Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra turbiinikytkin  (Luettu 2857 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4676
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra turbiinikytkin
"Varovasti ja hiljaa tyhjäkäynnillä..."

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69041
Vs: Valtra turbiinikytkin
mutta jaksaako kääntää kauhaa tyhjäkäynnillä?

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2609
  • Etelä-Karjala
Vs: Valtra turbiinikytkin
*****
Ei sitä pusketa penkkaan ihan tyhjäkäynnillä. Kierroksia tonni tai vähän yli, jolloin hydrauliikassa on voimaa kauhan kääntöön jos se on kunnossa, ja turbiini luistaa juuri sopivasti, niin että on puskua penkkaan päin mutta pyörät ei ala kaivaa.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

iiro v

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 251
Vs: Valtra turbiinikytkin
Peräkärryn veto maantiellä vaatii hieman ajatusta, muutenhan turbiini on niin simppeli ettei opettelua tartte. Metsäajo ja etukuormaintyöskentely niin näppärää ja helppoa että vaatisi opettelua jos siirtyisi kovaan kytkimeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4676
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra turbiinikytkin
mutta jaksaako kääntää kauhaa tyhjäkäynnillä?

Niin ajattelin että kertomani resepti on yksi tapa epäonnistua... jos on sellaiseen lähes tyhjäkäynnillä kuormaustapaan on kovalla kytkimellä tottunut.
Toinen tapa epäonnistua turbiinilla on tietysti se että käytetään aivan liian suurta vaihdetta.  Moottorista loppuu voima ja pyöristä vääntö.

Joskus nuorena tutustuin isoon vanhaan pyöräkuormaajaan, momentinmuuntimella. Olikohan Michigan tai Yale. Käsittääkseni V8 2-t diesel.
Kauha rinteeseen ja iso pedaali pohjaan. Siitä jylinästä olisi työsuojeluihmiset saanet painajaisia... oli vähän sellainen voiman ääni. Mutta pehmeästi sai houkuteltua kauhan kukkuroilleen, sutimatta tai pomppimatta. Saattoi olla että koneesta lähti enemmän ääntä kuin tehoa mutta nuoren kossin korvaan se kuulosti upealta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69041
Vs: Valtra turbiinikytkin
just tuota katoin just eilen kun vanha volvo puski penkkaan 32 mursketta kyytiin..   mut enpä ite tiijä kun vain perinteisellä kytkinlevyllä varustetulla koneella kasaan painan...

häkä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Valtra turbiinikytkin
Minulla on N114 turbiini kytkimellä. Kyllä se on hyvin jäykäksi säädetty jo tulleessaan. Hyvä niin, ei tule haitalliset puolet näkyviin. Toimii juuri sopivasti aivan pienillä kierroksilla ja etukuormain hommissa sen huomaa, mutta jos vähänkin enemmän kierroksia, niin ei luistoa huomaa. Pitkissä raskaissa vedoissa joustaa alle 1200 kierroksella, mutta ei vaikuta suorityskykyä heikentavästi. Yllättävän huomaamaton laitos, en ole varma kannattaako uudessa koneessa siihen sijoittaa 2000 euroa.

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1147
Vs: Valtra turbiinikytkin
Vieläkö valtran saa ns. perinteisellä kytkimellä, vai tapahtuuko vedon vapautus märällä monilevykytkimellä?
Aina ei voi onnistua.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8569
Vs: Valtra turbiinikytkin
Mahtaisko A:ssa olla vielä kuiva kytkin?
Turbiinilla kuormatessa tuossa 655 on 3 vaihde sopivin kuormaukseen. Normaalisti pikavaihde pienellä ja liukkaalla isolla. Tuolloin on puskun, pidon ja kauhan kääntövoiman suhde parhaimmillaan. Jos pienempi vaihde niin sutii ja isommalla ei jaksa puskea.
Mystinen kesälaatumies

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Valtra turbiinikytkin
Mahtaisko A:ssa olla vielä kuiva kytkin?
Eipä taida olla...

Kaikissa A-sarjan traktoreissa on Valtran maineikas suunnanvaihdin integroituine pysäköintijarruineen.

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64
Vs: Valtra turbiinikytkin
Kaikki vehkeet hajoaa varsinkin väärin käyttäen. Eli kai ne turbiinin öljyt saa keittämään mut toden näköisesti käytäjä pohjainen vika. Ekana vuonna isä ajoi viljakärryä ja sanoi että on valmetissa voimaa kun ei kierrokset tipu ylämäessä. Ihmetteli kuitenkin että nopeus tippui. Eli kestää kyllä luistatusta kuormalla tai ilman mutta ei tietysti typerrää aikaa. Kuulemma jokus joku oli pysähtynyt juttelemaan naapurin kanssa ja unohtanut vaihteen päälle vartiksi. Oli ollut aika kallis rupattelu hetki. Turbiini on ihan hyvä ja kestävä. Vanhaa todettua tekniikkaa joka ei vaadi turhia antureita ja sähköä.