Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulinen vs sähköinen esiohjaus. Suunnittelija vertaa  (Luettu 69826 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Haluaisin ohjata keskustelun takaisin alkuperäiseen aiheeseen, 
  Ihmeen hyvin se on pysynytkin aiheessa, eikä ole muuttanut *****iluksi eikä kinaksi siitä kenen traktori olikaan parempi  :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
en ymmärrä miksi joku puhuu kaivureista ja kaivamisesta tässä topikissa?

sähkö on hyvä ohjaussysteemi metsänosturille. niitä on toimivia ja huonosti toimivia.

dnfoss plus-1 oli mielenkiintonen tuttavuus metkossa. parkerin iqania vastaava järjetelmä.

ps. huddikin kaivurissa on parkerin iqani. kaivureista sen verran ;-)
----------------



miten täsä johanssonin pöydässä säädetään hidastus ja kiihdytysrampit? entä "maksimivirta"? onko vipuhienosäätöä? (eli vivun herkkyyden säätöä)


vai tehdäänkö säädöt vain karan liikematkaa mekaanisesti säätämällä?

JJVaasa

Ergo-DigiStick kahvan säädöt tehdään apunakäyttäen tukijalkojen A ja B nappuloita, ohjelmointi tilassa. Niillä voi säätää liikekohtaisesti: Kuolleet alueet, maksimi liikkeiden pituudet, alkuvirrat, loppuvirrat, 4 eri kahvan liikkeen / virran nousun suhdetta, eli ns. logaritmista käyrää.

juhani

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Parkkerin venttiilissä on muuten saman valmistajan kelat ,eli ergo kahvat käy suoraan ,esim edellisessä joutsassa oli viellä parkkerin
lohko, mutta ostaja otti ergo kahvoilla.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Miksi ei sähköohjaukset toimisi?  Sähköventtiilejä on maailma väärällään ollut jo pitkään. Sähköventtiileille ei pitäisi pakosti joutua vetää johtonippuja. Radiokauko-ohjain on nykyaikaa. Eikä ole käyttäjä enää piuhan orja.
  Kun nyt on asiantuntemusta palstalla niin onkohan ehkä miten mahdoton vaikka jotain nosturin kauko-ohjainta saada toimimaan niin että sillä voisi käyttää kaivinkonetta? Laitonta kai se on mutta olisi monesti suuresti avuksi.
Löytyy jo.
??? ???     ???  Mistä?

JJVaasa

Noita samoja, käyttämiäni Thomas keloja (sekä vastaavaa SMS kelaa) käyttää useimmat venttiilinvalmistajat. Yllätyksenä minulle, tuli kesällä pari tilausta Ergo kahvoista etukuormaimeen, mm erään kotimaisen traktorimerkin käyttämien sähkökahvojen korvaamiseksi. Sanoin että en ole varma sopivuudesta ja että otan kahvan takaisin, jos se ei sovi. Kuinka ollakaan, olivat kuulemma paremmat kuin alkuperäiset, koska niiden pitkän kiihdytysrampin (4 eri vaihtoehtoa) ansiosta ei alkuperäisen tapaista ryömintä / täysnopeus toimintaa tarvita.

Viimeksi muokattu: 05.09.10 - klo:10:18 kirjoittanut JJVaasa

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Noita samoja, käyttämiäni Thomas keloja (sekä vastaavaa SMS kelaa) käyttää useimmat venttiilinvalmistajat. Yllätyksenä minulle, tuli kesällä pari tilausta Ergo kahvoista etukuormaimeen, mm erään kotimaisen traktorimerkin käyttämien sähkökahvojen korvaamiseksi. Sanoin että en ole varma sopivuudesta ja että otan kahvan takaisin, jos se ei sovi. Kuinka ollakaan, olivat kuulemma paremmat kuin alkuperäiset, koska niiden pitkän kiihdytysrampin (4 eri vaihtoehtoa) ansiosta ei alkuperäisen tapaista ryömintä / täysnopeus toimintaa tarvita.

ergo kahva etukuormaimeen, kerro lisää.
allekirjoittanut

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
en ymmärrä miksi joku puhuu kaivureista ja kaivamisesta tässä topikissa?

sähkö on hyvä ohjaussysteemi metsänosturille. niitä on toimivia ja huonosti toimivia.

dnfoss plus-1 oli mielenkiintonen tuttavuus metkossa. parkerin iqania vastaava järjetelmä.

ps. huddikin kaivurissa on parkerin iqani. kaivureista sen verran ;-)
----------------

[/guote]
Pahoittelen tapahtunutta mutta jatkan kuitenkin hiukan. Aiheen ensimmäinen kirjoitushan käsitteli tarkkuutta sekä sähköisessä että hydraulisessa lohkossa ja tästä syystä rupesi hälytyskellot soimaan että miksi tuotteissa missä tarkkuutta vaaditaan käytetään edelleen hydraulista. No vastaus tuli jo että rahalla saa.

Kun tässä topikissa puhutaan paljon säätämisestä niin onko näitä tarkoitus säätää jokaista työlajia kohden vaan kerran kohdalle ja sillä mennään. Maatilakuormainhan eroaa muista pilkeistä siinä  että sillä tehdään paljon muita osin tarkkuutta vaativia nostoja kuin pöllin siirtelyä.

Olen kyllä sähkölohkojen puolella varsinkin jos niiden hinta on asettunut kohdilleen. Parhaimmillaan tällainen on kuitenkin kun kuski kääntää vivun pohjaan ja koura toistaa liikkeen nykimättä ja kiihtymällä hallitusti. Tällainen saavutetaan ainoastaan mielestäni ainoastaan sähköllä ja silloin ei puhuta tarkkuudesta vaan työergonomiasta ja venttiilien hallitusta avaamisesta ja viiveistä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JJVaasa

Kyllähän tässä viihtyisi teidän kanssanne vaikka kuinka pitkään (mukaanluettuna kaikki yksityisviestit) mutta täytyy käydä välillä hallia siivoamassa, kun viikolla ei kerkeä. Palataan asiaan :)

 Terv
     Jorma

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Hirsihommissa ainakin "poronsarvimalli" on paras .
Jos kouran käyttö on on ,of sähköinen niin ei tule mitään.
Tavallinen pöytä on varma ja sillä pärjää aika pitkälle ,mutta toki
pöydän nostamisessa on oma hommansa ja vaatii voimaa varsinkin pakkasilla kun letkut on jäykät. Jos sama mies hakkaa ajettavat puut niin yleensä voimaa löytyy yllin kyllin.
Kaikki ei pysty venttiilipöytää asentamaan kunnolla traktoriin siitä olen nähnyt useita surkeita yrityksiä ,esim. iso takaikkuna jää raolleen tai jopa kokonaan auki ei hyvä.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

casella

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 56
Metsässä kyllä toimii ihan hyvin myös on/off,it kourassa ja jatkeessa. Tottumiskysymys. Mulla käytössä "suunnittelijan" vuonna 2000 Vaasassa valmistettu LSV-100 ja kahvat on kyynärnojissa. Tyytyväinen oon ollut. Mutta sehän on kuitenkin selvä , että seuraavasta kuormaajasta ei tuu muuta kuin sähköjohto ohjaamoon, on se tätä päivää. Kiitos suunnitelijalle, että uskaltaa kirjottaa tänne asiaa.

JJVaasa

On tullut kyselyjä noiden kahvojeni soveltuvuudesta muihín ohjausventtiileihin sekä on-off toimintojen muuttamisesta propoiksi. Jos kela näyttää samanlaiselta kuin nuo minun käyttämäni Thomas kelat ovat, on aika varmaa että onnistuu. Pelkkää proporullaa on vaikeaa asentaa muiden kahvaan joten ainakin kahvaosa on vaihdettava. Ruotsin ja englanninkielisellä sivuilla näkyy kuva pystykahvastamme, vaikka kotimaisilla sivuilla ei kuva tule näyttöön (korjataan huomenna). Jos mahdollista, lähettäkää yhteydenottonne suoraan sähköposti osoitteeseeni, koska suuren postimäärän hallinta tämän sivuston kanssa on minusta työlästä.

  Terveisin
          Jorma

ps. olen vähän arka mainitsemaan nimeltä muiden tuotteiden nimiä täällä, mutta sen voin sanoa ettei kahvani sovellu Danfossin ohjaamiseen, mutta aika moneen muuhun....

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
ei tarvi joka hommaan säätää. yksiperus säätö per kuski/muistipaikka.

mulla on nosturissa yhdessä muistipaikassa hitaat säädöt. eli vaikka kahvan vetää täysin pohjaan niin nosturi liikuu h-i-t-a-a-s-t-i.

JJVaasa

Itse asiassa meidänkin kahvaan voi hyvin nopeasti valita eri säädöt, eli esim nelos käyrällä on ramppi tosi piiiiiitkä  ;) Mutta saitko kolmella tonnilla?

Tuo pitkä ramppi vaatii pitkän kahvan liikkeen, mutta täysi nopeus löytyy kyllä sitten kun kahva on aivan piikissä. Juuri tuo koettiin paremmaksi vaihtoehdoksi etukuormaimen "ryömintä" nopeus asentoon verrattuna.

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Noita samoja, käyttämiäni Thomas keloja (sekä vastaavaa SMS kelaa) käyttää useimmat venttiilinvalmistajat. Yllätyksenä minulle, tuli kesällä pari tilausta Ergo kahvoista etukuormaimeen, mm erään kotimaisen traktorimerkin käyttämien sähkökahvojen korvaamiseksi. Sanoin että en ole varma sopivuudesta ja että otan kahvan takaisin, jos se ei sovi. Kuinka ollakaan, olivat kuulemma paremmat kuin alkuperäiset, koska niiden pitkän kiihdytysrampin (4 eri vaihtoehtoa) ansiosta ei alkuperäisen tapaista ryömintä / täysnopeus toimintaa tarvita.

ergo kahva etukuormaimeen, kerro lisää.
mulla on ergokahva etukuormaajassa ja ei voi moittia.