Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etuakseli ja kitkalukko  (Luettu 18972 kertaa)

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 527
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kun kahtoo sitä pelastuksen etuakseli sydeemiä ja sitten kuvittelee sen ison kuikan keulaan ja lumikauhan täyteen paskaa niin yhtälö alkaa ratkeamaan.
Vaikea tehdä kestävä tuollaisesta ja painoakin taitaisi kertyä aikalailla.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 527
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
John Deere mysteric hydraulic sano kerran yks seppä ja pani pakin kiinni ;D
Avustava etuveto ja insinöörin ideassa mahto olla ketteryys etusijalla tms,vetohommiinhan siitä ei oo kun tosiaan avustamaan ja kuten yllä mainittiin silloin jos haluaa toimia.
Mutta kun viisastellakkin pittää niin OSIA saa edelleen siihenkin..  ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
eipä pelasstuksen keulalla ole nähty järeitä etukoneitakaan ja kuormain kait hennointa mallia.   mutta kivahan se tuollanen on kun halutaan ketterää konetta..   vetoon..

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kun kahtoo sitä pelastuksen etuakseli sydeemiä ja sitten kuvittelee sen ison kuikan keulaan ja lumikauhan täyteen paskaa niin yhtälö alkaa ratkeamaan.
Vaikea tehdä kestävä tuollaisesta ja painoakin taitaisi kertyä aikalailla.
Lähinnä tarkoitin voiman kulkemista, renkaiden ollessa isommat "mutkan" ei tarvitse olla niin suuri. Jos rakenne olisi kaikinpuolin hyvä olisi varmaan käytössä länsimaissakin.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kai ne kulmavaihteet saa kestämään vaikka 5000 Nm kun järeyttää mutta halpoja ja siroja niistä ei silloin enää saa :-(
Maatalousvehkeissä varmaan tukevimmat kulmavaihteet löytynevät isoista pystyruuvisista apevaunuista.. paalaimissakin on jonkinlaisia.
Mutta apevaunujen ovat hitailla kierroksilla ja suurella väännöllä.

Onko Pelastuksen etunavoissa muuten planeettoja ollenkaan vai onko se  'keppiveto' ? Lähin tuollainen on näköpiirin ulkopuolella että voisi tarkistaa.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 527
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Vetohommiin taas painoa eteen,tähän etukuormain on hyvä. Kauhaan maata tarpeen mukaan,herkästi käytän kyntäessä,ei suttaa eikä keiku taka akselin varassa niin paljoa,tiukassa paikassa ei karkaile vaosta. Tosin "mesomisen" saa jättää samalla kertaa pois.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 527
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kai ne kulmavaihteet saa kestämään vaikka 5000 Nm kun järeyttää mutta halpoja ja siroja niistä ei silloin enää saa :-(
Maatalousvehkeissä varmaan tukevimmat kulmavaihteet löytynevät isoista pystyruuvisista apevaunuista.. paalaimissakin on jonkinlaisia.
Mutta apevaunujen ovat hitailla kierroksilla ja suurella väännöllä.

Onko Pelastuksen etunavoissa muuten planeettoja ollenkaan vai onko se  'keppiveto' ? Lähin tuollainen on näköpiirin ulkopuolella että voisi tarkistaa.


https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Huoltomanuaaleja,+literature,+manuals/Belarus+TI-koulutus/61.pdf

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kardaani on varman monine mutkineen vienyt kaikki liikenevät ristikot, niveliin on pitänyt keksiä muuta.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kardaani on varman monine mutkineen vienyt kaikki liikenevät ristikot, niveliin on pitänyt keksiä muuta.

*pyrsk*

Eli alennusvaihde siellä on mutta ei planeettarakenteinen. Semmoinen iso portaalin tapainen limppuhan siellä onkin, muisti palailee pätkittäin.

400-malleissa näkyy olevan toisenlainen rakenne.
https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Huoltomanuaaleja,+literature,+manuals/Belarus+405-425+asentajakansio+fin/52.pdf

Joskus olen kaverin Belkkua korjaillut mutta etupäähän ei ollut tarvetta koskea. Ja tästä on aikaa... ei enää muista yksityiskohtia. Lähinnä sähköjä taisin fiksailla.
Tiedän myös yhden MTZ-belkun jossa on järeä etukuormaaja (James 65 ?). Tiedä miten on sitten kestänyt... ehkä järkeä käyttäen ja varovasti.
Ei sillä ainakaan suolle kannata mennä kuormailemaan kun etuset ovat niin pienet.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27804
  • vastustan
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kardaani on varman monine mutkineen vienyt kaikki liikenevät ristikot, niveliin on pitänyt keksiä muuta.

*pyrsk*

Eli alennusvaihde siellä on mutta ei planeettarakenteinen. Semmoinen iso portaalin tapainen limppuhan siellä onkin, muisti palailee pätkittäin.

400-malleissa näkyy olevan toisenlainen rakenne.
https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Huoltomanuaaleja,+literature,+manuals/Belarus+405-425+asentajakansio+fin/52.pdf

Joskus olen kaverin Belkkua korjaillut mutta etupäähän ei ollut tarvetta koskea. Ja tästä on aikaa... ei enää muista yksityiskohtia. Lähinnä sähköjä taisin fiksailla.
Tiedän myös yhden MTZ-belkun jossa on järeä etukuormaaja (James 65 ?). Tiedä miten on sitten kestänyt... ehkä järkeä käyttäen ja varovasti.
Ei sillä ainakaan suolle kannata mennä kuormailemaan kun etuset ovat niin pienet.
olen kuitenkin ymmärtänyt että tuo belaruksen nelivetojärjestelmä on toiminnaltaan ihan käyttökelpoinen tai jopa hyvinkin hyvä, kestävyydestä en sitten tiedä.

kovastihan ne kyllä käskyttää youtube videoilla belaruksia isonkin metsäkärryn edessä moton jäljellä johon en nyt länsikoneilla lähtisi jotain  perusvalmettia lukuunottamatta :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
aikonaan oli ajossa yks 852 tms pelastus mettässä ja aikas moisia kuormia tuo kuskas ja muistan hyin kuin kuski manas et yhen mäjen laella ihmetteli kun etuset ei enää vetännykkään..   ja kun läks kattoon vikaa niin huomas et etuveton kartaaniputki oli solmussa koneen alla..   ei kestänny vääntöä vaan kiepsahti solmuun..   uutta putkee vaan hakemaan ja työt jatku.      aina keväällä kun kausi loppu laittoivat entisen romikselle ja ostivat uuten ja siihen nosturi kiinni ja taas syksyllä töihin.       lie ollu aika halpaa hupia.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kun niiden metkut tietää niin eiköhän niillä nätisti toimien pärjää - kohtuullisilla remonteilla. Käyttömukavuus on sitten sana jota ei tarvita... sellaisina harrastepeleinä varmaan mukavan haastavia. Minä nyt en jostain 825 tms löytänyt edes järkeviä vaihteita mutta se oli minun perehtymättömyyttäni. Kunhan jonkun löysin että remontin jälkeen ajoin metsään jääneen koneen takaisin omistajansa pihaan...

Kauan sitten eräs harrastaja vähän huvitti - kehui Belarustaan maasta taivaaseen ja sanoi sen päihittävän kaikenmaailman numeroa isommat Valmetit sun muut.
Päivänä eräänä sitten ruinasi minua tuomaan itselleen sorakuorman. Totesin että en millään ehdi mutta kärryhän on jouten, käyt nappaamassa meiltä 18 t ertit Belkun perään ja haet ihan itse, kukkuran koon saat valita vapaasti (montulla oli lastauspalvelu). Vastaus oli "Eieiei eihän Pelastusta voi sellaiseen hommaan laittaa. Eihän se semmoista kestä...."
Minä siihen sitten että eikö se olekaan niin ainutlaatuisen erinomainen kuin olet aina muistanut mainita... :-))

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 527
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Rengaskoko tänäpäivänä aika tärkeä eli mahdollisimman iso,suora akseli tässä luonnostaan fiksumpi kuin pelastus viritys,samoin nivelet vetarissa edullisemmat kuin kulmavaihteet tms sydeemit.
Tässähän päästään aasinsiltaa neukuista jenkkilään,kun kun siellä kehittivät se avustavan hyde nelivedon niin kyllä etusia pienentämällä pelastuksen tyyliin lasken samaan avustuskastiin senkin systeemin.
Vertaan ihan kokemukseen siltä pohjalta kun nuorempana ajoin puita 903 valmetilla,se meni hyvin. Vaikka puuhun jos raski usuttaa.
Suraavaksi tullut 05 sarjan kone oli paljon huonompi kulkemaan,matalampi,pienemmät etuset ja se onneton akseliväli.

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2211
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Eiköhän ne keltaiset olleet parhaimpia traktoreita metsässä liikkumiseen. Haittasiko se kankeus kuinka metsässä?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8768
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Enempi kai Belaruksessa etukuormaajakäytössäkin petti ne millä pyöriä käännetään. Muutama sata tuntia tullut harjottelutilalla ja nuoruuden työpaikassa 825 turbolla ajettua. Voimaa ja vääntöä oli vaihteetkin toimi täsmällisesti ja oli ilo antaa välikaasua kun kone oli kierrosherkkä. Hytissä riitti kesäkelillä lämpöä. Ergonomia oli vähän niin näin. Soravaunun käytössä ulosoton vipu oli hiton jäykkä.
Mystinen kesälaatumies