Vähän "konsensusta" niille, joille engelsmannin kieli taipuu
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientists_opposing_the_mainstream_scientific_assessment_of_global_warming
On noita vastavirran miehiä ja naisiakin. Valtavirtaa lienee enemmän, näin olen ymmärtänyt. Vaikka eihän näistä huutoäänestyksiä pidetä, jotenkin muuten pitäisi asiasta päättää.
Ensimmäisen kerran olen kuullut ilmastonmuutoksesta 80-luvun lopulla, aikana jolloin ihan toisenlaiset ympäristönkysymykset olivat enemmän muodissa. Jostain syystä vain tuo globaalin lämpenemisen paradigma näyttää jyräävän. Enkä oikein usko siihenkään, että takana olisi joku "globaali vihreä salaliitto", jota usein väläytellään näissä asioissa: ainakin ilmastonmuutoskysymyksessä tuolla skeptikkopuolella tuntuu olevan enemmän resursseja (=rahaa, kuten koko fossiilienergiasektori) takana, joten ainakaan sen vuoksi en usko lämpenemisteorian olevan niskan päällä.
Fossiilienergian luopumisen kalleudesta peloitellaan. Ehkä syystäkin, mutta toisaalta ihmiskunta on yllättävän kekseliäs teknisissä asioissa, jos vain painetta on tarpeeksi. Hinta on hyvä paine, jota on vaikea kiertää. Jos vaikkapa verotuksen painopistettä muutetaan työstä (ja esimerkiksi arvonlisästä) fossiilienergian suuntaan, niin sama kokonaisverorasitus toisin suunnattuna aiheuttaisi huomattavaa innovaatiopainetta energiatehokkuuden suuntaan. Nykyverotushan aiheuttaa samaa painetta ihmistyön vähentämisen suuntaan.
Kumpi meistä on oikeassa, minä vai Lypsybotti, jää jälkipolvien nähtäväksi. Kumpikin meistä uskoo olevansa oikeassa, kumpikin mielestään hyvin perustein. Kun vielä uskon, että elämme demokraattisessa yhteiskunnassa, niin: vaaleissa tavataan!
Petri