Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hukkakaurajahtiin mars.."  (Luettu 4545 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Hukkakaurajahtiin mars.."
Ei kai kukaaan niin hölmö ole että menee kunnan maataloustoimistolle ilmoittelemaan hukkisesiintymiä? En ole ikinä ilmoittanut enkä ilmoita.

Minä kuulun noiden tyhmien joukkoon. Aikoinaan löysin samana kesänä usealta lohkoltani yksittäisiä hukkakauroja. Oli niitä kait ollut ennenkin, mutta en ollut tarkistanut ja en erityisesti edes tunnistanut. Silloin ilmoitin kaksi lohko  rekisteriin lievällä esiintymällä. Ovat siellä vieläkin. Ajattelin , että alan ruiskuttamaan ja jos ei ole havaintoja niin miksi ostaa hukkismyrkkkyä. No en ole ruiskutelllut ja muutama vuosi mennyt että uusia yksilöjä en ole löytänyt. Mulla nurmikierto toki kurittaa mutta on niitä kitkettykin. Tosin yksilöt oleet ihan yksittäisiä,

Kaikki

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei kai kukaaan niin hölmö ole että menee kunnan maataloustoimistolle ilmoittelemaan hukkisesiintymiä? En ole ikinä ilmoittanut enkä ilmoita.

Minä kuulun noiden tyhmien joukkoon. Aikoinaan löysin samana kesänä usealta lohkoltani yksittäisiä hukkakauroja. Oli niitä kait ollut ennenkin, mutta en ollut tarkistanut ja en erityisesti edes tunnistanut. Silloin ilmoitin kaksi lohko  rekisteriin lievällä esiintymällä. Ovat siellä vieläkin. Ajattelin , että alan ruiskuttamaan ja jos ei ole havaintoja niin miksi ostaa hukkismyrkkkyä. No en ole ruiskutelllut ja muutama vuosi mennyt että uusia yksilöjä en ole löytänyt. Mulla nurmikierto toki kurittaa mutta on niitä kitkettykin. Tosin yksilöt oleet ihan yksittäisiä,
Jos et enää löydä noilta mailta hukkiksia , ollaksesi rehellinen , sinun pitää pyytää maatalous sihteeri tarkistamaan ne pellot viitenä vuotena peräkkäin saadaksesi ne taas pois hukkis rekisteristä . Kauraa ja öljy kasveja et voi noina vuosina viljellä  ;D

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
^
Ja koko lohko oltava samaa kasvulohkoa. Mulla näistä toinen on lohko johon olen liittänyt toisen peeruslohkon, mutta eivät ole useinkaan silti samaa kasvulohkoa. No oma moka. Toinen vuokralohko joka ei haitanne mua pitkään. Eikä  noista mitään haittaa oo ollu muutenkaan. Tuo vuokra lohko vähän moka. Ojan takana "eturivin viljelijä" ja omien muutaman löydöksen jälkeen ajattelin että olen tunnollinen, jos se mussuttaa mun hukkiksista. Tarkempi tutkiskelu osoittikin , että sen kaura oli ihan stanan hukkiksen saastuttamaa tuolloin ja monena muuna vuonna tuon jälkeen. No ei ole se lohko rekisterissä. Harva täällä on vaikka joka vuosi pitkät kaurat nuokkuu kasvuston päällä.

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Moon oikees, soot vääräs.

Jos et enää löydä noilta mailta hukkiksia , ollaksesi rehellinen , sinun pitää pyytää maatalous sihteeri tarkistamaan ne pellot viitenä vuotena peräkkäin saadaksesi ne taas pois hukkis rekisteristä . Kauraa ja öljy kasveja et voi noina vuosina viljellä  ;D

Pitäneeköhän nuo väitteet 5 vuodesta edes paikkaansa? Jos ilmoittaisin rekisteriin noita hukkiksia, en olisi monern vuoteen muuta voinut viljelläkään kuin vehnää, ruista ja ohraa.  Kyllä olen yhden hukkakaurattoman vuoden jälkeen kauraakin viljellyt. Mitään kunnollista viljelykiertoa ei vois edes harrastaa, jos pitäis olla  5 vuoden tauko kaurasta, kun löytyy muutama hukkisyksilö, eri asia sitten pahoin hukkiksen saastuttama lohko.  Sit kyllä ymmärtää  5 vuoden tauon
Itsellä esiintymät pysyneet pesäketasolla, 20-30 yksilöä pesäkkeessä.

Jos viljelijät tunnollisesti ilmoittelisi maataloussihteereille noita esiintymiä, ei ne paljon muuta ehtisi kesäisin tehdäkään, kuin kierrellä peltoja  tarkistamassa tilanteita. Eiköhän ne sitäpaitsi  näinä aikoina ole kaikki lomilla.

Viimeksi muokattu: 20.07.25 - klo:22:50 kirjoittanut Rakkine

turkki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei sitä kukaan vaadi, että niitä puhtaita lohkoja täytyisi tarkistuttaa pois hukkakaurarekisteristä saamiseksi. Kyllä niitä voi siellä rekisterissä pitää vaikka ei hukkista olisi nähty 20 vuoteen. Mutta jos haluaa tarkistuttaa, niin kaksi peräkkäistä vuotta riittää, ei tarvitse olla viittä.

https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/viljelijat/kasvintuotanto/hukkakaura/ohjeita_hukkakaurattomuus_tarkastukseen.pdf
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

Talepan

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Arevalla eroon hukka kaurasta

Eiks jååå

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Ei sitä kukaan vaadi, että niitä puhtaita lohkoja täytyisi tarkistuttaa pois hukkakaurarekisteristä saamiseksi. Kyllä niitä voi siellä rekisterissä pitää vaikka ei hukkista olisi nähty 20 vuoteen. Mutta jos haluaa tarkistuttaa, niin kaksi peräkkäistä vuotta riittää, ei tarvitse olla viittä.

https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/viljelijat/kasvintuotanto/hukkakaura/ohjeita_hukkakaurattomuus_tarkastukseen.pdf

Vain kahtena vuotena kävivät. Toisena vuotena kiikaroivat, toisena kävelivät läpi. Tarkastuksen tilaaminen tapahtuu Vipussa, kun merkitsee hukkakaurarekisterissä olleen palstan "ei hukkakauraa"

Kasvilajit on rajoitettu tarkastusvuosina. Seuraavat eivät saa olla tarkastusvuonna:

* kaura, rypsi, rapsi, sinappi, ruis, kumina tai peruna
* nurmi  tai kesanto
* Axialilla/ Pumalla / Broadwaylla / Attributilla / Rexadella ruiskutettu
* käsin kitketty
* niitetty tai pahoin lakoutunut

-SS-

4viljanpuuro

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Njotta, hyvinhän ne ilmoittaa itsestään korkeina yksilöinä. Olin vähän pettynyt kun Axial ruiskutuksen jälkeenkin löytyi mutta saattaa olla ruiskuttamaton kohta.

Pitäisi kävellä joka ruiskutusura läpi mutta kun se tekee 70 km per tarkastuskierros. Kyselin tossa tarkoitukseen tehtyjä mopoja mutta tarjottu hinta oli kuin kova moukarinlyönti alavatsaan. Eihän se mopo itse mitään keräile mutta toisaalta voisi säästää itsensä takaisin.  Kävely on mieluisaa hommaa mutta kun aika loppuu kesken kun joutuu tekemään päivät töitä muille.

Mopon hinta    narukäynnisteisenä  on 5710  e  sisältää  alv 25,5 %
Sähkökäynnisteisenä                                    6212   e  sisältää alv 25,5 %
Faija aina hoki et "tuosta meidän pojasta ei tuu kyllä ikinä yhtään mitään...." Nyt jälkeenpäin ajateltuna, hän saattoi olla aivan oikeassa.

Talepan

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Se on tuå kasvin viljelijöiden pätemisen tarve ollu hyvin leimallista eu- ajalle.

Alas karja tilat.

eiks jåååååå

Kaikki Riståt.

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllähän sellaisille vuokralohkoille jotka on jäämässä pois itseltä ja ovat puhtaita kannattaa vähän kerätä hukkakauran siemeniä ja seuraavana vuonna ilmoittaa maataloussihteerille että naapurilla on kauhiasti hukkakauraa.

Pulu

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Muutaman kyrvän naapurin joka on koittanut hiekoittaa meikäläisen latua niin oon soittanu suoraa kunnan maatalouskanisterille näkyvistä hukkakauroista. Yhteistyökykyisille naapureille olen soittanut suoraa havainnoista ja ovat kiittäneet tiedosta. Ennen kun siemenviljelijöillä oli tiukemmat kriteerit hukkakaurasaastuntojen suhteen rajanaapureilla niin ne kyllä suolasi kuntaan muiden viljelyksiltä löytyviä esiintymiä

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
sitä mää ihmettelen, että jollekkin hukkakaura on niinkin iso peikko. Siis vedetään herneet nenään, jos joku ilmoittaa että sulla on hukkista, jos et itse tiedä. Tai selvä saastunut lohko joutuu rekisteriin ilman oman tilan valvontaa. Ilmoittaako sitten naapuri tai naapuri tilalla olevat valvojat, mutta ... "mitä se muille kuuluu".  Ja sitten niinkin avuliaasta kaverista olen kuullut, että tarjosi tutulleen hyvin itävää tossia , kun tutun  omat ei itäneetkään. Oli sanonut, että hukkista ei löydy koko tilalta. No olishan tuo tuttukin voinut vipu karttoihin perehtyä. No nyt on tutullakin joka lohkolla, johon tuota tossia kylvi.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Samalla kannattaa havannoida rikkakananhirssiä, hukkakaura on ihan sympaattinen pikku rikkakasvi siihen verrattuna.

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Samalla kannattaa havannoida rikkakananhirssiä, hukkakaura on ihan sympaattinen pikku rikkakasvi siihen verrattuna.
Näin on. Hukkakauralle riittää pari kierrosta. Viimevuonna kerättiin jurttimaasta 6 kierrosta kananhirssiä. Se tekee varisevia siemeniä kymmenessä päivässä. Kokoviljaa niittäessä löytyi keräämätön pesäke. Ajattelin, että niitänpä tuon ja seuraan mitä tapahtuu. Joka versio teki varmaankin 20 uutta 10 cm versoa ja röyhyn päähän. Siellä sitten kontattiin keräämässä noita. Tuo oli suojavilja joten ei voinut ruiskuttaa. Viljan puinnin jälkeen pitää reilun viikon kuluttua jajaa glyfo. Muuten alkaa taas nousta röyhyjä
Mystinen kesälaatumies

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Näin on. Hukkakauralle riittää pari kierrosta. Viimevuonna kerättiin jurttimaasta 6 kierrosta kananhirssiä. Se tekee varisevia siemeniä kymmenessä päivässä. Kokoviljaa niittäessä löytyi keräämätön pesäke. Ajattelin, että niitänpä tuon ja seuraan mitä tapahtuu. Joka versio teki varmaankin 20 uutta 10 cm versoa ja röyhyn päähän. Siellä sitten kontattiin keräämässä noita. Tuo oli suojavilja joten ei voinut ruiskuttaa. Viljan puinnin jälkeen pitää reilun viikon kuluttua jajaa glyfo. Muuten alkaa taas nousta röyhyjä
Tosi nopeasti on tämäkin ongelma levinnyt ja pahenee vielä. Koittakaa välttää riistasiemenseoksia, maisemakasveja ja etenkin hunajakukkaa. Yksi pakkaamoketju sanoi, että kolmeen vuoteen ei ole ennakkonäytteissä löytynyt hunajakukasta siemenerää, jonka pistokokeesta ei olisi löytynyt pantaheinää yms. kiusallista törkyä.