Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uutet autot  (Luettu 147697 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71783
Vs: uutet autot
mutta surkeeta kun ei nykyisiin voi laittaa vain jotain osaa vaan pitää vaihtaa jopa kokonaisuuksia jotka sit maksaa maltaita..    se pikkuosa kun oliskin vain muutamia euroja...  esim. ajovalot.      tuossa muutamaa autoja rassaavaa kossia kuunnellu,   sen takia net laitta vuosisatanvaihteen autoja tahi vanhempia...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4286
Vs: uutet autot
Nii ylensä se on niin että niitä vanhojaon kva rassata. mää enenää moisesta perusta.jos on polttimo pimee saapi merkkihuolto kontata tailaittaa tunkilla polttimon paikalleen, nimittäin esim. sumuvalot; pitää lokari ensin kammeta paikoiltaan että pääsee lampun vaihtaan. Mää anna rasvanäppien nuo hommat tehdä selkäruoto ei enää kestä auton vierellä kyykkimistä.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3008
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: uutet autot
Nii ylensä se on niin että niitä vanhojaon kva rassata. mää enenää moisesta perusta.jos on polttimo pimee saapi merkkihuolto kontata tailaittaa tunkilla polttimon paikalleen, nimittäin esim. sumuvalot; pitää lokari ensin kammeta paikoiltaan että pääsee lampun vaihtaan. Mää anna rasvanäppien nuo hommat tehdä selkäruoto ei enää kestä auton vierellä kyykkimistä.

Enpä tiedä tuosta rassauksen kivuudesta. Nuorempana tuli kyllä nuukuuksissaan tehtyä  itse jarruremontteja, mut nyt ei viitsi enää selkä köyryssä niitä rassata vaan vien korjaamolle, tehkööt siellä jarruremontit.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4973
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
mutta surkeeta kun ei nykyisiin voi laittaa vain jotain osaa vaan pitää vaihtaa jopa kokonaisuuksia jotka sit maksaa maltaita..    se pikkuosa kun oliskin vain muutamia euroja...  esim. ajovalot.      tuossa muutamaa autoja rassaavaa kossia kuunnellu,   sen takia net laitta vuosisatanvaihteen autoja tahi vanhempia...

Periaatteessa nykyaikaisista LED-valoista ei pitäisi 'polttimon palaa'. Riittävän vanhasta saattaa alkaa ledejä hiipua... osan kai katsastus jopa sallii olevan pimeänä.
Mun kinnereistä ei ainakaan ole ajovaloista vielä yksikään tuikku vielä pimentynyt. Olisiko noita ledivaloja nyt 7-8 vuotta mulla ollut.

Jonkinverran vanhemmistakin oli jo saatu kalliimpia kokonaisuuksia kaupaksi - esim Yaris Verson valojen korkeussäätö on saatavissa varaosana ainoastaan kokonaisena umpiona. Kyllähän näppärä kaveri sen  pikkuruisen sähkömoottorisysteemin pystyy ehkä rassaamaan toimivaksikin mutta huolto vaihtaa koko umpion. Ja tämä siis jo yli 20 vuotta vanha laitos kuitenkin.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1823
Vs: uutet autot
Eipä ole ainakaan 30 vuoteen alettu korjaamoilla enää korjaamaan startti moottoreita tai latureitakaan ,edes euron hiiliä ei aleta vaihtamaan .
Vaihto startti ja laturi vaihdetaan noin 15 minuutissa ,kun hiilien vaihto ja mahdollinen kollektorin sorvaus voi viedä pari tuntia aikaa .

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: uutet autot
Vaihtolaitteet kunnostetaan halvemman työkustannuksen maissa,suomessa kallista.
Kiina,sinne menee kaikki.
Tai siis sieltä tulee kaikki.
Joku vuosi sitten ei tarvinnut runkopanttia viedäkkään kun startin haki autoon,oli kiinaksi muuttunut valmistusmaa.
Tämän asian kanssa ollaan vielä kusessa.

Sorvar

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 45
Vs: uutet autot

Jonkinverran vanhemmistakin oli jo saatu kalliimpia kokonaisuuksia kaupaksi - esim Yaris Verson valojen korkeussäätö on saatavissa varaosana ainoastaan kokonaisena umpiona. Kyllähän näppärä kaveri sen  pikkuruisen sähkömoottorisysteemin pystyy ehkä rassaamaan toimivaksikin mutta huolto vaihtaa koko umpion. Ja tämä siis jo yli 20 vuotta vanha laitos kuitenkin.

On se vaihdettavissa. Täytyy vaan purkaa umpio ja kattoo siitä säätömoottorista notulit ja tilata moottori erikseen. Muistaakseni on boschilainen moottori ja olisko ollu jossain audis ja volkkaris sama... Ei ollu pahan hintanen. Täytyy siis kammeta "lasi" auki ja irrottaa heijastin niin sitten pääsee vaihtaan.

Viimeksi muokattu: 11.07.25 - klo:17:56 kirjoittanut Sorvar

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71783
Vs: uutet autot
ja kun kattelee kuin paljon harrastajat käyttää aikaa noiten vanhempien autojen laittoon..   ja millaisia niistä sit taikovat esille.    kait se kätentaito on joillain vielä arvo jota ei ihan rahalla ja viitteliäisyytellä mitata.   kattonnu kuin yks tuttu on rakentannu yhen volsun tosi hienoks..   vapaa-ajan käyttö kait tuossakin kyseessä.     ja jopa vaimo ollu mukana laitossa..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4973
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
ja kun kattelee kuin paljon harrastajat käyttää aikaa noiten vanhempien autojen laittoon..   ja millaisia niistä sit taikovat esille.    kait se kätentaito on joillain vielä arvo jota ei ihan rahalla ja viitteliäisyytellä mitata.   kattonnu kuin yks tuttu on rakentannu yhen volsun tosi hienoks..   vapaa-ajan käyttö kait tuossakin kyseessä.     ja jopa vaimo ollu mukana laitossa..

Ero on siinä että harraste saa maksaa ja viedä aikaa. Mitä kalliimpi, sitä jalompi harrastus.

Tavallisen käyttöauton toivoisi vaan pysyvän nipussa; viemättä aikaa ja rahaa :-)

Minäkin osaisin rakennella yhtä ja toista (en välttämättä autoja, ainakaan peltitöitä ja maalauksia) mutta ei ole energiaa, aikaa eikä rahaa sellaiseen joka ei tuota rahaa tai helpota elämää :-( Rassuukiintiö kun täyttyy 100% jo pakollisista remonteista.

Ehkä sitten eläkkeellä olisi aikaa - josko sitten on enää innostusta rakennella vaikka elektroniikkaa. Pianhan tuo selviää...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4286
Vs: uutet autot
just, eräillä tuo vanhojen autojen näprääminen on harrastus, toisilla metsästys joillain politiikka. Että ei nyt kovin sovi yleistää tuoavanhojen autojen näpräämistä siihen että olisi edullisen kulkimen ylläpitoa. Ei ne kestä enää normikäyttöä mut ne muutamat näytösajot menee.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71783
Vs: uutet autot
juuu.   ja mikä on se "vanha auto" ?   10 vai 30 vuotta vanha.    moni sanoo jo 8-9 vuotta vanhaks..ja silti sekin hieman tarttee joskus pientä laittoa...ööliä, pakaria ,valoja jne...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4286
Vs: uutet autot
päätä ny saatana mitä tarkotat, äsken kirjotit ;ja kun kattelee kuin paljon harrastajat käyttää aikaa noiten vanhempien autojen laittoon..   ja millaisia niistä sit taikovat esille.    kait se kätentaito on joillain vielä arvo jota ei ihan rahalla ja viitteliäisyytellä mitata.   kattonnu kuin yks tuttu on rakentannu yhen volsun tosi hienoks..   vapaa-ajan käyttö kait tuossakin kyseessä.     ja jopa vaimo ollu mukana laitossa..
Ja sitte taas ot toista mieltä vanhoista.  Että mikä on vanha 8-10 vuotias vai se 50 vuotias ???

Viimeksi muokattu: 12.07.25 - klo:21:04 kirjoittanut Viljelijä evp

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71783
Vs: uutet autot
mutta mikä on vanha auto SIUN mielestä?    just uutisissa oli juttu kuin autoliikkeen käytetyt on suurin ryhmä valituksien joukossa..   käytetty kait se vuoten vanhakin jos ollu toisella?   mutta eihän nyt voi pitää kolme vuotiasta vitoa vanhana vaikka onkin helmoiltaan risa.      ekassa katastuksessa jo tuloo hylsy ei ole hienoa kehitystä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71783
Vs: uutet autot
mutta eipä noita tuon ikäsiä harrastajat laittelekaan..   pitää olla hieman materiaalia jota laitella.    ja tietän pari usan koslaa jotka on jatkuvassa liikkeessä vuoten ympäri ja net onkin tehty myös komeiks..   katella.  ja ajella.