Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niitosta  (Luettu 15978 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Niitosta
Ensimmäinen asia, ei kait tässä mitään ongelmaa tainnut edess olla että minkä takia mitään kompromissia tarvii edes hakea?

Varmasti saat ostaa karhottimen ja ajaa lisää tunteja koneeseen jos menet tätä paalaajalle ehdottamaan.

Saavutatko rahallista säästöä, suuresti epäilen.

Toinen juttu on se että vaikka tahti saattaisi olla jonkin verran parempi karhottaen niin se nostaa AINA enemmän maata, pikkukiviä ja muuta eloperäistä kuin heinää sinne karhoon joten rehun laatu kärsii, enemmän tai vähemmän, siitä voi kiistellä......

Älä osta karhotinta, älä tee lisää työtä itsellesi, älä murehdi liikaa urakoitsikjan puolesta. Hanki sitten kun seuraavan kerran päivität niittomurskainta leveä "laatukone" niin oot onnellisempi isäntä.

Niin ja vielä vettä myllyyn. Jos sillä urakoitsijalla on niin paljon alaa paalattavana että ei ehdi yksittäisistä karhoista paalata niin mun mielestä on urakoitsijan homma hankkia se karhotin...... Vai pitääkö kaikilla niillä joille se paalaa olla oma karhoitin vai rupeaako joku ko. asiakkaista karhottamaan tämän paalaajan muita asiakkaita?

Eli jos se ei itse karhota niin anna olla äläkä mene kysymään tulee äkkiä lisäkulua. Joskus pitää vetää kotiinpäin ja nämä on niitä juttuja mun mielestä....


Juuri tällaisten asioiden takia urakoitsijoiden on hyvä pitää tuntihintaa. Jos asiakas haluaa että ajetaan sen 2,5 metrisen niittokoneen perässä niin se käy mutta tulee paalit melko arvokkaiksi. Eihän urakoitsijalla pinta-ala olekaan pääasia vaan sopiva tulo jonka saavuttaa ilman muuttujia tuntihinnalla. Se on ihan totta, että ei kaikkien kannata ostaa karhotinta ja paras olisikin että tilayhteistyöllä saataisi kolmen koneen ketju jossa ýhdellä olisi niittokone toisella karhotin ja kolmannella paalaaja. Etukarhotin olis kyllä hyvä isoilla lohkoilla mutta varsinkin pienet puskaiset pelto/mettätiet vois tuottaa ongelmia. juu sittekun rikastuu nii hommaa tämmösen ja nostaa vahä paalin hintaa Toi etukarhoitinhan ei sais vaikuttaa paalihintaan mutta tuntihintaan se kyllä vaikuttais.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Niitosta
Olen itse miettinyt niiton, paalauksen ja käärinnän yhdistämistä, eli etunostolaitteisiin elhon 3,7m niittokone, taitaa olla Suomen markkinoiden suurin, ja perään paalainkäärin, mitenkä onnistuisi?? taitaa vaatia noin 250 heppasen koneen. 

Eli aiot tehdä esikuivaamatonta pyöröpaaleihin. Kiehtovaa. Varmistaudu että paalimuovissa on riittävästi liimaa..
Tällä aukeella on moinen yhdistelmä nähty. En kyllä suosittele.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Niitosta
Mä en luonnollisista syistä paalaa ikinä suoraan niittokoneen karholta.Oljetkin ajan(tai renki ajaa) karhottimella 2 tai 3 karhoa yhteen.On halvempi kiertää karhottimella lohkoja kuin paalaajalla,jos karhotin on ja isoa karhoa on paljon kivempi paalata.Ei tarvi/voi ajaa niin kovaa ja paaleja tulee useammin.Ja etenkin kapeaa karhoa on vaikea ajaa kun täytyis mutkitella.Sen takia että paalaaja haluaa karhotuksen ei kannata itselle kyllä karhotinta ehkäpä ostaa..

Mikä on iso karho paalaajalle? Oletan, että 18m leveydeltä kerätty, ajosilppurille tarkoitettu karho ei toimi?

Tämä kapea karho ja mutkittelu koettiin ongelmaksi viime kesänä. Kaikki paalit eivät olleet ihan "muodossaan", joka taas aiheutti lievää harmia tuubikäärinnässä. Lisäksi paaleja tipahteli melko verkkaiseen tahtiin, jolloin urakoitsijan tuntitaksa ei ollut kyllä kovin korkea.

Näistä lähtökohdista haluaisin kuulla kokemuksia, että minkälaisella niitto(+karhotus) menetelmällä saadaan sopiva karho, sellainen josta tulee hyvät paalit ja homma joutuu.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

muumipeikko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: Niitosta


Näistä lähtökohdista haluaisin kuulla kokemuksia, että minkälaisella niitto(+karhotus) menetelmällä saadaan sopiva karho, sellainen josta tulee hyvät paalit ja homma joutuu.
>>Kuhn 4 metriä, W320 ja Fransgård hydr.karhotin eteen ja joutuu..
Tapista kun yli 150 varsaa vääntää, niin saa jo tiukkoja palleroitakin ja on muodossaan, toisin kuin rättivehkeillä :P

meikäläinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Niitosta
Itse olen tykännyt, kun ajetaan kolme 3 metrin karhetta yhteen, eli siis yhdeksältä metriltä yhteen. Paalaaminen on miellyttävää ja silppu lyhyttä. Paalaimen teräthän toimii parhaiten, kun niille menee tarpeeksi tavaraa. Kun karhotin on oikeissa säädöissä(karho on tarpeeksi leveä ja tasapaksu) tulee paaleista tiukkoja ja hyvän mallisia.

Ja tuosta tehon tarpeesta: Ainakaan digituunattu (190hv/+800 nm)  MF 6480 Dyna6 ei savua yhdistelmäpaalaimen edessä missään tilanteessa. Voima riittää ja kulutus on pyörinyt ajotietokoneen mukaan paalaushommissa 14-17 litran välillä tunnissa.

3070 E

  • Vieras
Vs: Niitosta
Olen itse miettinyt niiton, paalauksen ja käärinnän yhdistämistä, eli etunostolaitteisiin elhon 3,7m niittokone, taitaa olla Suomen markkinoiden suurin, ja perään paalainkäärin, mitenkä onnistuisi?? taitaa vaatia noin 250 heppasen koneen. 

Eli aiot tehdä esikuivaamatonta pyöröpaaleihin. Kiehtovaa. Varmistaudu että paalimuovissa on riittävästi liimaa..
Tällä aukeella on moinen yhdistelmä nähty. En kyllä suosittele.
Miten toimi säilyvyyden suhteen, entä laatu ja vetokone??

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Niitosta
kronen perhosella ja matoilla karhot yhteen ja noukarilla kasaan. EI maksa rehunteko juuri mitään..

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Niitosta
kronen perhosella ja matoilla karhot yhteen ja noukarilla kasaan. EI maksa rehunteko juuri mitään..

Sopii varmaan sulle, mutta näissä maisemissa tulee joulu vastaan, jos noukkarilla yrittää..Meillä vaihtoehtoja on tasan kaksi, joilla homma saadaan tehtyä: ajosilppuriketju ja paalit. Toistaiseksi käytetään molempia menetelmiä. Vähän on ollut mielessä, josko korjuuketjun alkupään hankkisi itselle. Pitäisi vaan löytää sellainen systeemi, joka toimii molemmille korjuutavoille.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Niitosta
Tuli tässä hankittua 3.5 metrinen pöttingerin mattoperällinen niittomurskain ja ens kesänä pitäs nähä, mitä tuolla teköö. Jääpähän ainakii karhotus pois välistä, mitenkähän mahtaa olla tuon kosteuden kanssa? Vaatiiko suhteessa kovin paljon pidemmän kuivumisajan karholle, kun karhotettaessa pienempiä karhoja yhteen?
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Niitosta
Tuli tässä hankittua 3.5 metrinen pöttingerin mattoperällinen niittomurskain ja ens kesänä pitäs nähä, mitä tuolla teköö. Jääpähän ainakii karhotus pois välistä, mitenkähän mahtaa olla tuon kosteuden kanssa? Vaatiiko suhteessa kovin paljon pidemmän kuivumisajan karholle, kun karhotettaessa pienempiä karhoja yhteen?

No toki, ei se iso karho oikeasti kuivu, eikä kannata kovin pitkällä kuivatusajalla yrittää korjata asiaa - ainakin kesäsadossa riski ison karhon pilaantumisesta sisältä, voi alkaa lämmitä. Tuttu ilmiö ainakin niille jotka joskus niittorehua ajaneet pöydälle...

Ajosilppurin 3m pöydälle voi yrittää jättää mahd. leveäksi, voi hieman auttaa kuivumista. Tosin sitten saa olla tarkkana noukkimen päätyjen kanssa ettei pääse tukkimaan.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Niitosta
Ja tämäkin riippuu noukkimen leveydestä 2.6m versus 4,5m.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Niitosta
Olen itse miettinyt niiton, paalauksen ja käärinnän yhdistämistä, eli etunostolaitteisiin elhon 3,7m niittokone, taitaa olla Suomen markkinoiden suurin, ja perään paalainkäärin, mitenkä onnistuisi?? taitaa vaatia noin 250 heppasen koneen. 

Eli aiot tehdä esikuivaamatonta pyöröpaaleihin. Kiehtovaa. Varmistaudu että paalimuovissa on riittävästi liimaa..
Tällä aukeella on moinen yhdistelmä nähty. En kyllä suosittele.
Miten toimi säilyvyyden suhteen, entä laatu ja vetokone??
Aikas pehmosia möykkyjä. En oo kyselly rehunäytteistä naapurilta. Jos meinaa tehdä laadukasta paalirehua ja käyttää sitä vähillä ongelmilla talvella, niin ka-% pitää olla lähellä 50%. Kunnollinen esikuivatus vähintään...

Tais olla Fentin Xyloni, mitä niissä ny heposia on...  ??? Semmosia puutarha traktoreja ne kait paremmin on.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Niitosta
Olen itse miettinyt niiton, paalauksen ja käärinnän yhdistämistä, eli etunostolaitteisiin elhon 3,7m niittokone, taitaa olla Suomen markkinoiden suurin, ja perään paalainkäärin, mitenkä onnistuisi?? taitaa vaatia noin 250 heppasen koneen. 

Unohda nyt tollanen spedeily  ::)
Miks Vesa myy ja te ette?

Verku

Vs: Niitosta
Ensimmäinen asia, ei kait tässä mitään ongelmaa tainnut edess olla että minkä takia mitään kompromissia tarvii edes hakea?

Varmasti saat ostaa karhottimen ja ajaa lisää tunteja koneeseen jos menet tätä paalaajalle ehdottamaan.

Saavutatko rahallista säästöä, suuresti epäilen.

Toinen juttu on se että vaikka tahti saattaisi olla jonkin verran parempi karhottaen niin se nostaa AINA enemmän maata, pikkukiviä ja muuta eloperäistä kuin heinää sinne karhoon joten rehun laatu kärsii, enemmän tai vähemmän, siitä voi kiistellä......

Älä osta karhotinta, älä tee lisää työtä itsellesi, älä murehdi liikaa urakoitsikjan puolesta. Hanki sitten kun seuraavan kerran päivität niittomurskainta leveä "laatukone" niin oot onnellisempi isäntä.

Niin ja vielä vettä myllyyn. Jos sillä urakoitsijalla on niin paljon alaa paalattavana että ei ehdi yksittäisistä karhoista paalata niin mun mielestä on urakoitsijan homma hankkia se karhotin...... Vai pitääkö kaikilla niillä joille se paalaa olla oma karhoitin vai rupeaako joku ko. asiakkaista karhottamaan tämän paalaajan muita asiakkaita?

Eli jos se ei itse karhota niin anna olla äläkä mene kysymään tulee äkkiä lisäkulua. Joskus pitää vetää kotiinpäin ja nämä on niitä juttuja mun mielestä....


Juuri tällaisten asioiden takia urakoitsijoiden on hyvä pitää tuntihintaa. Jos asiakas haluaa että ajetaan sen 2,5 metrisen niittokoneen perässä niin se käy mutta tulee paalit melko arvokkaiksi. Eihän urakoitsijalla pinta-ala olekaan pääasia vaan sopiva tulo jonka saavuttaa ilman muuttujia tuntihinnalla. Se on ihan totta, että ei kaikkien kannata ostaa karhotinta ja paras olisikin että tilayhteistyöllä saataisi kolmen koneen ketju jossa ýhdellä olisi niittokone toisella karhotin ja kolmannella paalaaja. Etukarhotin olis kyllä hyvä isoilla lohkoilla mutta varsinkin pienet puskaiset pelto/mettätiet vois tuottaa ongelmia. juu sittekun rikastuu nii hommaa tämmösen ja nostaa vahä paalin hintaa Toi etukarhoitinhan ei sais vaikuttaa paalihintaan mutta tuntihintaan se kyllä vaikuttais.

Mutta kun se paalaa sille yhdestä karhosta kappale hintaan niin en minä tajua miksi pitää ruveta sitä urakoitsijaa paapomaan ja oikeen yrittämään tuntihintaa. ??? Eikö nyt pitäis ajattella ketjun aloittajan etua.... ???

No kai se tärkein kysymys on että onko yksittäinen paali sen hintainen minkä maksaa mielellään, hinnasta ei ainakaan valittanut aloituksessa. :-\

Kyllä maito/liha hommassa on tarpeeks niukka tulo muutenkin kuin että vielä urakoitsijan tilipussista rupeaa huolehtimaan....... :(
Kypsä tapaus

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Niitosta
Ensimmäinen asia, ei kait tässä mitään ongelmaa tainnut edess olla että minkä takia mitään kompromissia tarvii edes hakea?

Varmasti saat ostaa karhottimen ja ajaa lisää tunteja koneeseen jos menet tätä paalaajalle ehdottamaan.

Saavutatko rahallista säästöä, suuresti epäilen.

Toinen juttu on se että vaikka tahti saattaisi olla jonkin verran parempi karhottaen niin se nostaa AINA enemmän maata, pikkukiviä ja muuta eloperäistä kuin heinää sinne karhoon joten rehun laatu kärsii, enemmän tai vähemmän, siitä voi kiistellä......

Älä osta karhotinta, älä tee lisää työtä itsellesi, älä murehdi liikaa urakoitsikjan puolesta. Hanki sitten kun seuraavan kerran päivität niittomurskainta leveä "laatukone" niin oot onnellisempi isäntä.

Niin ja vielä vettä myllyyn. Jos sillä urakoitsijalla on niin paljon alaa paalattavana että ei ehdi yksittäisistä karhoista paalata niin mun mielestä on urakoitsijan homma hankkia se karhotin...... Vai pitääkö kaikilla niillä joille se paalaa olla oma karhoitin vai rupeaako joku ko. asiakkaista karhottamaan tämän paalaajan muita asiakkaita?

Eli jos se ei itse karhota niin anna olla äläkä mene kysymään tulee äkkiä lisäkulua. Joskus pitää vetää kotiinpäin ja nämä on niitä juttuja mun mielestä....


Juuri tällaisten asioiden takia urakoitsijoiden on hyvä pitää tuntihintaa. Jos asiakas haluaa että ajetaan sen 2,5 metrisen niittokoneen perässä niin se käy mutta tulee paalit melko arvokkaiksi. Eihän urakoitsijalla pinta-ala olekaan pääasia vaan sopiva tulo jonka saavuttaa ilman muuttujia tuntihinnalla. Se on ihan totta, että ei kaikkien kannata ostaa karhotinta ja paras olisikin että tilayhteistyöllä saataisi kolmen koneen ketju jossa ýhdellä olisi niittokone toisella karhotin ja kolmannella paalaaja. Etukarhotin olis kyllä hyvä isoilla lohkoilla mutta varsinkin pienet puskaiset pelto/mettätiet vois tuottaa ongelmia. juu sittekun rikastuu nii hommaa tämmösen ja nostaa vahä paalin hintaa Toi etukarhoitinhan ei sais vaikuttaa paalihintaan mutta tuntihintaan se kyllä vaikuttais.

Mutta kun se paalaa sille yhdestä karhosta kappale hintaan niin en minä tajua miksi pitää ruveta sitä urakoitsijaa paapomaan ja oikeen yrittämään tuntihintaa. ??? Eikö nyt pitäis ajattella ketjun aloittajan etua.... ???

No kai se tärkein kysymys on että onko yksittäinen paali sen hintainen minkä maksaa mielellään, hinnasta ei ainakaan valittanut aloituksessa. :-\

Kyllä maito/liha hommassa on tarpeeks niukka tulo muutenkin kuin että vielä urakoitsijan tilipussista rupeaa huolehtimaan....... :(

Tässä vain urakoitsijan näkökulmasta ne viljelijät joilla on isot lohkot ja kunnon karhot ja sadot joutuu maksaa niiden viljelijöiden rehut joiden sato on pienillä kulmikkailla pelloilla ja lisäksi sato on huononlainen ja karhot pieniä koska jos laittaa eri hintaiset paalit niin kylillä puhellaan että käyttää pärstäkerrointa. Tästä johtuen tuntihinta on mielestäni oikeudenmukaisin ja mielestäni urakoitsijoiden pitäis ottaa se käyttöön jolloin sen ei pitäisi aiheuttaa minkäännäköistä huijauksen makua.

Koska se keruukone on kuitenkin arvokkain ja viellä kallein käyttää niin pikkuhiljaa kannattaa kehittää siihen suuntaan että paalaajan eteen saadaan suurinpiirtein sellainen tasakorkuinen karho mikä mahtuu pyörien välistä. Tällöin karhotin tulee väistämättä mieleen koska niin suuren karhon esikuivaus suomen sateisessa suvessa on liian hidas. Näitä koneita ei tietenkään kannata joka tilan ostaa, mutta varsinkin tilalliselle urakoitsijalle voi olla kova kynnys ostaa koko ketju jolloin tilayhteistyötä kannattais kehittää. Tällöin vaihtotyöllä saataisi pienennettyä sitä liikkuvaa rahaa mitä nykyinen maatalous ei kestä. Kuten sanoin niin etukarhotin olisi kova sana mutta pienillä lohkoilla ja puskaisilla teillä se voi olla ongelmallinen.

Ja jos aloittaja miettii ainoastaan omaa etuaan niin tullevaisuudessa joko urakoitsija lopettaa tai paalihintanousee jolloin joku muu viljeliä kiroo agroon kun urakoitsija tekee hirveen tilin lyhyessä aikaa hänen pellollaan kun olosuhteet ovat optimaaliset. Tällöin vieläkin tuntihinta on mielestäni tie kaikkien onneen eikä pärstäkerroin laskutuksista voi puhua. Eikä se mielestäni ole urakoitsijan maksettava jos viljelijällä on epäedulliset lohkot vaan se on nimenomaan viljelijän huoli.

Noissa tuntihinnoissa tahtoo vaan tullas se ongelma että ne kohoaa niin tolkuttomiksi kun koneiden tehot kasvaa että kukaan ei oikein uskalla niitä ottaa vaikka rehutonnin hinta voi olla melko edullinen. esim ajosilppuriketjun hinta pystystä siiloon painotettuna 250€/ha tai 1500€/h. (hinnat ovat keksityt)

Viimeksi muokattu: 14.03.10 - klo:13:29 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.