Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uutet autot  (Luettu 145080 kertaa)

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: uutet autot
Alkuvuodesta uusi hybridi Mersu tulee huusholliin. Kirjoituksia kun katselee, huomaa ettei asiat oikein ole kondiksessa heillä.
Onhan päivänselvää, ettei hybridiä käytetä ainoastaan sähköllä. Pidemmällä matkalla ajetaan bensalla ja sähkö auttaa pienentämään kulutusta huomattavasti. Kokemusta on.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
Hybridillä - varsinkin plugarilla - korostuu se millaiseen käyttöprofiiliin se tulee. Parhammillaan se on juuri riittävän sekalaisessa ajossa. Nurkka-ajoissa säästäen pelkällä sähköllä ja pidemmät sitten molemmilla käyttövoimilla. Tämmöisessä se toimii kuten on tarkoitettukin ja tekniikkakin pysyy paremmin kunnossa.

Ei se tavallinen polttispirssikään tykkää jos sillä ajetaan koko talvi vain 5 km työmatkaa aamuin-illoin,  moottoria esilämmittämättä.

Jotkut plugarit ovat minusta siitä vähän tyhmiä että kylmällä niiden pitää välttämättä vääntää se polttomoottorikin lyhyeksi hetkeksi käyntiin vaikka matkan pituus ei sitä mitenkään edellyttäisi. Joissain lienee sähköinen lämmityslaite niin onneton että polttomoottoria pitää käyttää jotta matkustamoon saadaan lämmintä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
Vs: uutet autot
kuinka noissa tuo vanhatekniikka kestää kun on vain osan siitä lyhyestäkin käytöstä töissä?    kun kerran ei nuo nykyautojen polttiksetkaan taho kestää nuissa lyhyissä työmatka- ajoissa.        eihän kuulema akut etes kerkiä reakoita laturin kanssa kun taas sammutetaan kone..   siksi akut kestää niiin vähän..   kun kulutusta kuitenkin on..

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1819
Vs: uutet autot
Kuinkas pitkä takuu oksan tojossa on vielä ,tai oli ?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
Vs: uutet autot
enpä muista mut oliko jotain 13 vuotta vanaha kun jotain tukivarsia vielä takuuseen vaihtoivat...       

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10954
Vs: uutet autot
enpä muista mut oliko jotain 13 vuotta vanaha kun jotain tukivarsia vielä takuuseen vaihtoivat...     

Olisko ollut joku takaisin kutsukampanja. Noitahan on ollut joka merkeillä monista eri syistä. Yleensä ei vaan oo vaikuttanut ajoon mitenkään, kuten esim airbackin panoksen vaihto  ;D

ansseus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: uutet autot
Eikö täällä lueta autoalan lehtiä koskien näitä hybridejä? Esim. Tekniikan Maailma lehdessä oli taannoin silmiä avaava juttu näiden hybridien kestävyydestä Suomen oloissa.Jutussa oli näitä hybridiautoja työkseen korjaava/huoltava korjaamoyrittäjä,joka vastasi toimittajan kysymykseen että kannattaako käytettyä hybridiä ostaa,niin lyhyt vastaus oli: ei kannata.
Tietysti uudella autolla takuuaika olemassa,niin lienee tuo aika kukkaron kannalta turvallista hybridi omistaa,mutta ei muuten,arveleisin

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Vs: uutet autot
Eikö täällä lueta autoalan lehtiä koskien näitä hybridejä? Esim. Tekniikan Maailma lehdessä oli taannoin silmiä avaava juttu näiden hybridien kestävyydestä Suomen oloissa.Jutussa oli näitä hybridiautoja työkseen korjaava/huoltava korjaamoyrittäjä,joka vastasi toimittajan kysymykseen että kannattaako käytettyä hybridiä ostaa,niin lyhyt vastaus oli: ei kannata.
Tietysti uudella autolla takuuaika olemassa,niin lienee tuo aika kukkaron kannalta turvallista hybridi omistaa,mutta ei muuten,arveleisin
Eihän täällä taida olla kuin yksi joka myöntää hairahtuneensa hybridiin ::)
pessimisti ei pety!

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12803
Vs: uutet autot
kuten esim airbackin panoksen vaihto  ;D
Mä olen testannut yhden kerran sen säkin toiminnan - melko pehmeä kokemus. Mutta kun ne säkin päällä olevat ratin päällysmuovit läsähtää kämmenselkään, niin se ei oo niin kivaa. Kesti muutama päivä tajuta, miksi kämmenselkä on niin ihmeellisen näköinen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
Eikö täällä lueta autoalan lehtiä koskien näitä hybridejä? Esim. Tekniikan Maailma lehdessä oli taannoin silmiä avaava juttu näiden hybridien kestävyydestä Suomen oloissa.Jutussa oli näitä hybridiautoja työkseen korjaava/huoltava korjaamoyrittäjä,joka vastasi toimittajan kysymykseen että kannattaako käytettyä hybridiä ostaa,niin lyhyt vastaus oli: ei kannata.
Tietysti uudella autolla takuuaika olemassa,niin lienee tuo aika kukkaron kannalta turvallista hybridi omistaa,mutta ei muuten,arveleisin
Eihän täällä taida olla kuin yksi joka myöntää hairahtuneensa hybridiin ::)

Uuden ja takuullisen kanssa ei liene mitään hätää. Ja jos sitä käyttää suurin piirtein niin kuin pitäisi niin tuskin se nyt mikään katastrofi on.
Säästön määrä ja kannattavuus riippuu sitten aivan käytöstä ja myöhemmästä vaihtoarvosta joka voi olla vähän arvoitus näillä tiedoilla.
Mutta kaikkienhan ei tarvitse miettiä jotain typerää vaihtoarvoa, ostaa minkä haluaa ja sillä siisti. Ja samoin seuraavan ja sitä seuraavankin :-)

Niitä vaan myydään ihmisille jotka eivät täysin tajua sen filosofiaa ja se hybridi osuu mahdollisimman huonosti ostajan tarpeisiin.
Paljonhan niitä on ostettu myös vain verohelpotuksen vuoksi. Työsuhdeautoista kuulee aina välillä näistä joissa seuraava omistaja on löytänyt latauskaapelin vielä avaamattomassa pussissa ja mitarissa on 50 000 km. Joku juttu taisi olla Panamerasta jota ei oltu ikinä ladattu - no vääntäähän se noin 3-litrainen V6 mukavasti muutenkin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Vs: uutet autot
Erikoiseltahan auto markkinat vaikuttaa, maailman kaksi suurinta valmistajaa ei "pysty" yksin ilman kumppania tuomaan euroopan markkinolle tonniluokan pakua :o
pessimisti ei pety!

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 395
Vs: uutet autot
Eikö täällä lueta autoalan lehtiä koskien näitä hybridejä? Esim. Tekniikan Maailma lehdessä oli taannoin silmiä avaava juttu näiden hybridien kestävyydestä Suomen oloissa.Jutussa oli näitä hybridiautoja työkseen korjaava/huoltava korjaamoyrittäjä,joka vastasi toimittajan kysymykseen että kannattaako käytettyä hybridiä ostaa,niin lyhyt vastaus oli: ei kannata.
Tietysti uudella autolla takuuaika olemassa,niin lienee tuo aika kukkaron kannalta turvallista hybridi omistaa,mutta ei muuten,arveleisin
Eihän täällä taida olla kuin yksi joka myöntää hairahtuneensa hybridiin ::)

Kai täällä on useita uudehkon auton omistajia. Useimmilta automerkeiltä ei enää saa muita kuin täyssähkäreitä tai hybrideitä. Siis joko kevythybridejä tai plugareita. Pitäiskö päätellä että pitäisi vältellä kaikkia muita uusia autoja paitsi sähkäreitä? Monen foorumilaisen mielestä kyllä, vielä useamman mielestä ei. Olisko totuus vähän monimutkaisempi.

Haapalako tuossa iltalehden, siis TM:n jutussa oli asiantuntijana? Tuttu ja osaava mies mutta osittain ontuva argumentointi kun plugaria moititaan pienen akun takia mutta kevythybridi ei kaipaa moitteita vaikka akku on paljon pienempi. Sehän vasta kuormittuu kun on jatkuvasti tyhjä ja taas täyteen ladattu. Vai olisko vaan kokemukset ensimmäisen sukupolven plugareista kun heille ei vielä uudemmat tule.

ansseus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: uutet autot
Eikö täällä lueta autoalan lehtiä koskien näitä hybridejä? Esim. Tekniikan Maailma lehdessä oli taannoin silmiä avaava juttu näiden hybridien kestävyydestä Suomen oloissa.Jutussa oli näitä hybridiautoja työkseen korjaava/huoltava korjaamoyrittäjä,joka vastasi toimittajan kysymykseen että kannattaako käytettyä hybridiä ostaa,niin lyhyt vastaus oli: ei kannata.
Tietysti uudella autolla takuuaika olemassa,niin lienee tuo aika kukkaron kannalta turvallista hybridi omistaa,mutta ei muuten,arveleisin
Eihän täällä taida olla kuin yksi joka myöntää hairahtuneensa hybridiin ::)

Kai täällä on useita uudehkon auton omistajia. Useimmilta automerkeiltä ei enää saa muita kuin täyssähkäreitä tai hybrideitä. Siis joko kevythybridejä tai plugareita. Pitäiskö päätellä että pitäisi vältellä kaikkia muita uusia autoja paitsi sähkäreitä? Monen foorumilaisen mielestä kyllä, vielä useamman mielestä ei. Olisko totuus vähän monimutkaisempi.

Haapalako tuossa iltalehden, siis TM:n jutussa oli asiantuntijana? Tuttu ja osaava mies mutta osittain ontuva argumentointi kun plugaria moititaan pienen akun takia mutta kevythybridi ei kaipaa moitteita vaikka akku on paljon pienempi. Sehän vasta kuormittuu kun on jatkuvasti tyhjä ja taas täyteen ladattu. Vai olisko vaan kokemukset ensimmäisen sukupolven plugareista kun heille ei vielä uudemmat tule.
Juu Haapalan Jesse ja TM nro 20/24

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: uutet autot
Eikös tuo Haapala ole Teslamiehiä? Eihän muut autot ole sen mielestä yhtään mitään.

Hanttapuli miäs

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 119
Vs: uutet autot
Joo en mää itse ehkä mitään uutta autoa ostaisi, en myöskään hybridiä. Osa ihmisistä vaan ostaa uusia autoja niin mulle jää 2 tai 3 omistajana sitten vähemmän maksettavaa. Riippuu hybridistä onko hyvä vai huono. Jokainen auto on myös yksilö. Muistaakseni hybriditekniikka on alunperin Fordin kehittämä. Sitten sitä etenkin Toyota on menestykkäästi käyttänyt. Käsittääkseni perushybridissä energia ei mene akkuun muuta kuin regeneroinnissa.

Ainoa ongelma näissä hybrideissa on se että jos tulee ongelma pitää viedä usein jonnekin osaavalle korjaajalle (joka yleensä maksaa) tai jopa marmorille.
Priuksen akut on melko halpoja ja ne on helpohko vaihtaa joko itse tai eri pajoilla. Eri asia on sitten että jos jossain muussa tulee ongelma. Lähtökohtaisesti Toyota aikoinaan panosti paljon Priukseen ja Aurikseen sekä muihin hybridi autoihin. Tekniikka on ollut yleisesti melko luotettavaa ja sehän on hyvin energiatehokas teholinja vaikka ei edes ajaisi kaupungissa.

Jos vaikka vertaa mehumaija automaattiin niin siinä on pienet tehohäviöt. Mehumaija kuitenkin hukkaa ihan merkittävän määrän energiaa öljyyn. Sähkömoottorin ja elektroniikan hyötysuhde on huomattavasti parempi. Hybridin "vaihteisto" on mekaanisesti todella yksinkertainen. Niin voimansiirron häviöt ovat todella pienet ja kun polttis käy Atkinsson syklillä sekä sähkömoottorin avulla sen kierroslukua voidaan säätää optimaalisesti kuormaan niin mun yksi tuttu ajaa ainakin 25-33% pienemmällä kulutuksella kuin meikäläinen polttiksella. Voi olla 50%:kin. Riippuu millaisesti ajosta on kyse. Toki oon kuullut että välttämättä ei kannata lähteä hybrideillä autobahnalle. Jossain hydrideissä nopeus oli rajattukin melko alas.

Viimeksi muokattu: 20.01.25 - klo:00:29 kirjoittanut Hanttapuli miäs