Olen tuota pikkukoneiden hintaa joskus miettinyt ja tullut siihen tulokseen että suurimman osan suhteellisen korkeasta hinnasta selittävät valmistustekniset syyt.
Esimerkkinä vaikkapa kyntöaura. Tietyt perusosat täytyy olla isommassa sekä pienemmässä aurassa ja nykyisin ovat usein samoja osia valmistuskulujen karsimiseksi. Siten kun mennään useampisiipisiin auroihin tehdään ne pulttaamalla perään lisäsiipiä. Lisäsiiven materiaalikulu ehkä 5-10 % koko auran materiaalikulusta.
Toinen tarina on myös keskusliikkeiden hinnoittelu, kysyntää ohjataan isompiin työkoneisiin pitämällä myyntikate suhteellisen samansuuruisena. Onhan se kauppiaan etu jos jokaisesta myydystä koneyksiköstä saa suunnilleen saman palkan.
Tämä ohjaus pikkuhiljaa isompiin työkoneisiin on tietyissä rajoissa hyväkin asia, takavuosina moni isäntä olisi nuukuuksissaan tai tyhmyyksissään ostanut liian kapean koneen. Vetotehoahan saa tarvittaessa aina hieman petrattua rengastuksella ja konetta säätämällä.
Joka kylällä lienee tarinoita "hulluista" isännistä jotka aikoinaan ostivat ensimmäisiä 5-6 m joustopiikkiäkeitä ja naapurit siihen aikaan päivittelivät että semmosia työkoneita ei mitkään traktorit jaksa vetää