Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra turbiinikytkin  (Luettu 1697 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4548
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra turbiinikytkin
"Varovasti ja hiljaa tyhjäkäynnillä..."

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67689
Vs: Valtra turbiinikytkin
mutta jaksaako kääntää kauhaa tyhjäkäynnillä?

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2566
  • Etelä-Karjala
Vs: Valtra turbiinikytkin
*****
Ei sitä pusketa penkkaan ihan tyhjäkäynnillä. Kierroksia tonni tai vähän yli, jolloin hydrauliikassa on voimaa kauhan kääntöön jos se on kunnossa, ja turbiini luistaa juuri sopivasti, niin että on puskua penkkaan päin mutta pyörät ei ala kaivaa.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

iiro v

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Valtra turbiinikytkin
Peräkärryn veto maantiellä vaatii hieman ajatusta, muutenhan turbiini on niin simppeli ettei opettelua tartte. Metsäajo ja etukuormaintyöskentely niin näppärää ja helppoa että vaatisi opettelua jos siirtyisi kovaan kytkimeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4548
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra turbiinikytkin
mutta jaksaako kääntää kauhaa tyhjäkäynnillä?

Niin ajattelin että kertomani resepti on yksi tapa epäonnistua... jos on sellaiseen lähes tyhjäkäynnillä kuormaustapaan on kovalla kytkimellä tottunut.
Toinen tapa epäonnistua turbiinilla on tietysti se että käytetään aivan liian suurta vaihdetta.  Moottorista loppuu voima ja pyöristä vääntö.

Joskus nuorena tutustuin isoon vanhaan pyöräkuormaajaan, momentinmuuntimella. Olikohan Michigan tai Yale. Käsittääkseni V8 2-t diesel.
Kauha rinteeseen ja iso pedaali pohjaan. Siitä jylinästä olisi työsuojeluihmiset saanet painajaisia... oli vähän sellainen voiman ääni. Mutta pehmeästi sai houkuteltua kauhan kukkuroilleen, sutimatta tai pomppimatta. Saattoi olla että koneesta lähti enemmän ääntä kuin tehoa mutta nuoren kossin korvaan se kuulosti upealta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67689
Vs: Valtra turbiinikytkin
just tuota katoin just eilen kun vanha volvo puski penkkaan 32 mursketta kyytiin..   mut enpä ite tiijä kun vain perinteisellä kytkinlevyllä varustetulla koneella kasaan painan...

häkä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 96
Vs: Valtra turbiinikytkin
Minulla on N114 turbiini kytkimellä. Kyllä se on hyvin jäykäksi säädetty jo tulleessaan. Hyvä niin, ei tule haitalliset puolet näkyviin. Toimii juuri sopivasti aivan pienillä kierroksilla ja etukuormain hommissa sen huomaa, mutta jos vähänkin enemmän kierroksia, niin ei luistoa huomaa. Pitkissä raskaissa vedoissa joustaa alle 1200 kierroksella, mutta ei vaikuta suorityskykyä heikentavästi. Yllättävän huomaamaton laitos, en ole varma kannattaako uudessa koneessa siihen sijoittaa 2000 euroa.

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1057
Vs: Valtra turbiinikytkin
Vieläkö valtran saa ns. perinteisellä kytkimellä, vai tapahtuuko vedon vapautus märällä monilevykytkimellä?
Aina ei voi onnistua.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8496
Vs: Valtra turbiinikytkin
Mahtaisko A:ssa olla vielä kuiva kytkin?
Turbiinilla kuormatessa tuossa 655 on 3 vaihde sopivin kuormaukseen. Normaalisti pikavaihde pienellä ja liukkaalla isolla. Tuolloin on puskun, pidon ja kauhan kääntövoiman suhde parhaimmillaan. Jos pienempi vaihde niin sutii ja isommalla ei jaksa puskea.
Mystinen kesälaatumies

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 564
Vs: Valtra turbiinikytkin
Mahtaisko A:ssa olla vielä kuiva kytkin?
Eipä taida olla...

Kaikissa A-sarjan traktoreissa on Valtran maineikas suunnanvaihdin integroituine pysäköintijarruineen.