mut onko kaasutin joku piru? itellä tuo tojo kulkee yhä kaasduttimella ja toimii hyin.... kaverin kaskai ajoi kannen puhki ja ventiilejä joutui vaihtaan kun oli jo 190 tonnia takana... itellä ei moisesta mitään harmia... ja kaverin ( toisen ) mikra vaan toimiiiiii... vasta 230 tuhatta mittarissa..
On se. Muistan kun nuorena puhaltelin suuttimia ja rassasin kaasaria että sain käymään edes kohtuullisesti. Esilämmityksestä huolimatta se jääti kurkkuaan lähellä nollakeliä ja muistan että välillä pysähdyttiin ja odoteltiin että moottorin lämpö sulatti jäät... kylmänä sellaista ryypyn kanssa hienosäätöä ettei sano booo kun painaa kaasua jne. Joku 2-kurkkuinen on tarkka säädettävä jos haluaa sen toimivan oikein, nikottelematta ja bensaa tuhlaamatta. Sekin jäi mieleen kun Cadillacista nostettiin 4-reikäinen Carter tai Rochester kahteen mieheen pois, sellainen pesuvadin kokoinen ihme. Tykkäsi vuotaa vähän sieltä ja täältä, akselit väljiä jne.
Joku korjaussarja siihen kai laitettiin. Minä en ollut se laittaja, en ymmärtänyt koko murikasta ja sen säädöistä ollenkaan tarpeeksi... sen kiihdytyspumppu kyllä ruikkasi oikein kunnon ruikkauksen kun pedaalia polkaisi :-)
Ruiskukoneiden tultua sai vaan ajaa, ja käynnistämiseen riitti avaimen näyttäminen. Ei tarvinnut samalla yrittää sopeutua kaasarin temppuihin. Oli sitten käynnistetty -20 C tai +35 lämmössä. Joku kaasari kun teki höyrylukon kun helteellä pysäytti kuuman koneen seisomaan... ei tahtonut saada enää käymään.