Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtaojan putkitus  (Luettu 49021 kertaa)

olavi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Valtaojan putkitus
Siinä on mun yks työmaa. Vastapuolella lisää ja myös parinsadanmetrin päässä tietä pitkin.  https://maps.google.fi/?ll=60.175806,23.037114&spn=0.001199,0.004128&t=m&z=19&layer=c&cbll=60.175806,23.037114&panoid=T0Kiv_YZwuQrJoVLYpZAfg&cbp=12,148.84,,0,0

Tuollaisia kun laittaa umpeen, niin eipä siinä myöhemmin harmita vaikka olis enemminkin rahaa mennyt. Ylivoimaisen hauskaa hommaa ja tulevina vuosinakin tulee hyvä mieli kun mennä köröttetelee täytetyn ojan yli.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Valtaojan putkitus

Millä tavalla kilpailukykyä parantaa keväisin laajan aukean halki kulkevassa notkelmassa kiemurteleva tulvaveden kovertama rotko, johon vuodesta toiseen sitten vedellään maata muualta pellolta. Putki kyllä kulkee siellä alla.

Yksi putkittaja kerran 70-luvulla yritti laittaa kuriin tuon valtaojan tuossa, metrin tai parin metrin mitä ne nyt olivatkaan, jättimäisiä betonirumpuja, kunnon tulvan jälkeen olivat rummut sikin sokin paljaana, ja multa matkalla Perniöön päin. Nyt on taas paikalla kunnon oja.

Vedellä on kova voima; rinteestä 500 m päähän tasaiselle ojan pohjalle kertyy santanummelta tulleita kananmunan kokoisia kiviä.

-SS-
Putken täytyy olla oikein mitoitettu ja isommilla kumpuilevilla lohkoilla tarvitaan myös pintavesikaivoja.
Tuossa sun kuvassa näkyy betonirengas ilmeisesti kaivoksi tarkoitettu. Ite olen ostanut kakkosluokan muovirumpuputken pätkiä, joista ite sahannut sopiviksi ja reijittänyt kaivot. Tarkoituksenmukaisesti isompia ja pienempiä monttuihin ja niskakaivoiksi. Tuppaa olemaan melkoisen työlästä saada betoniin reikiä, mutta muovia on mukava käsitellä moottorisahalla, poralla ja kuviosahalla työmaalla.

Viimeksi muokattu: 04.03.14 - klo:10:52 kirjoittanut landehande

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Valtaojan putkitus
Lähtökaivoiksi olen käyttänyt betonirenkaita, kun olen pelännyt veden liikuttavan muovikaivoa. Reiät on tehty valmiiksi kotipihalla. Mahdolliset välikaivot on tehty muovista.
Taitaisi toimia paremmin ilman kaivoa lähtöpäässä. Laittaisi vaan muutaman puikon välpäksi, ettei putkeen mene joku suunnilleen putken kokoinen sattuma tulpaksi.
Mystinen kesälaatumies

mah

  • Vieras
Vs: Valtaojan putkitus
Siinä on mun yks työmaa. Vastapuolella lisää ja myös parinsadanmetrin päässä tietä pitkin.  https://maps.google.fi/?ll=60.175806,23.037114&spn=0.001199,0.004128&t=m&z=19&layer=c&cbll=60.175806,23.037114&panoid=T0Kiv_YZwuQrJoVLYpZAfg&cbp=12,148.84,,0,0
Ajelin sitä tietä vähän matkaa. Julmia satoja on siellä päin, tai teillä päin, vajaan hehtaarin lohkollakin oli kahdet tuhtiparat täynnä viljaa... :-X

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 798
Vs: Valtaojan putkitus
Siinä on mun yks työmaa. Vastapuolella lisää ja myös parinsadanmetrin päässä tietä pitkin.  https://maps.google.fi/?ll=60.175806,23.037114&spn=0.001199,0.004128&t=m&z=19&layer=c&cbll=60.175806,23.037114&panoid=T0Kiv_YZwuQrJoVLYpZAfg&cbp=12,148.84,,0,0
Ajelin sitä tietä vähän matkaa. Julmia satoja on siellä päin, tai teillä päin, vajaan hehtaarin lohkollakin oli kahdet tuhtiparat täynnä viljaa... :-X

Ws170? Julmia on sadot...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Valtaojan putkitus
ja comia seiso keskellä tankki täynnä!

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Valtaojan putkitus
Olis tarkotus laittaa vähän ojaa piiloon, salaojan laskuputken kohdalta auki vai jonkinlainen liitos?
 Parempi olis tietty ummes mut helpompi jos jättää pari metriä auki ja kiertelee sitte niitä monttuja lopun ikää..

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Valtaojan putkitus
Olis tarkotus laittaa vähän ojaa piiloon, salaojan laskuputken kohdalta auki vai jonkinlainen liitos?
Mä oon enimmäkseen liittäny. Eli rasiaporalla reikä isoon putkeen ja siitä läpi. Myös yksittäisiä imuja liitetty ja uudisojitusta tehty niin, että valtaojaputki toimii kokoojana. Jos kokoojan laskuaukko on ollu lähellä valtaojaputken päätä, oon kääntäny kokoojan loivasti niin, että laskuaukko tulee putken pään viereen. Liitosten paikat oon pyrkiny tallentamaan gps:llä, että löytyy sitte tarvittaessa.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Valtaojan putkitus
Olis tarkotus laittaa vähän ojaa piiloon, salaojan laskuputken kohdalta auki vai jonkinlainen liitos?
Mä oon enimmäkseen liittäny. Eli rasiaporalla reikä isoon putkeen ja siitä läpi. Myös yksittäisiä imuja liitetty ja uudisojitusta tehty niin, että valtaojaputki toimii kokoojana. Jos kokoojan laskuaukko on ollu lähellä valtaojaputken päätä, oon kääntäny kokoojan loivasti niin, että laskuaukko tulee putken pään viereen. Liitosten paikat oon pyrkiny tallentamaan gps:llä, että löytyy sitte tarvittaessa.
Varmaan ne täytyy yrittää umpeen laittaa, ootko liitoksia jollain tiivistäny vai sellasenaan vaan peittäny?

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Valtaojan putkitus
Olis tarkotus laittaa vähän ojaa piiloon, salaojan laskuputken kohdalta auki vai jonkinlainen liitos?
Mä oon enimmäkseen liittäny. Eli rasiaporalla reikä isoon putkeen ja siitä läpi. Myös yksittäisiä imuja liitetty ja uudisojitusta tehty niin, että valtaojaputki toimii kokoojana. Jos kokoojan laskuaukko on ollu lähellä valtaojaputken päätä, oon kääntäny kokoojan loivasti niin, että laskuaukko tulee putken pään viereen. Liitosten paikat oon pyrkiny tallentamaan gps:llä, että löytyy sitte tarvittaessa.
Varmaan ne täytyy yrittää umpeen laittaa, ootko liitoksia jollain tiivistäny vai sellasenaan vaan peittäny?
Jotain muovia koittanu joskus päälle laittaa. Jos rasiapora on sopivan kokonen, eipä sinne väliin mitään sovi.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

IsoPata

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Valtaojan putkitus
Kuinkas ihan käytännössä ojan umpeen laitto onnistuu? Putki ojaan ja maata päälle? Vajaa sata metriä 600 putkea pitäis saada piiloon, mutta arveluttaa pysyykö ne siellä vanhassa ojan pohjassa hyvin, ettei painu tai pääse nousemaan asennusvaiheessa? Valtaoja on perattu vuosi sitten ja ainakin silmämääräisesti tasaisella kaadolla, kun pieni vesinoro pohjalla hiljakseen virtaa. Yhtään laskuaukkoa ei tuolla kohtaa ole. Putken laitto vanhan ojan viereen ei tule kysymykseen, kun on vesijohtoja, viemäreitä ja kaapeleita, sekä tulisi putkitettavaa kohtuuttomasti lisää.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Valtaojan putkitus
Kuinkas ihan käytännössä ojan umpeen laitto onnistuu? Putki ojaan ja maata päälle? Vajaa sata metriä 600 putkea pitäis saada piiloon, mutta arveluttaa pysyykö ne siellä vanhassa ojan pohjassa hyvin, ettei painu tai pääse nousemaan asennusvaiheessa? Valtaoja on perattu vuosi sitten ja ainakin silmämääräisesti tasaisella kaadolla, kun pieni vesinoro pohjalla hiljakseen virtaa. Yhtään laskuaukkoa ei tuolla kohtaa ole. Putken laitto vanhan ojan viereen ei tule kysymykseen, kun on vesijohtoja, viemäreitä ja kaapeleita, sekä tulisi putkitettavaa kohtuuttomasti lisää.

 Jos noin tuore perkaus niin putket ojaan ja maata päälle.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Valtaojan putkitus
Kuinkas ihan käytännössä ojan umpeen laitto onnistuu? Putki ojaan ja maata päälle? Vajaa sata metriä 600 putkea pitäis saada piiloon, mutta arveluttaa pysyykö ne siellä vanhassa ojan pohjassa hyvin, ettei painu tai pääse nousemaan asennusvaiheessa? Valtaoja on perattu vuosi sitten ja ainakin silmämääräisesti tasaisella kaadolla, kun pieni vesinoro pohjalla hiljakseen virtaa. Yhtään laskuaukkoa ei tuolla kohtaa ole. Putken laitto vanhan ojan viereen ei tule kysymykseen, kun on vesijohtoja, viemäreitä ja kaapeleita, sekä tulisi putkitettavaa kohtuuttomasti lisää.
Mä oon kaivanu vanhaan ojaan, ihan siihen ojan pohjan vieree uran putkelle.
Saa vähän kovemmalle pohjalle putken, ku siihen vanhaa liettyneeseen ojaan.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Valtaojan putkitus
Mietin kyntäessä parin aika ison ojan putkitusta. Reunoissa olisi maan pinta korkealla eli täytön pystyisi aika pitkälti kuorimaan siitä.
Pitäisikö ensin kuoria ruokamulta sivuun ja sitten pohjamaata sinne ojaan ja lopuksi levittäen ruokamullat siihen päälle. Vai miten te noita olette tehneet? Tuolla aiemmin kyllä joku totesi että sieltä välistä voi löytyä vanha ruokamultakerros mutta jos ei laskisi kuitenkaan sen varaan.

Viimeksi muokattu: 16.11.15 - klo:12:52 kirjoittanut bouli

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Valtaojan putkitus
Mietin kyntäessä parin aika ison ojan putkitusta. Reunoissa olisi maan pinta korkealla eli täytön pystyisi aika pitkälti kuorimaan siitä.
Pitäisikö ensin kuoria ruokamulta sivuun ja sitten pohjamaata sinne ojaan ja lopuksi levittäen ruokamullat siihen päälle. Vai miten te noita olette tehneet? Tuolla aiemmin kyllä joku totesi että sieltä välistä voi löytyä vanha ruokamultakerros mutta jos ei laskisi kuitenkaan sen varaan.

Kyntää ne penkat 2 kertaa pellolle päin, sit tuuppii maat putkelle ja lopuksi sen kynnetyn ruokamullan päälle.

Jos viitsii  ;D Itte en viitsisi.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.