Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niitosta  (Luettu 15895 kertaa)

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Niitosta
Teetän urakoitsijalla säilörehua pyöröpaaliin. Tämä urakoitsija ei niitä. Urakoitsija laskuttaa kappalemäärän perusteella. Minun etu siis on, että paalissa on mahdollisimman paljon syötävää. Urakoitsijan etu taas on, että homma joutuu. Olen kuullut, että näihin seikkoihin on karholla suuri merkitys. Minkälaisella kalustolla niitetään ja karhotetaanko (kuinka leveältä ja millä), että hyvä tulee?
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Niitosta
Vieraalle ei kannata kireelle paalata jää se tili niin pieneksi näin se on vaikka joku muuta väittäs. ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Niitosta
Teetän urakoitsijalla säilörehua pyöröpaaliin. Tämä urakoitsija ei niitä. Urakoitsija laskuttaa kappalemäärän perusteella. Minun etu siis on, että paalissa on mahdollisimman paljon syötävää. Urakoitsijan etu taas on, että homma joutuu. Olen kuullut, että näihin seikkoihin on karholla suuri merkitys. Minkälaisella kalustolla niitetään ja karhotetaanko (kuinka leveältä ja millä), että hyvä tulee?
Tässä tapauksessa sun etu on, että karhoja on paljon ja ne on pieniä jolloin paaleista tulee tiukkoja. Urakoitsijan etu (taloudellisesti ja hermoille) on että on isot karhot, että ajonopeus pysyy kohtuullisena ja paaleja syntyy. Paras kompromissi on, että tilaat sen urakoitsijan tuntihintaan ja käsket sen tehdä tiukkoja paaleja ja karhoittelet sille kunnon karhot. Jos urakoitsija rupee kikkailee pehmeillä palloilla niin voit huomauttaa asiasta ja jos ei usko niin kiittää viimeisestä paalauksesta.

Suurista karhoista on sullekin hyötyä koska voit kuivattaa rehun leväällään nopeasti ja sitten kerätä isoksi karhoksi jolloin peltokin säästyy kun korjuukoneella ajetaan vähempi varsinkin yhdistelmällä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

3070 E

  • Vieras
Vs: Niitosta
Olen itse miettinyt niiton, paalauksen ja käärinnän yhdistämistä, eli etunostolaitteisiin elhon 3,7m niittokone, taitaa olla Suomen markkinoiden suurin, ja perään paalainkäärin, mitenkä onnistuisi?? taitaa vaatia noin 250 heppasen koneen. 

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Niitosta
Olen itse miettinyt niiton, paalauksen ja käärinnän yhdistämistä, eli etunostolaitteisiin elhon 3,7m niittokone, taitaa olla Suomen markkinoiden suurin, ja perään paalainkäärin, mitenkä onnistuisi?? taitaa vaatia noin 250 heppasen koneen. 

Eli aiot tehdä esikuivaamatonta pyöröpaaleihin. Kiehtovaa. Varmistaudu että paalimuovissa on riittävästi liimaa..

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Niitosta
On sit oikeasti kovia jos ilmasto lämpenee tähän tahtiin..
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Lokinpaska

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 117
Vs: Niitosta
Meillä urakoitsia paalaa tunti taksalla, homma on tehokasta kun pellot on kunnossa. Taisi mennä hyvällä lohkolla 2.5ha tuntiin  ja kun pelto on niitetty 4 metrin koneella! Lähes puolet halvempi mitä jos tekis paali taksalla.. Noukinvaunu on se oikea rehun teko kone...   

Verku

Vs: Niitosta
Teetän urakoitsijalla säilörehua pyöröpaaliin. Tämä urakoitsija ei niitä. Urakoitsija laskuttaa kappalemäärän perusteella. Minun etu siis on, että paalissa on mahdollisimman paljon syötävää. Urakoitsijan etu taas on, että homma joutuu. Olen kuullut, että näihin seikkoihin on karholla suuri merkitys. Minkälaisella kalustolla niitetään ja karhotetaanko (kuinka leveältä ja millä), että hyvä tulee?
Tässä tapauksessa sun etu on, että karhoja on paljon ja ne on pieniä jolloin paaleista tulee tiukkoja. Urakoitsijan etu (taloudellisesti ja hermoille) on että on isot karhot, että ajonopeus pysyy kohtuullisena ja paaleja syntyy. Paras kompromissi on, että tilaat sen urakoitsijan tuntihintaan ja käsket sen tehdä tiukkoja paaleja ja karhoittelet sille kunnon karhot. Jos urakoitsija rupee kikkailee pehmeillä palloilla niin voit huomauttaa asiasta ja jos ei usko niin kiittää viimeisestä paalauksesta.

Suurista karhoista on sullekin hyötyä koska voit kuivattaa rehun leväällään nopeasti ja sitten kerätä isoksi karhoksi jolloin peltokin säästyy kun korjuukoneella ajetaan vähempi varsinkin yhdistelmällä.

Ensimmäinen asia, ei kait tässä mitään ongelmaa tainnut edess olla että minkä takia mitään kompromissia tarvii edes hakea?

Varmasti saat ostaa karhottimen ja ajaa lisää tunteja koneeseen jos menet tätä paalaajalle ehdottamaan.

Saavutatko rahallista säästöä, suuresti epäilen.

Toinen juttu on se että vaikka tahti saattaisi olla jonkin verran parempi karhottaen niin se nostaa AINA enemmän maata, pikkukiviä ja muuta eloperäistä kuin heinää sinne karhoon joten rehun laatu kärsii, enemmän tai vähemmän, siitä voi kiistellä......

Älä osta karhotinta, älä tee lisää työtä itsellesi, älä murehdi liikaa urakoitsikjan puolesta. Hanki sitten kun seuraavan kerran päivität niittomurskainta leveä "laatukone" niin oot onnellisempi isäntä.

Niin ja vielä vettä myllyyn. Jos sillä urakoitsijalla on niin paljon alaa paalattavana että ei ehdi yksittäisistä karhoista paalata niin mun mielestä on urakoitsijan homma hankkia se karhotin...... Vai pitääkö kaikilla niillä joille se paalaa olla oma karhoitin vai rupeaako joku ko. asiakkaista karhottamaan tämän paalaajan muita asiakkaita?

Eli jos se ei itse karhota niin anna olla äläkä mene kysymään tulee äkkiä lisäkulua. Joskus pitää vetää kotiinpäin ja nämä on niitä juttuja mun mielestä....
Kypsä tapaus

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: Niitosta
minulle on luxusta paalata 3.2 metrin koneen karhoa. normi karho on 2.4 koneella. ja huonoin joku 180cm niittokoneella.

Verku

Vs: Niitosta
minulle on luxusta paalata 3.2 metrin koneen karhoa. normi karho on 2.4 koneella. ja huonoin joku 180cm niittokoneella.

Joo itse olen samaa mieltä että niittomurskaimen leveys tulisi olla se 3.2 -4 metriä.

Edullisin vaihtoehto hankkia suhteessa niittoleveyteen taitaa olla juuri tuo kokoluokka 3.2 metriä ja muuta kuin meno-paluu konetta ei uutta hommatessa kannata ajatella.

Karhottaminen on monelle aivan tarpeeton työvaihe mutta onhan se miehekästä kun ajetaan isoa karhoa kitaan ja kone puskee hieman mustaa savua prrrrrrrruuuuuummmmmmmmmmmm........ :D

Noo se on lauvantai ny. ;)
Kypsä tapaus

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: Niitosta
minulle on luxusta paalata 3.2 metrin koneen karhoa. normi karho on 2.4 koneella. ja huonoin joku 180cm niittokoneella.

Joo itse olen samaa mieltä että niittomurskaimen leveys tulisi olla se 3.2 -4 metriä.

Edullisin vaihtoehto hankkia suhteessa niittoleveyteen taitaa olla juuri tuo kokoluokka 3.2 metriä ja muuta kuin meno-paluu konetta ei uutta hommatessa kannata ajatella.

Karhottaminen on monelle aivan tarpeeton työvaihe mutta onhan se miehekästä kun ajetaan isoa karhoa kitaan ja kone puskee hieman mustaa savua prrrrrrrruuuuuummmmmmmmmmmm........ :D

Noo se on lauvantai ny. ;)

juu sittekun rikastuu nii hommaa tämmösen ja nostaa vahä paalin hintaa ;) http://www.elho.fi/WebRoot/1000211/ProductPage.aspx?id=1000253&MainCategory=7&SubCategory=22&ItemIndex=200

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Niitosta



Älä osta karhotinta, älä tee lisää työtä itsellesi, älä murehdi liikaa urakoitsikjan puolesta. Hanki sitten kun seuraavan kerran päivität niittomurskainta leveä "laatukone" niin oot onnellisempi isäntä.


Ei ole itsellä koneita. Vaihtoehtona ostaa niittoa (+karhotusta) tai hankkia tuollainen "leveä laatukone". Tai hankkia niittokone ilman murskainta ja ostaa karhotusta tai miten nyt hyvä tulee..
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Verku

Vs: Niitosta



Älä osta karhotinta, älä tee lisää työtä itsellesi, älä murehdi liikaa urakoitsikjan puolesta. Hanki sitten kun seuraavan kerran päivität niittomurskainta leveä "laatukone" niin oot onnellisempi isäntä.


Ei ole itsellä koneita. Vaihtoehtona ostaa niittoa (+karhotusta) tai hankkia tuollainen "leveä laatukone". Tai hankkia niittokone ilman murskainta ja ostaa karhotusta tai miten nyt hyvä tulee..


No niin tämän vuoden poisto-ostona sitten isoo niittomurskain. ;D

Tai urakoitsija joka pystyy hoitamaan kaiken.
Kypsä tapaus

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Niitosta
minulle on luxusta paalata 3.2 metrin koneen karhoa. normi karho on 2.4 koneella. ja huonoin joku 180cm niittokoneella.

Joo itse olen samaa mieltä että niittomurskaimen leveys tulisi olla se 3.2 -4 metriä.

Edullisin vaihtoehto hankkia suhteessa niittoleveyteen taitaa olla juuri tuo kokoluokka 3.2 metriä ja muuta kuin meno-paluu konetta ei uutta hommatessa kannata ajatella.

Karhottaminen on monelle aivan tarpeeton työvaihe mutta onhan se miehekästä kun ajetaan isoa karhoa kitaan ja kone puskee hieman mustaa savua prrrrrrrruuuuuummmmmmmmmmmm........ :D

Noo se on lauvantai ny. ;)

juu sittekun rikastuu nii hommaa tämmösen ja nostaa vahä paalin hintaa ;) http://www.elho.fi/WebRoot/1000211/ProductPage.aspx?id=1000253&MainCategory=7&SubCategory=22&ItemIndex=200

Tuon kanssa mahtaa nähdä hyvin eteenpäin tiellä. Vaatii muutenkin tarkan kuskin, jolla on  pää kuin pöllöllä, tapahtumia kun on edessä ja takana. Lähtee muuten helposti aidan tolpat, sähköpylväät ja muut uteliaat matkaan...  ;)
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Niitosta
Mä en luonnollisista syistä paalaa ikinä suoraan niittokoneen karholta.Oljetkin ajan(tai renki ajaa) karhottimella 2 tai 3 karhoa yhteen.On halvempi kiertää karhottimella lohkoja kuin paalaajalla,jos karhotin on ja isoa karhoa on paljon kivempi paalata.Ei tarvi/voi ajaa niin kovaa ja paaleja tulee useammin.Ja etenkin kapeaa karhoa on vaikea ajaa kun täytyis mutkitella.Sen takia että paalaaja haluaa karhotuksen ei kannata itselle kyllä karhotinta ehkäpä ostaa..
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.