Mikä ***** "perheen omaisuus" se tila on luopujien omaisuutta joka luovutetaan x-määrään euroja vastaan jatkajalle.
Kaikilla "perillisillä" on sama mahdollisuus olemassa... Halu helppoon rahastukseen tietysti johdattaa niitä perillisten puolisoita.. Varsinkin kun sekaan eksyy itseoppinut "lakimies"...
Niiden luopujien asiahan se on että paljonko he ovat työpaikastaan rahaa vailla. Jatkaja ottaa velkaa ja kantaa riskit alkaessaan yrittäjäksi. Tuolla aikasemmin oli esimerkki Pertti. Jos Pertti laitettaisiin ostaan se 50 hehtaaria kymppitonnin hehtaarihinnalla ja siihen koneet ja talot ja mettät päälle... 800 000 - 1 000 000 euroa... riittääkö? Ja kuka pankinjohtaja lähtee rahoittamaan 50 hehtaarin tilan SPV -hankintaa miljoonan velalla? Meidän pellonhintarakenteemme ei oo SPV-kauppojen aikaansaamaa...
Mun yleistys on raaka mutta lähes 90% sitä ei uskalleta käyttää vaan jatkajalle jää ***** isot velat ja sisaret saa talon Tampereelta...
Mun mielestä tuo alimmainen on mennyttä aikaa. Kaveriporukassa useampi SPV viime vuosina eikä kukaan oo käsittääkseni maksanut mitään sisaruksilleen. Omassa kaupassa vanhempien nykyinen asunto ennakkoperinnöllä sisarille,minä olen oman osuuteni saanut tilakaupassa. Tilakaupan hinnan määritti verottaja,alimmalla mahdollisella summalla ettei mene lahjaveroa,tämä käsittääkseni yleisin tapa.
Hinta on silloin kohdallaan jos se tyydyttää luopujaa ja jatkajaa,mieluummin maksan hieman enemmän vanhemmille kuin että osa kaupasta lahjana ja tämä ylijäävä osa mene lahjaverolla ts. maksan vähemmän mutta jokaikinen euro menee valtion pohjattomaan kassaan...
Tilakohtaista sanon mä.
Se on varmaa että "kukaan" ei saa tilaa sillä summalla minkä voi kuukauden sisällä maksaa hätätilassa,ellei myy metsää ym. tuotto-omaisuutta pois.
Esimerkkinä 100ha peltoa ja 100ha metsää,koneet ja kalusto. Lahjaverollakin maksettavaa hatusta heitettynä vähintään 150 000€. Epätodennäköistä,sanoisin. Tai jos saa maksettua,seuraavan vuoden veroseuraamukset melkoiset...