Portaattoman polttoainetta säästävä ominaisuus tulee parhaiten esille normaalissa peltopyörittelyssä.
Joo, näin on.
Ei monasti tulis mieleen purottaa kierroksia niin alas keppilootaisella kuin nämät portaattomat tekee itteksensä. Kai se automatiikka hoitaa hommansa?
Jotenkin tuntuu alkuun jopelolta kun moottorin kierrokset pörrää siinä 1400 rpm tuntumassa, nopeusmittarissa lukemat 10-12 km/h ja perässä siipiteräkultivaattori työstää isänmaata n. 20 cm syvyydeltä.
Toinen jänskä niittohommissa. Moottori rpm 1200, voa 540 rpm. Kuitenkin tuo 1200 rpm riittää viemään raktoria niitossa n. 15 km/h ja päistesiirrossa 25 km/h. Tosin tuo niitin ei ole kuin 2,8 m leveä.
Juupasjuu. Totta on, että 155hv Dyna-VT:n nopeus putoo "Tervahaminas" (Ilmajoella) 3-tiellä pitkäs "tappavas" nousus juuri tuohon kahteen kymppiin, mutta ylös mennään. Kärryn paino jonkun kilon vaille 4tn ja kuormana 20 kosteahkoa apilapaalia 700-800kg/kpl. Vetositkeyden säädintä ruuvaamalla saa kyllä kierrokset pysymään niin, että kone räyhää kunnolla, mutta mitään hyötyä siitä ei ole nopeuden säilymiselle. Jyrkemmät, mutta lyhyemmät nousut Jurvan ja Laihian välillä mennään samanlaisella kuormalla nopeuksilla 40-46km/h. Voihirveetä ku ei pysy nopeus siinä 53 km/h:ssa!!! Paremmin, nopeammin, pienemmällä soppamäärällä kulkee kuormat kulkee kuin ennemmin 167hv keppilootaisella. Onhan se kamalaa, kun ei nopeus pysy tapissa ja kierroksekki putoo 1400-1500 asti, muttei alemmas. Kas perhanaa! Konehan on viisaampi kuin kuski ja menee parhaan väännön alueella. Nojoo Power-moodilla jaksaa mäet hiukan paremmin kuin Eco-moodilla, mutta ero ei oo merkittävä, muussa kuin kulutuksessa. Muuten kuorma kulkee iloisesti ecoilullakin 1750 kierroksella ja soppaa säästyy. Tulee vaan mieleen, että mihin helvettiin sen kaiken säästyvän löpön kans oikeen joutuu?
Siis polttoaineensäästöönhän noi kaikki portaattomat on tarkoitettu merkistä riippumatta... Näyttävää räyhäämistä ja ryskäämistä halajavien täytyy sitte vaan tyytyä keppilootaisiin ja painaa se talla pohjaan. Täytyy vaan muistaa sekin, että tiukassa paikassa täytyy itte kepittää, jos haluu sen moottorin räyhäävän kunnolla...