Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etuakseli ja kitkalukko  (Luettu 19010 kertaa)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4278
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
mulla oli fergun 390 ja siinä tais olla joku asiallinen lukko euakselilla, vaikka toinen etunen oli tyhjän päällä sse toinen kyllä sitte ihan oikeesti veti, sähkönapilla lukko päälle. oli ns mettämallin kones.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Rehuleikkuri etukuormaajassa ja avolaakasiilo taisi olla noiden automaattihammaslukkojen surma. Tutulla meni 675 Fergusta toistakymmentä vetoakselia ja muutama etunapa. Toisella tutulla 65-90 Fiatagria ei huolinut enää toisen paukahduksen jälkeen takaisin remontista vaan ajoi lainakoneella kunnes uusi toisenmerkkinen saapui. Oliko Fiatagrissa isommissa jotenkin paremmin kun en ole niiden kuullut hajoavan.
Mystinen kesälaatumies

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4278
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
ei ole kokemusta tuosta kuormaajakäytössä,mut kyllä se hyvin pitävältä tuntui, eli ei kovin hyvin lukko päällä kääntynyt.  mielikuva olis että kynnöllä käänteissä oli tarve kytkee lukko pois, muuten oli käännös jäyhä. jotenkin sellanen mielikuva että takapään ja etupään lukot sai kytkee erikseen. Siinä sivulokarissa oli niitä keinukytkimiä kyllä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71729
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
ainakii punavanteessa on lukot eessä ja takana kun päälle laittaa..   ja kait tuolla joku tarkoitus.   kääntöähän nuo ei etes suosittele käytön aikana...   taitaa olla joku tiukilla...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
ainakii punavanteessa on lukot eessä ja takana kun päälle laittaa..   ja kait tuolla joku tarkoitus.   kääntöähän nuo ei etes suosittele käytön aikana...   taitaa olla joku tiukilla...

Kuraisella pellolla ei hätää. Kuivalla asfaltilla rajulla akselipainolla paikat paukkuu.. on niitä takapäästäkin rikki saatu kun perässä ollut joku painava kone tai kärry 3,5 t aisapainolla.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27823
  • vastustan
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Rehuleikkuri etukuormaajassa ja avolaakasiilo taisi olla noiden automaattihammaslukkojen surma. Tutulla meni 675 Fergusta toistakymmentä vetoakselia ja muutama etunapa. Toisella tutulla 65-90 Fiatagria ei huolinut enää toisen paukahduksen jälkeen takaisin remontista vaan ajoi lainakoneella kunnes uusi toisenmerkkinen saapui. Oliko Fiatagrissa isommissa jotenkin paremmin kun en ole niiden kuullut hajoavan.
isommissa iiateissa harvemmin näki etukuormaajaa, 80-90 toki oli. muistaakseni joku täälläkin kertoili että tuo fiiatti tarjosi mieleenpainuvia ajokokemuksia jos ajatteli että ajelempa neliveto päällä maantiellä kun tiet vesijäällä :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10964
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
^
Mielenkiintoinen oli tuo mun V 6400 ajaa etuveto päällä takavuosina. Ihan siis kauhea, kun etupyörät alkoi olla finaalissa. Tänä talvena uusilla pyörillä paljon parempi. Oma fiiatti 30 laatikolla (34) , joten sen ajomukavuus ei ole tuollaillla tullut esiin. Isä pyhkäisi aikoinaan Valtralla 500m matkalla kaks kertaa ojaan , kun ei tajunnut että menis paremmin ilman etuvetoa. Nelivetohan se ei ole  8)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7387
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
^
Mielenkiintoinen oli tuo mun V 6400 ajaa etuveto päällä takavuosina. Ihan siis kauhea, kun etupyörät alkoi olla finaalissa. Tänä talvena uusilla pyörillä paljon parempi. Oma fiiatti 30 laatikolla (34) , joten sen ajomukavuus ei ole tuollaillla tullut esiin. Isä pyhkäisi aikoinaan Valtralla 500m matkalla kaks kertaa ojaan , kun ei tajunnut että menis paremmin ilman etuvetoa. Nelivetohan se ei ole  8)
Mihinkäs tämä perustuu? Ei ole autossa edessä minkäänlaista lukkoa, ajan ja  ohitan sillä mieluummin liukkaalla kuin vajakilla, veti mistä päästä tahansa ;D
pessimisti ei pety!

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1819
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
^
Mielenkiintoinen oli tuo mun V 6400 ajaa etuveto päällä takavuosina. Ihan siis kauhea, kun etupyörät alkoi olla finaalissa. Tänä talvena uusilla pyörillä paljon parempi. Oma fiiatti 30 laatikolla (34) , joten sen ajomukavuus ei ole tuollaillla tullut esiin. Isä pyhkäisi aikoinaan Valtralla 500m matkalla kaks kertaa ojaan , kun ei tajunnut että menis paremmin ilman etuvetoa. Nelivetohan se ei ole  8)
Mihinkäs tämä perustuu? Ei ole autossa edessä minkäänlaista lukkoa, ajan ja  ohitan sillä mieluummin liukkaalla kuin vajakilla, veti mistä päästä tahansa ;D
Ei varmaan ollut etu pyörien pyörimis nopeus synkassa taka pyörien kanssa koska olivat kuluneet ?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7387
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Lainaus
Ei varmaan ollut etu pyörien pyörimis nopeus synkassa taka pyörien kanssa koska olivat kuluneet ?
Kaikki ja kaikki muutkin tietää että tuossa tilanteessa on aivan sama oli lukoa tai ei ;D
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10964
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
^
Mielenkiintoinen oli tuo mun V 6400 ajaa etuveto päällä takavuosina. Ihan siis kauhea, kun etupyörät alkoi olla finaalissa. Tänä talvena uusilla pyörillä paljon parempi. Oma fiiatti 30 laatikolla (34) , joten sen ajomukavuus ei ole tuollaillla tullut esiin. Isä pyhkäisi aikoinaan Valtralla 500m matkalla kaks kertaa ojaan , kun ei tajunnut että menis paremmin ilman etuvetoa. Nelivetohan se ei ole  8)
Mihinkäs tämä perustuu? Ei ole autossa edessä minkäänlaista lukkoa, ajan ja  ohitan sillä mieluummin liukkaalla kuin vajakilla, veti mistä päästä tahansa ;D
Ei varmaan ollut etu pyörien pyörimis nopeus synkassa taka pyörien kanssa koska olivat kuluneet ?

Luulin tuon olevan selvää sen kummemmin enää selvittämättä. eihän sillä lukolla ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan etupyörät jarrutti takapyöriin nähden. Tämän uskon olevan syyn siinä vesikeli jäätikön fiiatiskin. Eihän se lukko fiiatiskaan aiheuta ongelmia, sillä antaa kyllä renkaan pyöriä toista enemmän vapaalla. Joten se "hitaampi" vetävä etupyörä jarrutti nopeampaan takapyörään nähden. Massikan huolto epäili jo mun mystisen vian syyksi tuota renkaiden epäsuhtaakin, sillä siinäkin tr nytkähtää kun napsauttaa nelivedon päälle. Vaikka renkaat on ihan oikealla suhteella, mutta kun se eturengas vaan kuluu nopeampaa kuin takarengas, koska pyöriihän se useamman kierroksen kuin takapyörä  ::)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10964
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Lainaus
Ei varmaan ollut etu pyörien pyörimis nopeus synkassa taka pyörien kanssa koska olivat kuluneet ?
Kaikki ja kaikki muutkin tietää että tuossa tilanteessa on aivan sama oli lukoa tai ei ;D

Ehdit ensin, mutta kirjoitin silti  ;D

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7387
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Joskus Fiiatilla jotain kuormanneena muistikuva kankeasta kääntymisestä? Vika vai hammaslukon ominaisuus?
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10964
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kurvaavat, ei kääntyvät etupyörät.

Ja saattaahan siinä olla vähän tehoton tehostinkin kuormaukseen.

Viimeksi muokattu: 19.02.25 - klo:20:11 kirjoittanut lypsyukko

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7387
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kurvaavat, ei kääntyvät etupyörät.

Ja saattaahan siinä olla vähän tehoton tehostinkin kuormaukseen.
Ei, kyllä tunne oli lukon päällä olosta johtuvaa, tai ainakin tuntui siltä.
pessimisti ei pety!