Mielestäni autot eivät nykyään ruostu samalla tavalla kuin entisaikaan, perheautot mätänivät jo kymmenessä vuodessa, vaikka oli kaikkia Finikor- ja Estox - tervauksia säännöllisin välein pakko tehdä. Pikkuvolkkari dieselinä vei sinne minne piti, vuodesta 1998 vuoteen 2022, 670 tuhatta kilometriä kerkesi rullaamaan, sitten pomppi kuskin ajovirheen seurauksena pellolle ison ojan ja rummun pään yli, ja jouduttiin ajamaan romuttamolle, kun alustan ruosteettomat osat olivat menneet niin pahasti mutkalle. Pösö 307 Hdi vuosimallia 2001 oli ajossa vuoteen 2023 kevääseen, jolloin nähtävästi hyvästeltiin, oli kulumaa ja väljyyksiä ja saastejärjestelmän moottorivalo. Oli siinäkin puoli miljoonaa mittarissa.
Mondu vm. 2001 diesel oli takarungostaan hiukan ruosteessa, mutta ajo loppui jakoketjuprobleemaan, kuulemma,. Annoin yhdelle nuorellemiehelle ilman, 600000 ajettuna. Nyt sitten on kaksi 2008 korimallin dieselmondua, jotka eivät edelleenkään ole ruosteessa, mutta tekniikka alkaa puolen miljoon kilometrin kohdalla olla vähän väsynyttä, käynnistysmoottori, vetoakseli, laakereita, puslia, jarrulevyä ja jarrukilpeä, ohjaustehostinta, laturia ja kaksoismassavauhtipyörää kaipaavat jo.
Kaikilla näillä mainituilla on ajettu Etelä-Suomen suolakeskittymässä, Uudellamaalla, eikä ole pesty eikä koskaan pohjaa tervattu.
-SS-