Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Case 956  (Luettu 1881 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5380
Vs: Case 956
Aikalailla nuo jo myytiin nelikkoina, mutta kyllä niistä joskus takapotkukin löytyy. 705 ja 805 Valmetit, ainakin loppupuolen koneet olleet luotettavia.
Totta, 805 mahtuu tuohon kriteeriin, ehkä 705:täkin saisi kutiteltua ne tarvittavat lisätehot osaavalla pajalla... Tiedän kyllä, että nelikot tuolloin olivat jo valtavirtaa, mutta niistä joutuu sitten maksamaan. Ja kun suunniteltuun käyttöön ei etuvetoa tai -kuormaajaa tarvitse. Apevaunun veto lienee aika monen tällaisen kohtalo?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8913
Vs: Case 956

Totta, 805 mahtuu tuohon kriteeriin, ehkä 705:täkin saisi kutiteltua ne tarvittavat lisätehot osaavalla pajalla... Tiedän kyllä, että nelikot tuolloin olivat jo valtavirtaa, mutta niistä joutuu sitten maksamaan. Ja kun suunniteltuun käyttöön ei etuvetoa tai -kuormaajaa tarvitse. Apevaunun veto lienee aika monen tällaisen kohtalo?
Ei noissa paljoa muuta eroa ole kuin syöttöruuvin asento ja jarruissa on 805 kolmas levy puolellaan. 805 ei taidettu loppupuolella ainakaan Suomessa myydä takapotkuna.
Apevaunun pyörittäjiin on yleensä kertynyt aikalailla tunteja.
Mystinen kesälaatumies

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6281
Vs: Case 956
Voimansiirron osat osin kortilla. 4460 kg nostovoimaa oli tolla aikakaudella ihan kohtuullisesti. 4 siipiset paluuaurat nousevat kivuttomasti. apusylinterillä saa sitten vielä lisävoimaa. Eiköhän 956 tuotu suomeen 40 laatikolla. Kone hiukan puhditon, mutta vääntää vielä tyhjäkäynnilläkin. Turbolla saa muuttumaan ihan toiseksi koneeksi.

Sinä tiedät paremmin :-)
Mulla ei kokemusta kuin tuosta yhdestä yksilöstä eikä sekään oma.

Se yksilö jota ajoin ei kyllä kulkenut kuin niukka 30, konedatan mukaan noita olisi niin 30 kuin 39 km/h koneita, rajana vuosimalli -86. Siinä oli myös lisävivulla joku super-alennusvaihde, en tiedä vaikuttiko se jotain myös normaalivälityksiin?
Hyvä muistisääntö on että keskikardaanikoneet on pääasiassa 40 laatikolla ja vanhemmat sivukardaanilliset 30 laatikolla.

Viimeksi muokattu: 08.12.25 - klo:08:00 kirjoittanut bouli

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1435
Vs: Case 956
Menee ehkä vähän off-topic, mutta henkisesti ollaan samassa jamassa: haussa olisi noin 100 hp (tai 100+) takapotku. Käyttö olisi lähinnä äkeen/kultivaattorin vetoa sekä niittomurskaus/paalaus. Takaset olisi tarkoitus vaihtaa moderneihin, vähintään 600 mm leveisiin matalapainerenkaisiin. 

Tavoitteena olisi saada vain edullista veto/ulosottovoimaa. Huippunopeudella ei niin väliä, kuljetuksiin talossa on nopeampia. Mahdolllisimman vähän sähköisiä tai hydraulisia hienouksia, koska edullisuus. Takapotku riittää näihin, on pienillä lohkoilla vielä ketterämpi. Ja se hinta. Ehkä takapotku on ollut kevyemmässä käytössä kuin nelikko. Peltorit on talossa.

Tähän asti olen bongannut  mm. otsikon CaseIH:n, Fordin 7xxx-8xxx, Fiat 90/100/110-90, MF 26x0, mutta lista ei varmaankaan ole täydellinen. JD:n jätin listasta pois; yksi lievästi hydrauliongelmainen kävi jo kokeilussa, mutta korjauttaminen olisi maksanut enemmän kuin koneesta maksoin ja hukkasin sen eteenpäin.

Löytyykö listaan jatketta - ja sitten suosituksia tai haukkuja saa laittaa!?

******** yksilöitähän  nuo vanhemmat koneet on, ja varaosien saatavuuteen
Kannattaa kiinnittää huomiota+ purkuosien saatavuuteen.
Kyllähän  kultivaattorin vedossa  nelikko olis omiaan.
Niin sitä itselläkin vaihtui viimeiset takapotkut nelikkoihin,
Ei sillä ykspyörävetoisella päässyt mihinkään , kun nelikkoihin tottunut,

Vieläkö Ruotsista saatavilla vanhoja Volvon  takapotkuja, vai joko  on hiinnakkaita
Kulttitraktoreita.

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2407
Vs: Case 956
Itse kovasti kallistun noista vaihtoehdoista Fiatin kannalle, jos hommaa katselee pelkästään apevaunun tai paalaimen näkövinkkelistä. Ainakin tuossa omassa on nostolaite vivut niin karmeat käytettävät ollu alusta lähtien kun on ollut meillä ja klik klak vielä jäykempi. Toki tuo yksilö on erittäin hyvin suolattu ensimmäisellä omistajalla. Valmetin heikko paikka taitaa olla ulosoton pakka, toki vaunuhan laitetaan tyhjänä pyöriin, omasta on mennyt levyjä paalaimen kanssa kun joutuu laittaan paalaimen pyöriin paalin kanssa. Esim noukkimen tukkeuduttua, mutta se levyjen vaihto ei ole kallis homma, ammatti mies tekee tunnissa parissa. Eikä levytkään maksa paljoa. Muista en osaa sanoa. Volvoja ainakin tehtiin takavetoina. Sellainen ois komia

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 737
Vs: Case 956
Tuossa naapuriptäjässä on 955XL takatuupparina. Samassa talossa myös iso takatuuppari Volvo.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5208
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Case 956
Pienen pään 8000-sarjan valtra?
Miinuksena yleensä paljon ajettuja ja myyjät kyllä tuntevat noiden arvon... :-/
Vähän kankeita mutta melko kestäviä.

Yksi asia jota ilman en itselleni huolisi - toimiva ilmastointi.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5380
Vs: Case 956
Yksilöitähän nuo on, ja osien saatavuus aina mietityttää. Siksipä nuo 1102/3 tai 1203 Valmetit ei oikein innosta.. ja 8000-sarja olisi kyllä hieno juttu, vaan Suomessa   pilviin hinnoiteltu.

liete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Case 956
Eikös  noita 8000-sarjan Valtroja oo aika edullisia joskus mitä oon katellu. Tuntuu että 6000-sarja on kalliimpia ja A ym. Vielä kalliimpia suhteessa mitä ne on uutena ollu. Paljon ajettuja kyllä monet.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7546
  • karkki vai keppana?
Vs: Case 956
Lainaus
JD:n jätin listasta pois; yksi lievästi hydrauliongelmainen kävi jo kokeilussa, mutta korjauttaminen olisi maksanut enemmän kuin koneesta maksoin ja hukkasin sen eteenpäin.
Ei John Deeressä pitäisi mitään hydrauliikka epidemiaa olla. Käytetytovat aina yksilöitä.
pessimisti ei pety!

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2407
Vs: Case 956
Traktorien hinnat käyttäytyy kyllä erilailla kun autoissa. Tuollaista kysytynlaista hyväkuntoista traktoria , noin 40 vuotiasta ei saa juuri alle kymppitonnilla. 8000 sarjan ja alkupään koneita välillä näkyy olevan Suomessakin myynnissä 18000, toki onhan se prosenteissa tuplaten kalliimpi ja tunteja tuplaten, sekä todennnäköisesti ei niin siisti. Ja eikä oikein minkään toimivan turvahytillisen hinta alle 5000 mene. Toimivia autoja saa 500. Traktoreihin tuntuu jäävän aina pohjahinta pihakäyttöön ja millä jotain töitä tekee niin sitten enempi

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5380
Vs: Case 956
Lainaus
JD:n jätin listasta pois; yksi lievästi hydrauliongelmainen kävi jo kokeilussa, mutta korjauttaminen olisi maksanut enemmän kuin koneesta maksoin ja hukkasin sen eteenpäin.
Ei John Deeressä pitäisi mitään hydrauliikka epidemiaa olla. Käytetytovat aina yksilöitä.
Ei varmaan epidemiaa, mutta matalapaine hydepumppu (siellä jossain vaihdelaation/perän uumenissa) vaihto olisi kustantanut kohtuuttomia...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6281
Vs: Case 956
Sehän oikeastaan kaikissa vanhoissa traktoreissa tulee että jos ja kun niihin tulee isompia remontteja on ne koneen arvoon nähden lähes väistämättä suhteettoman kalliita.
Deeressä on kyllä se hyvä puoli että Laukkaselta löytyy osat hyllystä seuraavaksi päiväksi kotiin toimitettuna.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4487
Vs: Case 956
eihän ne uudet osat todellakaan nosta sitä koneen arvoa, mutta kone säilyy käyttökuntoisena ja edullisempi kuin uusi olisi. joku vuosi sitte ostin 165 fergun harrastepeliksi 4 tonnia maksoi ja siinä on uudet renkaat ja akku joiden arvo lienee pari tonnia kaikkineen. Eli ei mitään arvonnousua vaikka uudet kumit ja akku.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1728
Vs: Case 956