Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suojavyöhykkeen äestys kielletty?  (Luettu 2821 kertaa)

Xiranda

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Sarjassamme typerät kysymyset, mutta asiaan.  Laitumena loppukesästä käytetty pelto on nyt toista vuotta suojavyöhykkeenä ja sitä pitäisi paikkakylvää. Olen kyllä isännälle sanonut, että sitä ei saa muokata, mutta oli mennyt muutamat laikut äestämään. Lasketaanko se myös muokkaukseksi vai täytyykö olla järeämpi kyntö kyseessä?

Xiranda

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Vs: Suojavyöhykkeen äestys kielletty?
Tähän voisi vielä liittää lisäkysymyksen, että mitenkäs rehevästi kasvava niittyleinikki torjutaan luomutilalla suojavyöhykelaitumelta?

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Suojavyöhykkeen äestys kielletty?
Tukioppaassa mainitaan suojavyöhykenurmen tuhoutuminen ja kasvuston uudelleen perustaminen (sivu 37). Joten luulen, että isäntä on oikeassa, ja kasvuston voi, ja ehkä jopa pitää uusia, jos se on tuhoutunut. Suosittelen silti ottamaan yhteyttä neuvojaan tai maataloussihteeriin asiassa. Todennäköisesti pari valokuvaa tuhoutuneesta kohdasta ja merkinnät lohkokirjanpitoon oikeuttavat muokkaamaan ja uudistamaan kasvuston heti muokkauksen jälkeen.
Don Essex

Xiranda

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Vs: Suojavyöhykkeen äestys kielletty?
Itse oletin, että jos pitää kylvää niin se pitää sitten tehdä ilman muokkausta suorakylvönä. Kuvia on nyt paha enää tuhoutuneesta paikasta jälkikäteen ottaa kun äestys on tehty.. Saatikka yhteyksiä neuvojiin ottaa. Hemmetti. Pitää käydä kattoon peltoa jos sais jotain kuvaa ja merkata kirjanpitoon.

mah

  • Vieras
Vs: Suojavyöhykkeen äestys kielletty?
Tuossa suojavyöhykelaidunkikkailussa on kyllä melkoinen riski. Itse viime keväänä laitumia suojavyöhykkeiksi suunnittelin, mutta itselleni annettiin kertoa, ettei tuota nurmea saisi päästää savikoille mistään. Suojavyöhyke laitumena on yhtä helppo kuin pärekaton kulotus tahi puolella munalla nainti.  :-X