Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uutet autot  (Luettu 3073 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10320
Vs: uutet autot
ja nyt alkaa hirvittään kuin tuolla pärjää kun nää uutet sähkyautot ja liukkaat kelit alkaa..       kuin moni osaakin ajella nuilla..?

No on sullakin pelot.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 387
Vs: uutet autot
ja nyt alkaa hirvittään kuin tuolla pärjää kun nää uutet sähkyautot ja liukkaat kelit alkaa..       kuin moni osaakin ajella nuilla..?

Onnettomuusuutisten mukaan vika ei nykyään ole koskaan kuskissa vaan tienhoidossa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10320
Vs: uutet autot
ja nyt alkaa hirvittään kuin tuolla pärjää kun nää uutet sähkyautot ja liukkaat kelit alkaa..       kuin moni osaakin ajella nuilla..?

Onnettomuusuutisten mukaan vika ei nykyään ole koskaan kuskissa vaan tienhoidossa.

Tuota Oksa ei purematta niele, mutta uskon että tässä ketjussa on takana vaatimus, että kaikkien ihmisten pitää hommata jostain 80-luvun toyota carina. Sehän on jokaisen silmää hivelevällä kauneudella varustettu perusauto. Ilman mitään turhia hila vitkuttimia tai turvavarusteita. Ei tarvita erillisiä turvatyynyjä, sillä kori kyllä antautuu pikku pusunkin vaikutuksesta, ottaen siis pahimmat äkkitörmäykset tällä tavoin pois. Ja mahdollisessa pahemmassa  onnettomuustilanteessa vammauttaa kuljettamiaan ihmisiä hyvällä prosentilla, joten poistuvat ehkä näin liikenteestä ja antaavat kunnon kuskeille tilaa liikkua.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68837
Vs: uutet autot
siis et ole nähny kuin joku hiton tesla taitamattoman kuskin käsissä karkaa riiseli pösön  perään??    ite moisen olen nähny ja ihan hyin mielin katoin et ei miun tojo ollu tuossa mukana.    ja kuski nimenomaan haasto et ei tienny kuin nopsaan tuo kosla kiihtyy kun polkasee kaasupoljinta,   meinas vain väistää,  mut ajoikin perään pyörät linkussa.      joten ihan hyää jatkoa sullekin!!              moni ostannu sähkykoslan kesällä ja ajellu vähän ja sit kun tulookin jäätä ni onkii pikkasen outoa!!

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
wanahat aotot... 🎅
uskon että tässä ketjussa on takana vaatimus, että kaikkien ihmisten pitää hommata jostain 80-luvun toyota carina. Sehän on jokaisen silmää hivelevällä kauneudella varustettu perusauto.

Jepz...     8)

"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68837
Vs: uutet autot
tietysti mielipite kymysys,   mutta miusta tuossa on sitä jotain elekanttia.   selkeät linjat ja helppo hahmottaa missä kulma kun näkee jopa ikkunoista ulos ja hyvä seurata mitä ympärillä tapahtuu,   toisin kuin nykyautoista ei nää kuin hyvä että eteenpäin ja seuraapa siinä sit risteävää liikennettä.    monta kertaa kaverin koslassa ihmetelly kuin huonosti näkee takasivulle tahi jonkin pilarin taakse se toinen auto sit piiloutuukin risteyksessä.   ja pam!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10320
Vs: uutet autot
Tuo on totta, että pilarit on usein näkökentässä ja pitää luurailla kuin pöllö. Ainakin omissa , joita ei toki voi uusiksi enää sanoa. Sillekkin sitten on syynsä miksi pilari on siinä ja millainen. Kyse kait on lopuksi siitä turvallisuudesta. Uusissa sitten on kait katvealueen avustimia tai mitä lie. Ja mitä tulee Carinan ulkonäköön niin kyllä mä olen saanut -82 mallin takaveto lootamallista ihan tarpeekseni. Tosin oli omistamistani autoista ehdottomasti suuri vikaisin. Ei sellaista viikkoa , että jostakin ei olisi ollut hajalla. Ostin toki käytettynä lähemmäs 200 000 ajettuna. Hävittäessäni autolla oli ikää 9v ja se oli käytännössä ihan loppu. Lähti tontilta ilman kilpiä ja leimaa. Toki osaksi sen takia, että oli diisseli ja kori sen että kori oli joksenkin loppu.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3811
Vs: uutet autot
Kaikki on oksan mielestä tyhmää, autot rumia, naiset lihavia, telkusta ei tule kunnon ohjelmia, ratiossa soittavat vain pelkkiä renkutuksia, eikä kunnollista suomimakkaraakaan enää ole kaupoissa, sekin suolatonta ja jauhotonta. Kurjaa on, eikä sada edes lunta, että pääsis auraamaan.Ja kun se kyntökin oli yhtä takkuamista. Huuh huh, on siinä yhelle ukolle kestämistä, ja kun jotkut kehtaa sähkyteslalla ajaa tojon ohitte mersun perään. Hupsista keikkaa.Nii ja se helkutin älykännykkäkin vielä temppuilee milloin mitenkin, tekstuurit ei aukee ja sähköpostit hukkuu. Se juttulinkkien laittokin sitte aivan ylivoimanen homma, hakekoot ite.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68837
Vs: uutet autot
onhan se varamasti kiva olla lampaana laumassa jossa saa sanoa .......   !    mutta kyllä oma mielipite saabi olla ja makuja on myös muitakin kuin vain siunlaista..      ja loput olet kyllä keksinnä ihan pikkupäässäsi.    nuita en kuittaa.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2718
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: uutet autot
On liian pitkälle viety nuo sähkötoimiset ominaisuudet Tesloissa, kun edes ovia ei saa sisäpuolelta auki mekaanisesti. Oli kuolettava ominaisuus tuossa onnettomuudessa.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/47be2686-4fe5-421d-abad-fa460afa389f

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68837
Vs: uutet autot
mutta tuohan on hyä menetelmä vähentää sotekuluja.    ja ohan se kiva lähteä töihin pakkasaamuna kun kahvaa ei ole ja ovea ei saa auki.   mutta niiiiiin nätti kylki että ei mitään rajaa..   hetki,   sotkeeko tuo peili sileää kylkeä!   hitto!!!

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12546
Vs: uutet autot
On liian pitkälle viety nuo sähkötoimiset ominaisuudet Tesloissa, kun edes ovia ei saa sisäpuolelta auki mekaanisesti. Oli kuolettava ominaisuus tuossa onnettomuudessa.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/47be2686-4fe5-421d-abad-fa460afa389f
Pitää käydä kurssi ennenkuin menee Teslan kyytiin. Joka mallille oma kikka.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-AAD769C7-88A3-4695-987E-0E00025F64E0.html

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4661
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
Pitää käydä kurssi ennenkuin menee Teslan kyytiin. Joka mallille oma kikka.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-AAD769C7-88A3-4695-987E-0E00025F64E0.html

Pakollinen pelastussuunnitelman tentti ennen autoon menemistä... ja vuosittainen direktiivikoulutus.

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 635
  • Go ahead, make my day.
Vs: uutet autot
Autoissa on vissiin jo pidemmän aikaa ollut älylaturit. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, ne mokomat ei lataa akkuja läheskään täyteen, vaan jättävät  reilusti tilaa amppeereille, jotta sitten vauhdin vähennys tilanteissa saadaan "ilmaista" energiaa sähköntuotantoon, tai jotain sinnepäin...

Ja voi halavattu! Äärettömän ärsyttävää, kun joudun Amarokin akkua lataamaan Cetekillä sitten, mielellään about kerran kuussa, jotta virtaa riittäisi ongelmitta. Pari kertaa auton oman laturin toiminta on mitattu huollossa, kun olen siitä jupissut. Mittaukset ovat väittäneet kaiken olevan kunnossa.

Laitoin jo aikoja sitten autoon Cetekin "liikennevalo" latausliittimen. (Vilkuttaa muuten usein punaista) Huoltoneuvoja kehoitti kytkemään sen siten, että akun miinusnavan yhteydessä oleva virtaa haisteleva kikkare pääsee seuraamaan jännitteen kulkua ja suuntaa, eli ettei latausta saa kytkeä suoraan miinusnapaan...

Tässä juuri kävin taas laittamassa Cetekin kiinni, syöttämään lisää puhtia akkuun... Ja tulikin sitten mieleen, että nyt kun se syöttää sitä virtaa haistelukikkareen monitoroimana, niin systeemihän saattaakin olla sitten sitä mieltä, ettei auton oma lataus aktivoidu ennen kuin akun varaus on tipahtanut tietokoneeseen syötettyjen arvojen alapuolelle. Onko se sitten 50%, 60% tai vaikka 70%???. Eli saan nauttia täyteen varatusta akusta vain hetkisen? Ei todellakaan hyvä juttu suomen talvessa. Eilen manasin asiaa kaverilleni, Alfa Romeo kuskille, ja hän sanoi että sama ongelma Alfassa!?!
Autossa on start-stop, jonka kytken aina lähtiessä pois päältä. Ja tietysti AGM akku.

Tuumin tässä nyt, että pitäisikö kuitenkin toimia huoltoneuvojan ohjetta vastaan, ladata akkua suoraan navoista, jotta älyjärjestelmä kuvittelisi akun varauksen olevan alhaisempi kuin se on? Mutta pitääkö tässä sitten varoa, ettei akku saata ylilatautua, kun älylaturi syöttää virtaa vaikka akku onkin jo täysi? Eli pitäisikö ladata Cetekillä vain joitakin tunteja suoraan napoihin kytkettynä???

Hieman elättelen toiveita, että Metsäjussilla olisi tähän hyviä neuvoja...
So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 635
  • Go ahead, make my day.
Vs: uutet autot
ja nyt alkaa hirvittään kuin tuolla pärjää kun nää uutet sähkyautot ja liukkaat kelit alkaa..       kuin moni osaakin ajella nuilla..?

Tuohan on ollut hienoinen ongelma jo siitä lähtien, kun autoissa alkoi olemaan luistonesto ja ajonvakautus systeemejä... Sähköautojen suorituskyky nyt sitten taas uutena mausteena.
Exä aikoinaan ajoi ekaa kertaa talvella mun V8 pick uppia, eikä meinannu päästä edes pihasta liikkeelle. Kysyi, että "mikä tätä vaivaa?" Sanoin, että " nosta jalka kaasulta, ni lakkaa jauhamasta tyhjää"...

Tiedä sitten, kuinka paljon on "talvi yllätti autoilijat" uutisoinnit kasvaneet, kun noi ajoa avustavat tekniikat yleistyi... Aikoinaan kun lähdettiin liukkailla liikenteeseen, takaveto Taunuksilla, Asconoilla, ym. niin heti selvis että on liukasta. Ei tullut yllätyksenä vasta siinä vaiheessa kuin nykyään, eli kun systeemit ei pärjää fysiikan laeille... Silloin sitten ihmetellään: "oho, olipas yllättäen liukasta."
So What?!