Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suomi, Suurten koneiden maa?  (Luettu 36348 kertaa)

Tracman

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
muutamalle isännälle olen kuormien välissä tuonut virosta juuri noita pienten tilojen koneita, ovat kyllä puolalaista tekoa melkein kaikki. Mutta jostain kumman syystä juuri noilla pienillä koneilla näyttää olevan yllättävän paljon kysyntää etelämpänä. esim. metal-fach valmistaa puolassa erityisesti pikkukoneita, ja onhan näitä muitakin.
tuo traktoripuolen ylivarustelu joskun ihmetyttää, toki meilläkin on yksi 200hp kone kaikilla herkuilla, mutta pihalle ja navetalle olen parin vuoden sisällä ostamassa konetta joka pitäisi olla halpa ja yksinkertainen, eli kone jota voi ajaa hanskat kädessä. Suomessa ei paljon taida olla valikoimaa tuollaisiin koneisiin esim.140hv luokassa? olen muutaman kerran maailmalla potkinut esim. landinin renkaita ja tullut siihen tulokseen että kun tuon 20 vuotiaan pihakoneen vaihdon aika tulee, taidan laittaa virosta juuri tuollaisen landinin. 140hv koneesta ilmastoinnilla ja 600mm renkailla sain tarjouksen 40 000€ ja etukuormain 5000€ päälle. minkä 140hv kuormaimellisen koneen saa suomesta 45 000€:llä?

Ai kun kiva että vihroin löytyi, olenkin etsinny näitä kaikista medioista. Mutta sinä siis tuot koneita virosta?

Hokka kakkonen, mainosta kolme neljä kertaa päiväsä, ilimatteeks.


ei realisti nyt mitenkään mainosta, ainakaan mun mielestä.... se on toki mun mielipide, ja se pitää kuitenkin muistaa et mitä realisti on montakertaa täälä maininnut viron koneista, kun hänellä on tietoa ja taitoa kaupitella sieltä etuisia koneita tänne NIIN SE ON MEIDÄN KAIKKIEN ETU  ;) kyllähän sitä on aina mukavee saada sama kone etuusammalla hinnalla, ni jää sitte muuhunkin sitä rahaa!!!

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Pitkään oon tätä ihmetelly, nyt mutistaas porukalla.

Suomen maatalouden konekauppa käy suhteessa muuhun seutuun melko kovana.

Hirveät määrät ostetaan ISOA konetta pienillekkin tiloille.
Sama hommahan on jatkunut 50 luvulta alkaen,

Juttelin sähköpostitse Leylandin Bathgaten tehtaan läheisyydessä aikoinaan sijainneen testifarmin "Mosside Farm" päällikön John Patterssonin kanssa suomeen tuoduista koneista, hän edelleen väitti ja oli sitä mieltä, että ei ikimaailmassa suomalaiset ostamiaan nuffieldeja tai leylandeja itsellään pitänyt, ei suomen kokoisessa maassa ole ikimaailmassa tar***** niinpaljoa koneita mitä tänne myytiin, väitti että kesko välitti koneet neuvostoliittoon.



Etelä-euroopassa myydään pikkufergua, fenttiä, samea, hurlimannia ynnämuuta tavattomat määrät.
Suomeen ei edes viitsitä tuoda näitä teholuokassa 40 - 80 hv?

Olen katsellut tätä toimintaa enkä oikein sitä ymmärrä?

Näille hehtaarin, puolen lohkoille hirveät pelit eto hommiin.

Esim. Maschio Nina -kylvinkonetta valmistetaan 2,5, 3 ja 3,5 metrisenä, meille tuodaan kahta suurinta, miksi helvatassa ei tuota pienintäkin?

Juuri tuommoiset pienet koneet 2,5 metriset, 2-3 siipiset paluu-aurat, 3 metrin joustopiikkiäkeet sun muut puuttuvat suomeen tuotavien koneiden listalta.

Puhutaan, ettei homma pienillä koneilla kannata, no kuinka se kannattaa eteläeuroopassa?

Itselläni kunhan laajeneminen alkaa olisi kaipuu 2 tai 3 siipisistä paluuauroista, noin 1,8 - 2,2 metrin niittomurskaimesta, 2 tai 2,5 metrisestä kylvölannoittimesta yms, mutta tarjontaa ei ole  ???    

Ohjaako keskusliikkeet mitä konemiehet tarvitsee vai tuleeko kysyntä meiltä itseltämme tuohon suuntaan?  Odotan, että joku ottaa tämän seuraavan esille: Hinnanero isomman ja pienemmän välillä on pieni -> niin, mutta ohjaako keskusliikkeet tätä kautta valinnoissa hinnoittelemalla pikkukoneet lähelle isompia?

Olenko ainut joka tuon kokoluokan koneita kaipaisi, vai onko muitakin?

Pitäskö alkaa suunnittelemaan maahantuontia joka erikoistuu pieniin koneisiin?
Ei  huolta  :) Markkinataloudessa taatusti joku tuo ja myy jotain sellaista jolla on kysyntää.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Suomalaisesta maatalouskaupasta on markkinatalous kaukana. Keskusliikkeet tuo mitä niitä huvittaa ja osa asiakkaista ostaa mitä niille myydään, eikä sitä mitä ne tarvitsee. Ja yleensä ne ei oikeasti tarvitse mitään. Juurikin tämän vuoksi meidän markkinoilta puutuu ne pienemmät koneet kokonaan..
Nothing is Something Worth Doing

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Suomalaisesta maatalouskaupasta on markkinatalous kaukana. Keskusliikkeet tuo mitä niitä huvittaa ja osa asiakkaista ostaa mitä niille myydään, eikä sitä mitä ne tarvitsee. Ja yleensä ne ei oikeasti tarvitse mitään. Juurikin tämän vuoksi meidän markkinoilta puutuu ne pienemmät koneet kokonaan..

Ja tuotteet maksaa sen mitä aasiakkaat pystyy suinkin maksamaan.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Suomalaisesta maatalouskaupasta on markkinatalous kaukana. Keskusliikkeet tuo mitä niitä huvittaa ja osa asiakkaista ostaa mitä niille myydään, eikä sitä mitä ne tarvitsee. Ja yleensä ne ei oikeasti tarvitse mitään. Juurikin tämän vuoksi meidän markkinoilta puutuu ne pienemmät koneet kokonaan..


Kyllä kai täällä sentään on vielä ostamisen vapaus?
 Kysyntä luo tarjontaa. Ei kai semmosta voi myydä mille ei ole tarvetta eikä kysyntää. Asiakas voi  ostaa sieltä mistä  parhaaksi näkee. Laittaa vaan kylmästi tarjoukset riviin, ei sen kummempaa oo.
 Maailmassa ei oo mitään semmosta myynnissä jota joku ei tarvitse. Ja jos on, niin sitten on keksitty rahanpainokone.
Mä ostan ainakin sieltä mistä parhaan kaupan saan.

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Suomalaisesta maatalouskaupasta on markkinatalous kaukana. Keskusliikkeet tuo mitä niitä huvittaa ja osa asiakkaista ostaa mitä niille myydään, eikä sitä mitä ne tarvitsee. Ja yleensä ne ei oikeasti tarvitse mitään. Juurikin tämän vuoksi meidän markkinoilta puutuu ne pienemmät koneet kokonaan..

Ja tuotteet maksaa sen mitä aasiakkaat pystyy suinkin maksamaan.

Meinaatko ettei kilpailu pidä hintatasoa kurissa?
Oletetaan että jossain pääsee tekemään tietyillä markkinoilla tietyillä tuotteilla oikein helvetin kovaa katetta. Seuraus, on se että pian niitä kaupantekijöitä tulee lisää markkinoille ja hups enää ei tehdäkkään kovaa tiliä.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Markkinoinnin keinoilla voidaan luoda kysyntää ja se on sen tarkoituskin, kysynnän ohjaaminen.  Väkisin ei kenellekkään mitään voida myydä, mutta tarpeita voidaan luoda. Ja suomen maatalousmarkkinoiden erittäin voimakas keskittyminen kahdelle keskusliikkeelle on omiaan vähentämään loppukäyttäjän valinnanmahdollisuuksia, erikoisuuksia ei toimteta koska ne eivät kuulu ohjelmaan. Kommunisteilla oli viisivuotisohjelma, markkinataloudessa myydään mitä asiakas haluaa ja se ei valitettavasti toteudu suomen maatalouskaupassa.

Rautalankaesimerkkinä vaikka lemken. Malleja on vaikka millä mitalla, mutta suomeen tuotavat mallit rajoittuvat melko suppeaan sapluunaan ja siihen jonkun muun miettimään sapluunaan on viljelijän tyydyttävä, vaikka tavaraa maailmalla olisikin. Ja älkää väittäkö että kyllä ne tuo sellaisen kun minä haluan, ei tuo, jos olet tavis..
Nothing is Something Worth Doing

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Pahempi juttu on se että keskusliikkeet haalivat itselleen joidenkin valmistajien yksinmyyntioikeuksia, eivätkä sitten kuitenkaan suostu myymään.

Tuo on sentään vähentynyt viime aikoina, kun netti on helpottanut yksityistuontia ja pienempien firmojen toimintamahdollisuuksia.



mixa80

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Tuonti antaa uudet mahdollisuudet maataloudelle konekaupoissa ja valinnoissa. murros murros..

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Pahempi juttu on se että keskusliikkeet haalivat itselleen joidenkin valmistajien yksinmyyntioikeuksia, eivätkä sitten kuitenkaan suostu myymään.
Veit hampaat suustani, tätä mä juuri hain, mutta en osannut pukea sanoiksi..
Nothing is Something Worth Doing

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Leilanttin riisseli käy: provoprovoprovoprovo.....

 ;D
Kui mää ain olen paras?

realisti

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
muutamalle isännälle olen kuormien välissä tuonut virosta juuri noita pienten tilojen koneita, ovat kyllä puolalaista tekoa melkein kaikki. Mutta jostain kumman syystä juuri noilla pienillä koneilla näyttää olevan yllättävän paljon kysyntää etelämpänä. esim. metal-fach valmistaa puolassa erityisesti pikkukoneita, ja onhan näitä muitakin.
tuo traktoripuolen ylivarustelu joskun ihmetyttää, toki meilläkin on yksi 200hp kone kaikilla herkuilla, mutta pihalle ja navetalle olen parin vuoden sisällä ostamassa konetta joka pitäisi olla halpa ja yksinkertainen, eli kone jota voi ajaa hanskat kädessä. Suomessa ei paljon taida olla valikoimaa tuollaisiin koneisiin esim.140hv luokassa? olen muutaman kerran maailmalla potkinut esim. landinin renkaita ja tullut siihen tulokseen että kun tuon 20 vuotiaan pihakoneen vaihdon aika tulee, taidan laittaa virosta juuri tuollaisen landinin. 140hv koneesta ilmastoinnilla ja 600mm renkailla sain tarjouksen 40 000€ ja etukuormain 5000€ päälle. minkä 140hv kuormaimellisen koneen saa suomesta 45 000€:llä?

Ai kun kiva että vihroin löytyi, olenkin etsinny näitä kaikista medioista. Mutta sinä siis tuot koneita virosta?

Hokka kakkonen, mainosta kolme neljä kertaa päiväsä, ilimatteeks.


ei realisti nyt mitenkään mainosta, ainakaan mun mielestä.... se on toki mun mielipide, ja se pitää kuitenkin muistaa et mitä realisti on montakertaa täälä maininnut viron koneista, kun hänellä on tietoa ja taitoa kaupitella sieltä etuisia koneita tänne NIIN SE ON MEIDÄN KAIKKIEN ETU  ;) kyllähän sitä on aina mukavee saada sama kone etuusammalla hinnalla, ni jää sitte muuhunkin sitä rahaa!!!

tarkoitus ei kyllä ollut ainakaan mainostaa, olenko väärässä tuon traktoriasian suhteen? olen vain tehnyt havainnon että asia on näin. Ja vaikka kuinka mainostaisin niin tuskimpa yhtään landinia eksyisi suomen ennakkoluuloisille isännille. Itselleni todella aion sellaisen tuoda yksinkertaiseksi pihakoneeksi, jolla jokainen osaa ajaa ilman kouluttamista. ??? Jos jotakin henkilöä häiritsee viestini joissa mainitsen ulkomaan koneet niin voin toki olla mainitsematta, tai mainita jonkin muun tuojan? Uskon edelleen vahvasti siihen että mikäli turbulenssi maataloustuotemarkkinoilla jatkuu, tarvitaan töiden hoitamiseen yhä edullisempia ja tehokkaampia koneita joita juuri tuolla etelämpänä on.
Joten kiitos ja anteeksi.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Uskon edelleen vahvasti siihen että mikäli turbulenssi maataloustuotemarkkinoilla jatkuu, tarvitaan töiden hoitamiseen yhä edullisempia ja tehokkaampia koneita joita juuri tuolla etelämpänä on.


***Mikäli näin jatkuu niin ei tarvita mitään koneita osteskella.
Kui mää ain olen paras?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64928
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
itellä just toi onkelma että mäet vaatii oman osansa tehosta ja silti ei ole mahollista ostaa kivesille pelloille yhtään uutenpaa joustikasta koska alle 5 metrisiä ei kai kukaan tee/myy!     ei ole saatavavissa yhtään uutta 3.5-4,5 metristä joustikasta jossa lata edessä ja VARPAJYRÄ takana joita 90 hepoinen jaksais vetellä rinteillä hallituissa työsyvyyksissä,     nykyään vetetään vain 4 metrin tarmoa perässä mutta alkaa kivien jäljet näkyä liikaa, ja kylvöt onnaa vielä 2 mtreisellä tumella mutta varaosiahan siihen ei enää saa joten kohta kateltava jonkin 2,5 metrin jukoa aidan takaa.....

realisti

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
niin timppa varmaan on oikeassa siten että lisäisin vain mikäli jatkuu PITKÄÄN. Turbulenssia on jo muutama vuosi ollut, mutta ei se ainakaan vielä ole investointeja pysäyttänyt (allekirjoittaneellakaan) ;D