Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra turbiinikytkin  (Luettu 9977 kertaa)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1243
Valtra turbiinikytkin
Harkinnassa on hankkia Valtran ännäläinen turbiinikytkimellä. Pääasiallinen käyttö olisi metsässä mutta keväisin olisi ainakin varakoneena myös pellolle. Mietin tuota turbiinikytkintä (kun ei ole ennen ollut) että miten soveltuu pellolle🤔 esim.  kylvökoneen tai äkeen vetoon, metsässä lienee parhaimmillaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
Vs: Valtra turbiinikytkin
kokeile jonkun tutun tahi muun koneella.   ite en moista huoli kun on niiiin erilainen perinteiseen..    ite en opi enää nuita hienouksia...   mut toisaalta.......

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2211
Vs: Valtra turbiinikytkin
kokeile jonkun tutun tahi muun koneella.   ite en moista huoli kun on niiiin erilainen perinteiseen..    ite en opi enää nuita hienouksia...   mut toisaalta.......

Jos ei turbiinikytkimellä osaa ajaa niin parempi lopettaa ajamiset kokonaan. Ei siinä mitään eroa ole tavalliseen normaali käytössä. Painetaan pohjaan vaihdetta vaihdettaessa ja kun haluaa lähteä liikkeelle niin poljin ylös. Toki sillä onnistuu luistattaa ja kierroksia kannattaa pitää reilusti tiellä ja vedossa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
Vs: Valtra turbiinikytkin
just tuo kierroksien annostelu..   mut meikähän onkii tunpelo nuissa konehommissa...

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1413
Vs: Valtra turbiinikytkin
Kyllä sillä turbiinikytkimellä olevalla koneella liikkuu
Työkoneet ja kärry, etukuormainkoneena ihan passeli, myös metsässä.
Kierroksia vaatii vähän enemmän kun normaalilla voimansiirrolla
Oleva.
Turbiinia saa hienosäädettyä öljyn lisäyksellä, hivenen enempi öljyä
Turbiiniin, muuttuu vähän jäykemmäksi, on sitten aika tarkka
Öljymäärästä, tarkalla mittakannulla  täyttö.

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2211
Vs: Valtra turbiinikytkin
No eiköhän se liki kaasupohjassa😉

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1243
Vs: Valtra turbiinikytkin
No sitä juuri mietin että pitääkö huudattaa kaasu pohjassa ja että kiehuuko kytkimen öljyt pitkässä vedossa🤔

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2211
Vs: Valtra turbiinikytkin
Ei kiehu

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2675
  • Etelä-Karjala
Vs: Valtra turbiinikytkin
Eikä tarvi ajaa kaasu pohjassa. 1500 kierrosta ja siitä ylöspäin luisto on hyvin pientä.

25 vuotta oli turbiinikone (ensin 755, sitten 6550). Niiden jälkeen kun tuli kovalla voimansiirrolla oleva kone, niin aika paljon piti opetella ajamista uudelleen.

Nyt on taas palattu tilanteeseen, että traktori ei sammu kun sen pysäyttää jarrulla...  ;D
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8768
Vs: Valtra turbiinikytkin
Ei nuo nyt niin uutta tekniikkaa ole. Meillä on Porsche Super vuodelta -58 ja Valmet 655 vuodelta -91 turbiinikytkimellä. Kummassakaan ei ole ollut turbiinissa mitään vikaa. Äestä ja auraa ei varmaankaan kannata ihan tuhannella kierroksella vetää. Tieajossa ei ne öljyt ehdi lämmetä, jos mäenhuipulla laiskottaa vaihtaminen ja vedättää vähän pienemmillekin kierroksille.
Mystinen kesälaatumies

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 527
Vs: Valtra turbiinikytkin
Ei hirveän paljon kokemusta mutta yleensä nämä on iian jäykkiä,siis minun mielestäni.
Kone törisee tuhatta kierrosta ja utua tulee.
Ei oo väljän voittanutta vai mirten se meni.
Tottakai veto hommiin pitää jäykkä olla mutta eihän turbiinia siihen ole takoitettu.
Ollu mielessä säätäs jonkun öljymäärällä vähä löysemmäksi,tästä varmasti jollakin kokemusta?
Kuormaukseen,rehun ottoon yms...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2675
  • Etelä-Karjala
Vs: Valtra turbiinikytkin

Ollu mielessä säätäs jonkun öljymäärällä vähä löysemmäksi,tästä varmasti jollakin kokemusta?


Juu.

Turbiinipyörässä on proppu, mistä vois saada esmes injektioruiskulla ja sopivalla letkulla imettyä öljyä pois. 6000-sarjassa normaali öljymäärä on n. 8 litraa ATF tai vastaava öljy. Parin desin muutos öljymäärässä tuntuu selvästi. Koneesta riippuen tuo proppu on enemmän tai vähemmän hankalasti saatavilla, muistaakseni tuossa 6550 purin ilmanputsarin ja akkutelineen pois päältä niin pääsi kohtuuhyvin käsiksi. Propun irrottamiseen magneettinen avain, ettei tule mitään hupsoho -juttua.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
Vs: Valtra turbiinikytkin
ahaa,   se kait tuossa sit kun kaveri sano et oli onneton kuormaimen kanssa kun ei saanu kauhaa kasaan menemään.    hyvä tietää jos kohalle vaikka joskus sattuis..

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8768
Vs: Valtra turbiinikytkin
Turbiinillahan saa nimenomaan kauhan menemään kasaan kun pystyy nojaamaan kasaa vasten kun kääntää kauhaa. Ilman turbiinia pyörä lyö tyhjää ja kaivautuu. Sitten kun pyörä on kuopassa niin työntövoima heikkenee.
Mystinen kesälaatumies

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
Vs: Valtra turbiinikytkin
no just.   tainnu olla vanahan kansan kuormaaja tuo haastaja..