Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköauton lataus  (Luettu 2020 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5139
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72861
Vs: Sähköauton lataus
mutta kun on uusi...vasta nyt sai kaupasta....

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Sähköauton lataus
Lainaus käyttäjältä: metsajussi ìlink=topic=103783.msg1781799#msg1781799 date=1761397783
Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....
mulla tosiaan 300tkm ajettu outlander phev ykkösautona. Akulla pääsee sen 30 km nykyisin. Akku puolella ei ole ollut mitään ongelmaa, paitsi 12v akku pitänyt vaihtaa. Että en tiedä miten pitkään tuommoinen sitten toimii. Jarruja ja pyörän laakereita siihen ainakin saa olla kokoajan laittamassa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72861
Vs: Sähköauton lataus
mikä niitä syö?    onko se niiiiin paljon painavempi kuin tavon malli eikä ole parempia laitettu?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5139
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Lainaus käyttäjältä: metsajussi ìlink=topic=103783.msg1781799#msg1781799 date=1761397783
Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....
mulla tosiaan 300tkm ajettu outlander phev ykkösautona. Akulla pääsee sen 30 km nykyisin. Akku puolella ei ole ollut mitään ongelmaa, paitsi 12v akku pitänyt vaihtaa. Että en tiedä miten pitkään tuommoinen sitten toimii. Jarruja ja pyörän laakereita siihen ainakin saa olla kokoajan laittamassa.

Voi muuten olla että Outlander kuuluu niihin jotka toimivat. Se ei ole liian edistyksellinen :-)
Nämä eurooppalaisten premium-merkkien rakennelmat ovat suuremmalla riskillä.

Plugarin pieni akku joutuu paljon kovemmille kuin täyssähkön.
Sähköllä ajettaessa lataussyklejä tyhjästä täyteen tulee paljon enemmän samaan ajomäärään. Voi olla luokka x10.
Pientä akkua puretaan suhteessa paljon suuremmilla virroilla, mahdollisesti ladataankin rajusti jarrutuksissa.
Akuissa tämä on pyritty ottamaan rakenteessa huomioon ja siksi ovat suhteettoman kalliita varaosana.
Lisäksi kaikki hybridit ovat kovin monimutkaisia kun samassa autossa on niin polttomoottori- kuin sähkötekniikkakin. Vikaantumismahdollisuuksia on vaan yksinkertaisesti enemmän.

Jos plugarilla ajetaan lähinnä vain sellaista lyhyttä matkaa johon pelkkä sähkö riittää niin silloin polttomoottori kärsii kun se harvoin lämpenee kunnolla. Öljyyn kertyy polttoainetta ja vettä joista kumpikaan ei tee hyvää.

Tämä ei tarkoita että jokainen plugari on huono ja/tai hajoaa ennen aikojaan, riski on vaan hieman suurempi. Riski lienee vielä vahvasti merkki- ja mallipainotteinen.
Minä en ole mikään asiantuntija näissä, kunhan keräilen maailmalla olevaa tietoa. Tässä yksi lähde, Kokkolan autohuolto:

https://youtu.be/ni6VYYK-6f8?t=170

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21396
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Sähköauton lataus
Lainaus käyttäjältä: metsajussi ìlink=topic=103783.msg1781799#msg1781799 date=1761397783
Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....
mulla tosiaan 300tkm ajettu outlander phev ykkösautona. Akulla pääsee sen 30 km nykyisin. Akku puolella ei ole ollut mitään ongelmaa, paitsi 12v akku pitänyt vaihtaa. Että en tiedä miten pitkään tuommoinen sitten toimii. Jarruja ja pyörän laakereita siihen ainakin saa olla kokoajan laittamassa.

Omassa volkkarissa takapyörän laakerit, vaikka oli vaihdatettu merkkihuollossa, kestivät noin 100000 km. Kolmas laakeririkko irrotti pyörän vauhdissa, ilman suurempia vaurioita, jarruletku taisi katketa. Sitten menin pärnäsen korjaamolle hakemaan apua, ostettiin Lohjan Laakerista paljaat samankokoiset laakerit, rasvattiin ne sisältä hyvin ja napa täyteen, leipomalla sinne jotakin longlife rasvaa, ja kesti 400000 sen jälkeen, kunnes auto lainassa ja lähti kuskilta lapasesta, nilkutettiin Metallipurkaukselle se ruttu kuitenkin omin pyörin vielä.

-SS-

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
Vs: Sähköauton lataus
Voi muuten olla että Outlander kuuluu niihin jotka toimivat. Se ei ole liian edistyksellinen :-)
Nämä eurooppalaisten premium-merkkien rakennelmat ovat suuremmalla riskillä.

Plugarin pieni akku joutuu paljon kovemmille kuin täyssähkön.
Sähköllä ajettaessa lataussyklejä tyhjästä täyteen tulee paljon enemmän samaan ajomäärään. Voi olla luokka x10.
Pientä akkua puretaan suhteessa paljon suuremmilla virroilla, mahdollisesti ladataankin rajusti jarrutuksissa.
Akuissa tämä on pyritty ottamaan rakenteessa huomioon ja siksi ovat suhteettoman kalliita varaosana.
Lisäksi kaikki hybridit ovat kovin monimutkaisia kun samassa autossa on niin polttomoottori- kuin sähkötekniikkakin. Vikaantumismahdollisuuksia on vaan yksinkertaisesti enemmän.

Jos plugarilla ajetaan lähinnä vain sellaista lyhyttä matkaa johon pelkkä sähkö riittää niin silloin polttomoottori kärsii kun se harvoin lämpenee kunnolla. Öljyyn kertyy polttoainetta ja vettä joista kumpikaan ei tee hyvää.

Tämä ei tarkoita että jokainen plugari on huono ja/tai hajoaa ennen aikojaan, riski on vaan hieman suurempi. Riski lienee vielä vahvasti merkki- ja mallipainotteinen.
Minä en ole mikään asiantuntija näissä, kunhan keräilen maailmalla olevaa tietoa. Tässä yksi lähde, Kokkolan autohuolto:

Faktaa varmaan kaikki paitsi ihmettelin kommenttia lyhyistä matka-ajoista pelkällä sähköllä. Kyllä omasta mielestä oikeasti vaarallisia polttomoottorille on ne lyhyet matkat joita ei pysty pelkällä sähköllä ajamaan. Ei se puimurinkaan moottori heti pilalla ole jos on "muutamia viikkoja" välillä ajamatta. Kylmäkäynnistys nykyisillä suorasuihkubensakoneilla (myös ei-hybrideillä) tuottaa polttoainetta moottoriöljyihin ja tietenkin kylmänä ajo kondenssivettä.

Hybridit on vähän monimutkaisia mutta vaihtoehdot nykyään on vähissä, lähinnä täys sähkäri. Jonkin pienen kotteron voi löytää pelkällä polttomoottorilla mutta valtaosa dieseleitäkin on nykyään hybridejä. Lataushybridi ei ole juurikaan monimutkaisempi kuin kevythybridi. Muutamat komponentit isompia mutta lisänä ei juuri muuta kuin latausportti. AC-latauspiirikin tarvitaan jo liike-energian talteenottoon kevythybridissäkin (teholtaan suurempi kuin töpsölilatauksessa).

Jessen jutuissa on paljon faktaa mutta myös paljon piilotettua mainosta omalle liiketoiminnalle.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1837
Vs: Sähköauton lataus
^
Kokkolan autohuolto on ollut hyvässä maineessa jo paljon ennen näitä sähköllä käyviä kulkineita.Nykyäänkin suurempi osa kuuluu olevan aivan tavallisia remppoja bensa- ja dieselautoihin mutta nuo sähkövehkeet on enemmän pinnalla....onko syynä nuo kalliit remontit ja akkuvaihdot.Tietysti on enemmän kanttia mainostaa jos saa remontin tehtyä 5 tonnilla vs. merkkiliikkeen 50 tonnia .Tai vaikka Jaguarin akunvaihto,hinta 124 000 euroa.Ihanan kallista.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5139
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Nuo lyhyet matkat ovat varmaan silloin turmiollisimpia kun matka on sellainen että se polttomoottori käynnistyy 3 kertaa joka päivä kylmänä puoleksi minuutiksi eikä sitten muuta.
Jos ajetan kokonaan sähköllä niin ei kai sillä silloin ole hätää. Sama kuin seisoisi parkissa.

Nykyään muutamat plugarit taitavat jo silloin tällöin automaattisesti pakottaa ajamaan myös polttomoottorin kunnolla lämpimäksi jos sitä ei muuten tapahdu.
Onhan noita ollut muutamia kuvia kun esim venttiilikoneisto on kunnolla ruosteessa, pelkästään lyhyistä kylmänä käynneistä. Ääritapauksia toki.

Meillä sään lämpötilat liikkuvat laajemmalla haarukalla; noita kondenssivesiongelmia tuskin on yhtä paljon siellä missä on tasainen +20 C.

Kaupallisen tahon tarinoissa pitää muistaa mistä on kyse, mutta sen verran mä kuitenkin noihin tarinoihin uskon että nuo bemarin hybridit kierrän kaukaa.
Kivoja kyllä ajaa mutta ei omistaa. Tämä on tietysti vaan köyhän kitinää, massimies/-nainen ostaa yksinkertaisesti uuden kun takuu päättyy  :-)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72861
Vs: Sähköauton lataus
onkohan muuten nykyään vielä vaihtoautoissa net sähköpiuhat tehtaan pussissa käyttämättömänä ?

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
Vs: Sähköauton lataus
onkohan muuten nykyään vielä vaihtoautoissa net sähköpiuhat tehtaan pussissa käyttämättömänä ?

Monessa työsuhdeautossa varmaan on. Sehän on sitä valtion tukemaa vihertämistä.  Omalla autolla ajava ei ole niin tyhmä että tankkaisi kallista bensaa jos halvemmallakin voi ajaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72861
Vs: Sähköauton lataus
onkohan tuollanen suhteauto varmempi ostos kuin joku toinen?   ruosteisella venakoneistolla oleva mökkiauto?

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2738
  • Etelä-Karjala
Vs: Sähköauton lataus
onkohan tuollanen suhteauto varmempi ostos kuin joku toinen?   ruosteisella venakoneistolla oleva mökkiauto?

Miksi tällaisia edes mietit kun ei se ikinä tule olemaan edes vaihtoehto sulle ittelles?

Vai onko se vaan sitä että ihan joka asiasta pitää kommentoida jotain?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11185
Vs: Sähköauton lataus
onkohan tuollanen suhteauto varmempi ostos kuin joku toinen?   ruosteisella venakoneistolla oleva mökkiauto?

Miksi tällaisia edes mietit kun ei se ikinä tule olemaan edes vaihtoehto sulle ittelles?

Vai onko se vaan sitä että ihan joka asiasta pitää kommentoida jotain?

Niin mutta Oksa osaa sitten opastaa "tutuja".

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9336
Vs: Sähköauton lataus
onkohan tuollanen suhteauto varmempi ostos kuin joku toinen?   ruosteisella venakoneistolla oleva mökkiauto?

Miksi tällaisia edes mietit kun ei se ikinä tule olemaan edes vaihtoehto sulle ittelles?

Vai onko se vaan sitä että ihan joka asiasta pitää kommentoida jotain?

On se sitä. Joka asiaan sen pitää kommentoida.