Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Huono ja märkä hake  (Luettu 1539 kertaa)

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Huono ja märkä hake
Mä olen ymmärtänyt et isoissa laitoksissa ei voi edes polttaa kuivaa tavaraa vaan se on oltava tuoretta..

Pikkulaitosten hake tehdään juhannuksena...

Isot ovat aika tunteettomia, liian kuiva tosiaan on ongelma, suurin vaatimus polttoaineelle on että se saadaan riittävän hienoksi (hake riittää). Yleensä isot ovat leijupetikattiloita joissa pohjan ilmapuhalluksen voimasta myllertää 700-800 asteinen hiekka joko pohjalla kuplien tai nousten koko kattilan korkeuteen. Poltettava aines sekoitetaan kattilan pohjalla ilman mukana tähän hiekkaan. Kattilan palopesällä voi olla korkeutta luokkaa 40 metriä, pohjan alaa >200 m² ja palaminen tapahtuu siellä kuuman hiekan ja puhallusilman seassa. Noissahan poltetaan myös lietteitä ja vastaavia.
Suuressa kattilassa hiekkaa on pedissä >100 t ja käytössä sitä saatetaan vaihtaa luokkaa 15 t / päivä.. (tiedot Stora Anjalankoski, leijukattila K2). Eli kyse ei ole ihan Ala-Talkkari-luokasta. Siellä ei yksi rekallinen vähän kosteampaa tavaraa juuri heilauta prosessia suuntaan eikä toiseen.

Ja savukaasupesuri tosiaan ottaa merkittävästi talteen savukaasuissa olevan vesihöyryn energiaa.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
juuu, nuo saattaapi ola hieman jotain kun pienen kaupuntin  lämpölaitokset joissa aikanaan paljon potettiin turvetta ja vähän haketta kaverina...

kärmeskytö

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Lainaus
jos
Neliskanttinen syöttöruuvin putki, ilmeinen takapalovaara.
Mihin tämä perustuu? Eihän vilja pala/ syty kovin herkästi?

Kanttisen syöttöputken nurkkiin jää helpommin ilmatilaa ja jos kannen tiivisteet valskaa tai on oikein kuivaa poltettavaa niin saattaa takapalo hiipiä säiliöön helpommin.Tuo kanttinen putki on käytössä vanhemmissa vehkeissä,nykyään puolipyöreät tai pyöreät.
Turha sun mulle on esitelmöidä takapalosta ;D ;D
Kysymys oli miten viljan käyttö lisää takapalo riskiä? Käsittääkseni jopa tilkitsee hakkeeseen jääviä koloja ja pienentää takapalon riskiä. Onko joku muka saanut viljalla takapalon aikaiseksi?

Meinasin jo aamulla kommentoida mutta menin pilkille....Mutta joo,onhan se hyvä että on muitakin kokemusasiantuntijoita takapalojen kans.No jyvät nyt ei varmaan herkimpiä ole mutta jos ei ole tiivis kansi tai jää jopa auki niin sitten.

Ja vähän muidenkin kommentteihin tähän säikeeseen....
Kauhavan uudella lämpölaitoksella huomasivat että mitenkä tulee pannusta niin suuri teho,yli nimellisarvon.Kävi ilmi että oli otettu väärästä kasasta hakkeet eli kaatotuoretta jonka palokaasut paloivat prosessissa suuremmalla hyötysuhteella kuin kuiva hake.

Matkan varrella olin yhtenä tekijänä projektissa missä tutkittiin kostean hakkeen polttoa luokassa 800 kw.Toimii se jo tuossa koossa.Sevon voimalaitoksella olin yhtenä kesänä kesähuollossa,tuli käytyä koko laitos läpi porkkanaruuvilta arinalle,siellä on Ahströmin leijupetikattila.Mielenkiintoinen kuukausikomennus.