, nimittäin muistan vielä hyvin kun Polarin miehet Kanadasta tuli Finnhydraulikille esittelemään kehittämäänsä sähköistä ohjausjärjestelmää. Siitä tosiaan on yli 30 vuotta, itse oli juuri valmistunut insinööri. Ei ole tullut törmättyä noihin tuotteisiin viime aikoina. Mutta kuten näkyy, ei kummallakaan noista radio-ohjausten valmistajista ole mitään metsäkoneen ohjaamiseen sopivaa. Maailmanmarkkinoita ajatellen on tämä meidän hiekkalaatikkomme kovin pieni, eli kokonais valmistusmäärä on niin pieni, ja se vielä jakautuu eri tyyppisille ohjauksille, joten kenenkään ei kannata tehdä valtavaa tuotekehityssatsausta jonkun sadan kahvan takia. Luulisin ???

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
On ollut jo mielessä pitkään ja oon voinut jossain vaiheessa avautuakin asiassa mutta kun järki ei riitä suunnittelun asteelle vaikka tietäisin käytännössä miten asiat haluaisin. Eli kymysykseen. Olisiko mahdollista asentaa kärryn pilkin venttiilistö traktoriin ja sitten laittaa liittimet letkuihin. Onko siitä jotain haittaa kuormatessa että letkut on parimetriä pidemmät. Mutta etenkin voisiko tätä samaista lohkoa käyttää normaaleina lohkoina. Nykyäänhän ihmiset ostaa säädettävät sähkölohkot traktoriin ja samanlaiset kärryyn jolloin mielestäni maksetaan turhasta. Sitten toinen asia mikä koskettaa tekniikkaa eli kuinka monta johtoa kulkee jokaista kakstoimista venttiiliä kohden eli voiko näitä vaihtaa vaikka vaihtokytkimillä niin että joskus menis toiselle lohkolle.

Olisiko se esimerkiksi mahdollista asentaa kaksi sauvaa + vaikka tassujen napit hyttiin ja kun kärryn heittää pois niin nostais vasemman käden sauan oikealle paneelille ja esimerkiksi vaihtais napista oikean vivun käyttää etukuormaajaa ja toinen sauva käyttäis ulkopuolista hydrauliikkaa.

eli onko tässä jokin tekninen rajoitus vai eikö ketään oikeasti kiinnosta säästää isäntien rahoja kun ostellaan samoja asioita joka koneeseen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
On ollut jo mielessä pitkään ja oon voinut jossain vaiheessa avautuakin asiassa mutta kun järki ei riitä suunnittelun asteelle vaikka tietäisin käytännössä miten asiat haluaisin. Eli kymysykseen. Olisiko mahdollista asentaa kärryn pilkin venttiilistö traktoriin ja sitten laittaa liittimet letkuihin. Onko siitä jotain haittaa kuormatessa että letkut on parimetriä pidemmät. Mutta etenkin voisiko tätä samaista lohkoa käyttää normaaleina lohkoina. Nykyäänhän ihmiset ostaa säädettävät sähkölohkot traktoriin ja samanlaiset kärryyn jolloin mielestäni maksetaan turhasta. Sitten toinen asia mikä koskettaa tekniikkaa eli kuinka monta johtoa kulkee jokaista kakstoimista venttiiliä kohden eli voiko näitä vaihtaa vaikka vaihtokytkimillä niin että joskus menis toiselle lohkolle.

Olisiko se esimerkiksi mahdollista asentaa kaksi sauvaa + vaikka tassujen napit hyttiin ja kun kärryn heittää pois niin nostais vasemman käden sauan oikealle paneelille ja esimerkiksi vaihtais napista oikean vivun käyttää etukuormaajaa ja toinen sauva käyttäis ulkopuolista hydrauliikkaa.

eli onko tässä jokin tekninen rajoitus vai eikö ketään oikeasti kiinnosta säästää isäntien rahoja kun ostellaan samoja asioita joka koneeseen.

Ei ole ongelma,on meilläpäin käytössäkin,ainakin ollut.Nyky koneet eivät täällä kulje metsässä,sitä varten metsäkoneet.Vaihtolohkolla vaan totetuts,tai yksin kertaisimmillaan pikaliittimillä(en suosittele)
Vaatii vaan tilaa traktorissa kun lohkon joutuu asentamaan siihen ja tulee ehkä pieni hässäkkä ;D
Nii se on...

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Tuosta radio-ohjauksesta sen verran jotta esim.onhan itsekulkeva harvesterikin olemassa,radio-ohjauksella.Siinä vaan tulee nykyään turvamääräykset vastaan.Tietääkseni Harverin nykyversioon on jouduttu kehittämään jonkinlainen sähköinen 'turva-aita' mikä rajoittaa kuskin sijoittumista työalueelle.Eli toiminnot pysähtyvät jos käyttäjä sijoittuu väärin.Ei ihan helppoa ole kaikille värkeille saada CE:tä.En sitten tiedä minkälainen on systeemi esim.Huddigin kaivurissa johon saa myös kauko-ohjauksen.
Tämähän ei tietysti koske kiinteillä hyttiin asennetuilla kahvoilla varustettua konetta.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Tuosta radio-ohjauksesta sen verran jotta esim.onhan itsekulkeva harvesterikin olemassa,radio-ohjauksella.Siinä vaan tulee nykyään turvamääräykset vastaan.Tietääkseni Harverin nykyversioon on jouduttu kehittämään jonkinlainen sähköinen 'turva-aita' mikä rajoittaa kuskin sijoittumista työalueelle.Eli toiminnot pysähtyvät jos käyttäjä sijoittuu väärin.Ei ihan helppoa ole kaikille värkeille saada CE:tä.En sitten tiedä minkälainen on systeemi esim.Huddigin kaivurissa johon saa myös kauko-ohjauksen.
Tämähän ei tietysti koske kiinteillä hyttiin asennetuilla kahvoilla varustettua konetta.
Jepjep. Ahtaat turvamääräykset tekee kaiken laittomaksi. Itse rakennellen voi tehdä kaikenlaista. Tuossa kaivinkoneen kauko-ohjauksessa olisi hyvin oleellista että voi ohjaaja mennä itse kauhaan seisomaan ja ruveta nostamaan :D

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Eräs tapa on rakentaa tarkka sähköohjaus myös suoraan, ilman varsinaista esiohjausta.  Esim. http://www.youtube.com/watch?v=QfdqtSQ4q9c

JJVaasa

Kirjoitin jo kerran vastauksen VMS1 ajatuksiin, mutta se tuntui katoavan bittiavaruuteen.
Esimerkiksi puutavarakuormaimien ohjausventtiilit ovat yleensä nimelliskooltaan 1/2" mutta useimmiten ovat kaikki letkut 3/8", eli yhdelle sylinterille menee vain osa koko virtauksesta. Täten esim. pikaliittimien kuristus ei ole ongelma, noita kuristuksihan laitetaan muutenkin rotaattorille ja puominkäännölle. Jos ohjattavaa laitetta, kuten kuormainta ei kovin usein vaihdeta, voisi kiinteästä ohjausventtiilistä, numeroiduilla / värikoodatuilla pikaliittimillä saada ns. yleisventtiilin. Löytyyhän noita ns. pikaliitinpaketteja, jotka kiinnitetään ja irroitetaan yhdellä kahvan väännöllä.
Sitten siihen ohjauskahvan signaalin jakamiseen, useammalle karalle, vaihtokytkimellä. Sama juttu, ja usein käytetty, helposti onnistuu. Yhdelle kaksitoimiselle karalle menee yleensä kaksi johtoparia, joissa kumminkin toinen pari on "yhteinen" eli käytännössä kolme piuhaa.

Viimeksi muokattu: 09.09.10 - klo:09:36 kirjoittanut JJVaasa

paali-inssi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Olis tarkoitus hankkia Keslan 305T kuormain . Oletteko asentanu noihin kuormaajiin noita sähköpöytiä ja mitä suosittelisitte? Kuormain olis tarkoitus varustaa energia kouralla.

JJVaasa

Kesla suosittelee 70 - 140 l/min. Joten tuo meidän BC60, 65l/min nimellisvirtauksella jää vähän pieneksi. BC60 venttiileitä on kyllä käytetty jopa 90l/min tuotoilla. Meille on tulossa ensi kuun puolella uusi, isompi sarja, BC80 johon saadaan jopa 3/4" sylinteriportit, joten riittää kyllä tuohon 305T kuormaimeen. Yleisesti ottaen kannattaa ohjausventtiilit mitoittaa mieluimmin virtauskapasiteetin ylärajoille, kuin alarajoille. Jos hankkisit 140 l/min ohjausventtiilin ja käyttäisit sitä kumminkin vain 70 l/min virtauksella, olisi usean liikkeen yhtäaikainen ohjaaminen "millipeliä". Erityisen suuria vaikeuksia tulisi ympäripumppaavalla järjestelmällä.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1326
Onks ominaisuus hydr. esiohjauksessa sähköinen on off
toiminnan (koura ja jatke) jatkuminen viiveellä vaikka katkaisijaa ei enää
paina, ärsyttävä seikka kouran kanssa tarkemmassa puuhassa,
venttiili valvoiline (tullut keslan paketin kanssa)
erikoinen venttiiliviipale sähköiselle on/off toiminnalle,
mekaaninen venttiili, johon sähkökelat ympätty.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Eräs tapa on rakentaa tarkka sähköohjaus myös suoraan, ilman varsinaista esiohjausta.  Esim. http://www.youtube.com/watch?v=QfdqtSQ4q9c

***hei mikäs juttu toi oli? mielenkiintonen ohjaus järjestelmä. mikä tuossa karaa liikuttaa?