Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suomi, Suurten koneiden maa?  (Luettu 36501 kertaa)

Fuller

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Kolmiteräiset kääntöaurat oli aikoinaan. Kyllä niillä valmista sai mutta kun sattui sopivasti ostaja kohdalle annoin mennä.
Nykyisin on hinattava 6-teräinen sarka-aura ja nostolaite 4-teräinen. Kahdella yksiköllä kun rykäisee pellolle,niin valmista syntyy nopeasti.

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Mutta kuka valmistaa enää alle 5 metrisiä hinattavia äkeitä?? Meillä on jostain -90 luvulta oleva 3,6m leveä hinattava joka on oikein passeli. 5 metrinen vaatis taas isomman vetäjän....

Tilaat vaikka potilalta 8 tai 9 metrisen pelkän keskilohkon. Siinähän se on http://www.potila.fi/doc/Potila_Akeet_Master.pdf

Hei iikkoo!  voihan tilata kokonaisen 10 meetrisen äkkeen ja äestellä sivulohkot ylhäällä.  


Tai 11 metrisen. On sitte vähän kasvun varaakin.

3070 E

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Olekko te kukaan tosissaan kyntänny esim. 3 siipisillä kääntöfälteillä.

Jum alaut se homma ei  etene yhtään!
Kyl jo tässä parilla syksyllä on tullut vain viikonloput kynnettyyn, kun asustelen maamies koulun asuntolas ja isä ei oikein enää nykyään tykkää tuosta kyntämisestä, se on kun koulusta tulee niin alle 5 minuuttia niin on vaatteet vaihtunu ja menos jo pellolle päin.

Tracman

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Olekko te kukaan tosissaan kyntänny esim. 3 siipisillä kääntöfälteillä.

Jum alaut se homma ei  etene yhtään!


en oo kyntänyt mut kattonut oon  ;D tuos viimesyksynä joku naapurikylässä kynteli jotain 4ha maataan ainakin 6tuntia ja ajattelin että ei saatana ku kestää... ittellä menis kyllä hermot  ;)

3070 E

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Samapa tuossa melkein itsellä menisi, kun ei tuo veturi mikään järkyttävän kokoinen ole, voishan sitä hiukan ruuvillakin pistäytyä.  ;)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Olekko te kukaan tosissaan kyntänny esim. 3 siipisillä kääntöfälteillä.

Jum alaut se homma ei  etene yhtään!

Kyllä olen moisella viiluja vedelly... 97-2000 oli tommonen vanha kvernen kolmisiipinen, ties millä vanhalla hitsailtavalla kääntöpäällä. 690 takatuupparilla sitä vedettiin, ku ei isompaa sillon ollu. Ensimmäinen nelivetokin (käytetty 690-4 vuodelta -86) tuli taloon vasta -99 keväällä. Kyllä sillä valmista sai aikaiseksi, mutta...

Viimeksi muokattu: 08.04.10 - klo:21:43 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

Fuller

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Eikö tuo M-F ole sellainen lapsellinen traktori?

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Eikö tuo M-F ole sellainen lapsellinen traktori?

Aijaa? Kas kun en oo huomannu. Niin no eihän niis oo fullerin lootaa niin täytyy tyytyä sitte Fendtin lootaan :D.

Vanhas satakuusvitoses on sentään kunnon synkoronoimaton.
tethering holes to their concave windings

3070 E

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
KJL:lä on vissiin tilakoko kymmenessä vuodessa kasvanut aikalailla.

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Olekko te kukaan tosissaan kyntänny esim. 3 siipisillä kääntöfälteillä.

Jum alaut se homma ei  etene yhtään!

Jos
vaihtaisin 3 siipiset kääntöaurani isompiin, olisi investointi yhtä huono kuin puimurin osto.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Olekko te kukaan tosissaan kyntänny esim. 3 siipisillä kääntöfälteillä.

Jum alaut se homma ei  etene yhtään!

Kyllä olen moisella viiluja vedelly... 97-2000 oli tommonen vanha kvernen kolmisiipinen, ties millä vanhalla hitsailtavalla kääntöpäällä. 690 takatuupparilla sitä vedettiin, ku ei isompaa sillon ollu. Ensimmäinen nelivetokin (käytetty 690-4 vuodelta -86) tuli taloon vasta -99 keväällä. Kyllä sillä valmista sai aikaiseksi, mutta...
     Vieläkö tiukka agrimarket-värisuora päällä  ??? ??? ???
Tuskahiki on köyhän sauna...

Pappa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Olekko te kukaan tosissaan kyntänny esim. 3 siipisillä kääntöfälteillä.

Jum alaut se homma ei  etene yhtään!


en oo kyntänyt mut kattonut oon  ;D tuos viimesyksynä joku naapurikylässä kynteli jotain 4ha maataan ainakin 6tuntia ja ajattelin että ei saatana ku kestää... ittellä menis kyllä hermot  ;)
Ajatteles kun vanhin veljeni sodanaikana kynsi hevosella 24 ha 15 vuotiaana. Laskeppas paljonko piti kävellä hevosen perässä kun työleveys 10 tuumaa   ???

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Olekko te kukaan tosissaan kyntänny esim. 3 siipisillä kääntöfälteillä.

Jum alaut se homma ei  etene yhtään!


en oo kyntänyt mut kattonut oon  ;D tuos viimesyksynä joku naapurikylässä kynteli jotain 4ha maataan ainakin 6tuntia ja ajattelin että ei saatana ku kestää... ittellä menis kyllä hermot  ;)
Mä kyntelin 2 ha palaa viime syksynä 3 päivää.Jäi vähän kesken kun oli paaleja päisteessä.Täytyy jatkaa nyt keväällä. Yhtenä vuonna kynsin 11 ha palasta yli viikon.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Meillä ei ole rakennekehitys koneissa pysynyt ajan mukana. Isäpappa aikoinaan kylveli 3m hinattavalla kylvökoneella yli 40 vuotta sitten, edelleen hinattavalla 3 m kylvökoneella kylvetään, tosin viisinkertaista pinta-alaa.

Olekko te kukaan tosissaan kyntänny esim. 3 siipisillä kääntöfälteillä.

Jum alaut se homma ei  etene yhtään!

Kyllä olen moisella viiluja vedelly... 97-2000 oli tommonen vanha kvernen kolmisiipinen, ties millä vanhalla hitsailtavalla kääntöpäällä. 690 takatuupparilla sitä vedettiin, ku ei isompaa sillon ollu. Ensimmäinen nelivetokin (käytetty 690-4 vuodelta -86) tuli taloon vasta -99 keväällä. Kyllä sillä valmista sai aikaiseksi, mutta...
  Kynnössä ei myöskään ihan dramaattista muutosta ole tapahtunut. Neljäkymmentä vuotta sitten kolmesiipisillä on kynnetty, kymmenen vuotta sitten vasta tuli se neljäs siipi maahan päin.
Kolmesiipisillä paluuauroilla olen kyntänyt kyllä enemmän kuin nelisiipisillä. Serkkupoikaa lainaten: Kyllä pienilläkin vehkeillä pärjää, se on vaan pidettävä tahtia yllä!
Kylän ensimmäiset paluuaurat tuli taloon muistaakseni vuonna 1980 ja siinä oli 590 verku edessä.
Mutta kaikkein epätoivoisinta kyntöä oli kannikon syväkyntö silloin samoihin aikoihin. Kaksisiipisillä 20 tuumaisilla ja kahdella traktorilla, toisella hinaten,  valillä kiinni jumissa ja vielä molemmat :D Yhteen suuntaan kyntäen, eli aina pakilla takaisin....Hohhoijaakka

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Suomi, Suurten koneiden maa?
Niinpä...
Tossa alkuperäisessä jutussa unohtuu osittain varmaan traktoreiden metsäkäyttö(hankintakaupat ym.) joita 70 luvulla tehtiin aika lailla.Samoin esim.kaivureiden alle haudatut traktorit,no eihän niitä kauheen paljo ollu...

Kyllä ainakin meidän kylällä suunnilleen kaikki nostolaitekoneet on jääneet pusikkoon,näillä isommilla sitten tehdään aika monen vanhan koneen työt.
Suomen lyhyet sesongitkin antavat oman mausteensa tähän soppaan.

Itse olen pyrkinyt vähentämään koneiden lukumäärää ja lisäämään naapuriyhteistyötä.Esim. puimurin myin pois.Taitaa tällä hetkellä omien traktoreiden peltokäytöö olla 15% niiden tunneista.