Viljakuormia kuskatessa mittailin kulutusta. Vastakkain jd:t 6920s(ohjelmoitu) -04 ja 6630(vakio) -12. Molemmat cr. 6630 kiertää max nopeudella n.2300 ja 6920s 2100rpm. Huippunopeus molemmilla noin 51km/h. Siirrettyä viljatonnia kohti kulutus molemmilla sama. 6920:llä homma hieman joutusampaa. Siirtomatkaa oli noin 30km. Tankkausten välillä vein aina useamman kuorman. Eli näiden välillä ei eroa syntyny.
Toinen mitä olen yrittänyt säästä tällä on Valtran etuakselin tasauspyörästyöä. Tuttujen kokemuksien mukaan akseli on varsin heppoisesti etumurikassa kiinni ainoastaan yhdellä sokalla. Erityisesti asfalttijarrutuksissa kovilla, kun etuakseliin kohdistuu suuri voima nelivedon kytkeytyessä. Ja tätä järjen riemuvoittoa ei saa edes pois päältä
Tämähän koskee melkein kaikkia traktoreita, kun etuakselilla ei ole omia jarruja niin nelivedon kautta jarrutetaan. Nykyään jonkin verran jo omia jarruja edessäkin mutta harvassa. Kyllä 7530 Jd pitää niin kamalan pamauksen kun jarrulta löysää että pahaa tekee.
6920:stä saa nelivetokytkennän pois nippusiteellä. 6630:stä en oo asiaa vielä tutkinu. Molemmissa omat jarrut etunavoissa.
Jos halutaan vertailla kierrosten vaikutusta polttoaineenkulutukseen, ei voi ajaa eri traktorilla, vaikka niissä on eri maksimikierrosnopeus. Kaikki muu pitää vakioida paitsi mitattava asia, myös sää eli ilman olosuhteet. Oikeammin pitäisi ajaa samalla traktorilla ja pudottaa kierroksia. Toki tällöin ajonopeus putoaa, kun pyritään maksiminopeuteen. Tässähän voisi testailla, mikä olisi optimaalinen ajonopeus kulutuksen ja tuntisaavutuksen suhteen. Lisäksi käytännön oloissa vaikuttaa ylä- ja alamäkien ajotyyli, moottorijarrutuksen käyttö jne.
Totta. Tuota kulutusvertailua tein selevittääkseni kummalla ois edullisempaa kärrätä kuormia; egr:llä vai ilman.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."