Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....
 mulla tosiaan 300tkm ajettu outlander phev ykkösautona. Akulla pääsee sen 30 km nykyisin. Akku puolella ei ole ollut mitään ongelmaa, paitsi 12v akku pitänyt vaihtaa. Että en tiedä miten pitkään tuommoinen sitten toimii. Jarruja ja pyörän laakereita siihen ainakin saa olla kokoajan laittamassa.
Voi muuten olla että Outlander kuuluu niihin jotka toimivat. Se ei ole liian edistyksellinen :-)
Nämä eurooppalaisten premium-merkkien rakennelmat ovat suuremmalla riskillä.
Plugarin pieni akku joutuu paljon kovemmille kuin täyssähkön.
Sähköllä ajettaessa lataussyklejä tyhjästä täyteen tulee paljon enemmän samaan ajomäärään. Voi olla luokka x10.
Pientä akkua puretaan suhteessa paljon suuremmilla virroilla, mahdollisesti ladataankin rajusti jarrutuksissa.
Akuissa tämä on pyritty ottamaan rakenteessa huomioon ja siksi ovat suhteettoman kalliita varaosana.
Lisäksi kaikki hybridit ovat kovin monimutkaisia kun samassa autossa on niin polttomoottori- kuin sähkötekniikkakin. Vikaantumismahdollisuuksia on vaan yksinkertaisesti enemmän.
Jos plugarilla ajetaan lähinnä vain sellaista lyhyttä matkaa johon pelkkä sähkö riittää niin silloin polttomoottori kärsii kun se harvoin lämpenee kunnolla. Öljyyn kertyy polttoainetta ja vettä joista kumpikaan ei tee hyvää.
Tämä ei tarkoita että jokainen plugari on huono ja/tai hajoaa ennen aikojaan, riski on vaan hieman suurempi. Riski lienee vielä vahvasti merkki- ja mallipainotteinen.
Minä en ole mikään asiantuntija näissä, kunhan keräilen maailmalla olevaa tietoa. Tässä yksi lähde, Kokkolan autohuolto:
https://youtu.be/ni6VYYK-6f8?t=170