Juu.
Nämä systeemit ovat lähinnä sieltä minne aurinko ei paista. Tai ehkä oikeammin ne on tehty olosuhteisiin joissa aurinko todella paistaa :-)
Tämä maailman pelastaminen menee toisinaan liian pitkälle.
Jos lataat ohjeen mukaan niin auto tosiaan sitten jatkossa vastaavasti vähentää vielä enemmän omaa lataamistaan jotta se halunsa mukaan voi pitää sen akun sopivasti vajaana :-/
Minähän en Amarokin ohjelmistosta mitään tiedä, mutta olisin hyvin yllättynyt jos siinä ei olisi kuitenkin omaa rajoitustaan mahdolliselle ylilataukselle. Eli ihan perinteistä ylärajaa latausjännitteelle. Aivan kuin perinteisissä latausjärjestelmissä on aina ollut. Insinöörit osaavat kyllä joskus yllättää - negatiivisesti.
Se Ctekin liikennevalopalikka taitaa olla puhdas jännitemittari, eli näyttää kolmella tasolla akun jännitteen.
Perinteisen lyijyakun jännitealueet näkyvät hyvin vaikka tuosta:
http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdfAGM-akut sietävät vajaina hiukan korkeampaa latausjännitettä (=suurempaa lataisvirtaa), mutta täyteen tultuaan pahastuvat sitten nopeammin ylilatauksesta.
Tilanne on hiukan hankala. Itse tekisin varmaan niin että lataisin kerran ohi sen mittauksen ja sitten hetken ajon jälkeen moottorin käydessä kohtuukierroksilla, tyypilliset sähkönkuluttajat päällä, mittaisin kunnon mittarilla jännitteen akun navoista. Jos se pysyy luokassa 14,0 - 14,5 niin en olisi juurikaan huolissani. Se ei ylitä normaalin latausjärjestelmän antamaa jatkuvaa jännitettä. Mutta jos jännite nousee reippaasti tuosta yli niin sitten idea 'ohilatauksesta' ei ole välttämättä hyvä. Tuo mittaus ei vaan välttämättä kerro koko totuutta, kun ei tiedä haluaako se systemi edes sillä hetkellä juurikaan ladata vaikka tarvettakin olisi.
Paras olisi jos sitä jännitettä pystyisi seurailemaan pidemmän ajon aikana. Se on vaan käytännössä ehkä hieman hankalaa. Jostain tupakinsytytinliitännästä olisi varmaan helpointa jos autossa sellainen reliikki vielä on...
Jotain näkee niistä liikennevaloistakin, jos tilanne ajon jälkeen on 'joskus keltainen -- yleensä vihreä' niin tuskin on mitään hätää. Jos vihreä palaa aivan jatkuvasti niin silloin on ehkä pieni vaara ylilatauksesta.
Yleensä nuo tekoälylataukset pyrkivät tosiaan lataamaan silloin kun moottorilla ei ole juuri muuta kuormaa, kuten moottorijarrutuksissa ym. Eli ajossa tapahtuva jännitemittaus kannattaisi tehdä pitkässä alamäesssä :-)) Hetkellinen suurempikaan lataus ei akkua pilanne, ellei niitä alamäkiä riitä kovin montaa peräkkäin.
Jos varaustason trendi on kuitenkin osoittautunut ajan mukaan lähinnä laskevaksi, niin luulisin että heti ulkopuolisen ohilatauksen jälkeen mahdollinen vähäinen ylilataustilanne nollautuu melko pian. Lisälatauksia ei ehkä kannata tehdä kuin selvästi tarpeen ilmetessä, ei siis pidä laittaa joka ilta lisälaturia seinään.
Lisälataustarpeen pitäisi näin kuitenkin ilmetä selvästi harvemmin.
Tietävämmät saavat korjata :-/