Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lupiini  (Luettu 602 kertaa)

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3592
  • Moon oikees, soot vääräs.
Lupiini
Taas on mediassa runsaasti neuvoja erilaisista lupiinitorjuntakeinosta:

Tapio kyllästyi lupiinien niittämiseen – kokeili arkista ainetta

 

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/6aeb3f73-f130-43ca-a793-ce5c125ee3c4

 

Mutta sitä parasta keinoa ei tietysti missän kerrota, eli glyfosaattia, sitä kun ruiskuttaa reppuruiskulla lupiinien niskaan,niin lähtee lupiinit lopullisesti.

MT:n otsikon perusteella luulin että arkisella aineella tarkoitettiin tosiaankin glyfosaattia, mutta ei se sitä sitten ollutkaan.

Viimeksi muokattu: 22.06.26 - klo:16:50 kirjoittanut Rakkine

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 75792
Vs: Lupiini
on net nuo tienposket kyllä komioita lupiinivainioita.   ja ihan asvaltinreunaan ovat niittäneet pienen kaistaleen lähiaikoina.      saiskohan lupiinista jotain hyötyä?  piokaasuna tahi elikkojen rehuna..?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9146
Vs: Lupiini
Elinvoimakeskus valvoo vieraslajeja. Yleiset tiet ovat Elinvoimakeskuksen hoidossa. Suurimmat lupiiniesiintymät ovat yleisten teiden varrella, eikä niille tehdä mitään. Pukki kaalimaan vartijana. Elinvoimakeskuksessa pitäisi laittaa virkoja kiertoon. Peltotukivalvojat voisivat välillä valvoa tienpitoa ja tievalvojat valvoa peltotukia.  ;)
Conviso One on ensimmäinen käyttämäni valikoiva torjunta-aine, joka näytti tehoavan lupiiniin.
Mystinen kesälaatumies

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2742
Vs: Lupiini
Aikoinaan lupiinia kylvettiin tien varsiin.

Kyllähän rehulupiinin siemeniä ainakin naturcom myy. Kylvin kerran yhdelle raiviolle seoskasvustona. Taisi pelto olla liian hyvin lääkitty kun ei kasvanut kun sinne tänne sellaisia jurovia yksilöitä.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5426
Vs: Lupiini
Aikoinaan lupiinia kylvettiin tien varsiin.

Kyllähän rehulupiinin siemeniä ainakin naturcom myy. Kylvin kerran yhdelle raiviolle seoskasvustona. Taisi pelto olla liian hyvin lääkitty kun ei kasvanut kun sinne tänne sellaisia jurovia yksilöitä.
Lienee ollut näitä yksivuotisia nuo Ncomin myymät. Lupiinia viljellään paljon Puolassa ja itäisessä Saksassa happamilla hiekkaisilla mailla. Korkea pH on sille myrkkyä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6468
Vs: Lupiini
Mulla oli pieni ala lupiinia -12-kesänä ja tosiaan ei se oikein sovellut tämmösille jäykemmille hyvin kalkituille mailla. Vieressä kasvaneesta herneestä tuli karkeasti kolminkertainen sato.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5426
Vs: Lupiini
Mulla oli pieni ala lupiinia -12-kesänä ja tosiaan ei se oikein sovellut tämmösille jäykemmille hyvin kalkituille mailla. Vieressä kasvaneesta herneestä tuli karkeasti kolminkertainen sato.
Nämä lupiinit ovat biologialtaan ja ominaisuuksiltaan jo vähän soijan suuntaan. Jos vain löytyisi lajikkeita, niin tervetullut laadullinen piikki herneistä ja härkäpavusta monipuolisempaan suuntaan.

Kaikki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2041
Vs: Lupiini

Mutta sitä parasta keinoa ei tietysti missän kerrota, eli glyfosaattia, sitä kun ruiskuttaa reppuruiskulla lupiinien niskaan,niin lähtee lupiinit lopullisesti.

MT:n otsikon perusteella luulin että arkisella aineella tarkoitettiin tosiaankin glyfosaattia, mutta ei se sitä sitten ollutkaan.
Mcpa on vielä parempi kun jättää heinät kasvamaan ja tukahduttaa lupiinin kasvu tilan .

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3592
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Lupiini

Mutta sitä parasta keinoa ei tietysti missän kerrota, eli glyfosaattia, sitä kun ruiskuttaa reppuruiskulla lupiinien niskaan,niin lähtee lupiinit lopullisesti.

MT:n otsikon perusteella luulin että arkisella aineella tarkoitettiin tosiaankin glyfosaattia, mutta ei se sitä sitten ollutkaan.
Mcpa on vielä parempi kun jättää heinät kasvamaan ja tukahduttaa lupiinin kasvu tilan .

Mcpa tai glyfo, meille maajusseille nuo aineet on käteviä lupiin torjunnassa, koska voidaan laittaa niiden ostot maatalouden menoihin ja meillä  kun on kasvinsuojelututkinnot, niin on helppo niitä ostaakin.

Nää kemialliset torjuntakeinot on lopulta ihan ylivoimaisia noihin muihin, pelleilykeinoihin verrattuna.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9146
Vs: Lupiini
Paljonko MCPA:ta pitää lupiinille laittaa, jotta tehoaa? 2,5 l Ariane ei ainakaan tunnu vaikuttavan yhtään. Menee siinä jo kohtalainen määrä MCPA
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11825
Vs: Lupiini
Expressiä tyhjäsin ruiskusta pariin muutaman metrin puskaan. Nopeus matelua / paikallaan oloa vs. 8km/h. Kukat veti käppyrään ja sitten "tuleentui" muutamassa päivässä. Taitaa possauttaa vaan siemenensä lentoon. No aika näyttää.