Kun täällä on sellaisia taraktorin omistajia jotka ei tiedä portaattomasta vaihdeloodasta mitään ja ei ainakaan niiden eroista.Vetääkö niissä öljy vai ratas rattaasta. Paljonko on liikkuvia osia verrattuna normaaliin askiin. Onko valtran ja frentin askien välillä iso ero liikkuvissa osissa ja kumminpäin. Kertokaa ketkä tietää.
Suurin osa ei näy osaavan erottaa hydrostaattista ja portaatonta voimansiirtoa.
Vario, dynavt ja direct:ssä on voimansiirrossa koko ajan mekaaninen yhteys eteenpäin, hydrauliikalla muutetaan vain välitystä planeetan pyörimisnopeuden kautta. Päävälitys on polttoainetalouden takia valittavissa pellolle ja tielle erikseen, kulkee kyllä tiealueellakin kaikki nopeudet.
Case cvt ja johndeere ovat lähempänä automaattilaatikkoa, pykältäminen ei tunnu vedossa, ajellaan useampaa hydraulipakkaa kiinni ja auki ja luistattamalla, rinnakkaiset voimansiirtolinjat
Tää on juuri se oikea selitys, vaikkakaan kaikki ei sitä ymmärrä ja usko. Mutta kaikes yksinkertaisuudessan asia on näin. Ei siellä mehulla mitään muuta tehdä kuin muutetaan planeettapyörästöjen nopeuksia ja suhteita. Itse asiassa JD:n eccomissakin tehdään juuri näin, mutta pakkoja ja planeettapyörästöjä kytkemällä ja vapauttamalla laajennetaan tämän ensimmäisen planeettapyörästön toiminta-aluetta, jolloin saadaan 0-50km/h.
Kuis pakilla
Pakilla on sitten enemmän eroa esim. Vario ML:n ja ZF eccomin välillä. Toisessa käännetään suunnanvaihdossa kieppulevy negatiiviselle ja toisessa vaihdetaan suuntaa perinteiseen tapaan pakalla - tietääkseni. Mutta pakillakin mennään silti portaattomasti... itse ajan pääsääntöisesti poljinajolla silloin, kun Dyna-VT:llä joskus ajelen...
Eli pakilla ei mennä hydrona
Ei. Ei millään merkillä...
Miksi esim kv nro7 kerrotaan ml75 voimansiirron olevan pakilla täysinhydrostaattinen
Niin... tarkoitinkin laatikoita ML110 ja ML160. Tuo seiskavitonen on kai sitten pienemmissäkö? Muuten koko ML75 on mulle ihan outous.
Joo tarkistin, että pikkuisis on tuoML75, yhdellä nopeusalueella 40km/h, ei 50km/h eikä TeeäMäSsää.