Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 96

Viestit - Peltola

Istuintyyny lähtee kolmella torx ruuvilla alta edestä helposti. Saa uudet muovitkin välistä pois. Sen alla heti näkyvillä iso painolevy ja anturi. Grammerit pysynyt rungoiltaan samoina 30 vuotta. Selkänoja neljällä ruuvilla takaa nurkista. Ostin Hankkijalta 799ekua ilmarammerin, siinä ei tunnistinta. On tullut ryöminnällä hinattua itseä joskus, niin parhaillaan ollut kolme konetta menossa ilman kuskia. Saa rauhasssa katella sivusta, mitä tapahtuu. Sais youtube-videoita varmaan mettämania enemmän ilman käsikirjotusta, mutta ei moiseen into/halu riitä. Parempi tuolloin, että penkkitunnistinta ei ole.
""jäi kuulumaan semmoinen ääni kytkinkotelolta, että joku pyörii tyhjäkäynti nopeudella hidastaen noin 12 sekunnin ajan, hidastuen ja selkeästi "putosi" akselille kun pysähtyi. Ikäänkuin kiekko olisi jäänyt pyörimään sammutuksen jälkeen.
Mihinkään se ei käytössä ole vaikuttanut, eikä myöskään seuraavana päivänä vaikuttanut minnekään""

Mulla oli ihan sama oire 8550 Hitek:n kanssa 8000 tunnin kohdalla. Pientä ravistusta huomasin ennen kuin kuulin tuon hinkkauksen sammutuksen jälkeen kytkinkotelosta. "Vain" vetolevyn painokiekko oli irronnut hitsauksestaan ja pudonnut tyhjälle "riuku"akselille. Kiekossa oli suurempi reikä kuin akseli, siitä pieni täristys. Eli Hitekissä ei ole kuivaa kytkintä, vaan pelkkä vetolevy ja akselia. Mutta siellä on neulalaakeri silti, joka oli jo kuiva, ruosteessa ja ehdottomasti vahdon tarpeessa. Megan katkaisu oli helppo ja olin tyytyväinen, että tuli pakkokatkaisu koneelle neulalaakerin takia. Hitsattiin painolevy vähän tehdasta paremmin jne.
Hakkuutuoreesta koivuhakkeesta on hyvät kokemukset isoissa leijupetikattiloissa. Ennen energiapuun markkinan kuumentumista tuoreesta koivukuidusta piti tulla pelastus ylisuurien terminaalien sijaan, mutta koivun saannin ja kysynnän ongelma esti tuon ja siksi tulikin energiapuusta pula. Tämä pomppautti hinnan. Nyt taas tilanne muuttui ja hinta romahti. Ilman venäjän koivua silti koivua ei riitä polttoon.
Itsellä alatalkkareiden jälkeen ollut Heizomat yli kymmenen vuotta ilman yhtään palo- tai takapalovaaraa. Todella "sirot" syöttölaitteet ja idioottivarma lokerosyötin toimineet virheittä. (Suurimmat palat eivät välttämättä katkea lokerolla, pari kertaa vuoteen ilmoitus kännykkään, ja noukin palan luukusta käsin pois, 5min homma.)
Tosin hake aina hyvää ja kuivaa. Haketan peitetystä yhden kesän kuivatusta rangasta, ropsista ja osin kokopuusta. Tai ylivuotisesta, jos jää. Vanhassa rangassa varmaan hukkuu jo vähän energiaa, mutta toimii varmasti.
Hakkeet kannattaa ennakoida oikeasti jemmaan, niin ei tarvii jännittää pakkasia.
Vanhemmissa JD malleissa, missä suunnanvaihtaja ja pikavaihteet ovat oikeassa sivukonsolissa, penkin kääntö on sinänsä kätevä. Voit ajaa ollessasi takaperin vasemmalla kädellä suunnanvaihtajalla ja pistää seisonnan ajaksi p-asentoon. Käsijarrukin lattialla toimii penkin kumpaankin suuntaan, vaikkakin kääntyminen ei ole tasalattian veroista. Mutta jos on vielä suht solakka kaveri alle 45 numeron kengällä, kääntö ei tuota ongelmaa. Jos taas suunnanvaihto on ratissa, aiheuttaa se paljon lisää pyörähtämisiä tukkikuormainkäytössä. Näin saattaa kuormankin tehdä penkkiä eteenpäin kääntämättä. LS-pumpulla kuormain liikkuu tyhjäkäynnilläkin, mikä on etu esim. vanhempiin Valtroihin. Panssarointi aika vaikea JD:lle. Iso tankki toisaalta etu, mutta iso muovilaatta pohjassa.
Ehkä aloittajalla muuta kuin metsäkäyttöä?
Traktorit ovat tulleet paikallisteiden aurauksiin. Kuorma-autoauraan verrattuna traktoriauraus jättää herkemmin polannetta ja semmoista aaltoilevaa poikittaista pomppujälkeä. Suurimmat prentit kuitenkin ovat kalustona, voimaa ei puutu, mutta ehkä painoa. Sitten kun se tie jäätyy harmaaksi jääksi, käyvät karhentamassa joillakin erityisillä karhennusterillä, mutta ei pakkasjää helposti lähde irti.

-SS-

Traktorin alueaurat ovat yleensä liian kapeita 6m leveille ja yli teille. Sitten joutuu 3,6-4 metriset lehden kääntämään ihan poikittain, jolloin se alkaa haukkomaan ja pomppimaan. Näin tulee auratessa jo lainetta tai kiharaa. Tuo poikittain pito myös haittaa hyvänkin alueauran heitto-ominaisuuksia.
Eipä ole tullut näitä luettua, siksi vastaus vanhaan aiheeseen: 105kpl. Vartin laskin, ehkä jotain romuja lisäksi. Hommat kun on taas huononemaan päin, niin pittää teidän iloksi joskus laittaa myyntijonoon nettikoneesta löydettyjä aarteita.
Tuli otettua vähän enemmän kun näytti nousua. Kesä oli 1,115 ja talvi 1,18,. Ehti nousta jo sentin halvimmasta ennenkuin otin, mutta turha tätä on viikko myöhässä laittaa, kun on jo noussut hinta. ehkä nousee, tai laskee taas.
Metsätalous / Vs: Kokorunkohinnoittelu
: 22.02.25 - klo:10:32
Näinhän se on. Kyllä metsänmyyjän pitää itse tietää, onko metsässäsi (päätehakkuu) tukkipuusaanto 80% vai 92%. Sen mukaan lasket tilin tukille (esim 88€/m3 ja kuitu mitä on). Sitä vertaa kokorunkohinnoitteluun. Jos kokorungolla saa paremman hinnan, niin miksei.
On sitten ostajan asia, jos yllättäen 88€:n tukkia kannattaa laittaa paperiksi. Se vain osoittaa, eträ tukin ja kuidun hinnan keinotekoinen eriyttäminen on edelleen voimissaan.
Ledi-putkia on hyvin monen laatuisia ja tehoisia. Meillä navetan "vesitiiviit" kuoret oli hyviä, poistettiin 30 metrin matkalta kaikki kuristimet ja laadukkaat putket, valoteho kasvoi hurjasti verrattun 2x58wattisiin. Mutta sähkönkulutus ei pudonnut kuin kolmasosan tjsp. Lämmintä tilaa jäi yli 300m2 siihen.
Suuren maailman meininkiä. On maitotankki sisällä ja pihalla. Mutta muutenhan tekstistä ei saa selville yhtään mitään. Runko on laho ja hapokasta kertyy. Mistä lie kirjoittaa hän. Mä jo hetken  luulin , että sen väliseinän runko on niin laho, että sitä ei saa rikkoa.  Lisäksi joku päivä sitten se oli särkemäs lypsykonetta ja nyt se lypsykoneikko on yhä sillä seinällä, jossa runko on laho.

Ihan samaa ajattelin. Kuulin/luin jutun juuri noin. Aikanaan kun savolaiset tuli meille urakoimaan, sain eka jouluna lahjaksi savon sanakirjan. Sopimusneuvotteluissa se ei auttanu, ku ei tienny onko hinta nyt riittävä. Vastauksesta en ymmärtänyt mitään ja löin homman sitten lukkoon. Suullisesti. Parhaat työmiehet ikinä olivat. Kaupunkien läheltä sellaisia ei löydy. Mutta Lypsyukko ei voi nimimerkkisä takia tehäkkään Oksia. Ei voi palotella ikinä tankkiaan.
Olipa hyvä, että MF 5400 vetolevy vika jurina jupina tärinä löytyi. Kehtaako tuollaisen "vianetsinnän" hintaa laittaa tänne?

Mulla irtos aikanaan Valtra 8550 HT hitsattu painolevy vauhtipyörästä riukuakselille. Reikä oli akselia isompi, ja niin paino sai aikaan outoa tärinää. Onneksli sitten kuulin kun sammuttaessa limppu pyöri hetken pidempään kytkinkopassa. "Turha" kytkimen  katkaisu hitekissa ei ollutkaan turha, kun oli neulalaakeri ihan kuiva ja sökö. Olisi siellä sorvannut aikansa.
Ilman pikaliitintä tuo onkin, mutta turhaa supparia ennen kantta. Salhydro tarjosi noita kohtuuhintaan verrattuna muihin..
""Traktorikäytössä tarkoittaa vähintään ¾" linjaa, mielellään ilman pikaliitintä. Jos liitin pitää olla niin laittaisin 1" liittimen. Eikä siis mielellään enää traksan oman lohkon kautta palauttaen.""

Kiitos hyvistä vinkeistä. Etukuormaajassa nuo on joka toiminnossa. Täytyypä ensi huollossa (omassa sellaisessa lämpöisessä) avartaa tuota vapaata paluuta suoraan tankkiin. Siellä on vähän turhia nippoja kanteen menossa, ja pistää isomman letkunkin.
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/walvoil-sdm-dlm-patruunaventtiili-kela-12vdc-4sol660012/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAg8S7BhATEiwAO2-R6hCJCC9b0W-Zh7Uvc-3GzElxL4L6XuxIStSqw6mdClllD6R8zk048RoCHYkQAvD_BwE

Mulla käytössä tuollaisia solenoideja. Taitaa olla 25 barisia. Joskus tullut ilmeisesti isompi painepiikki, kun muovinen takapääty pullahtaa pihalle ja vuotaa. Vaihdettava uusi. Onko aiheesta kokemuksia, parannusehdotuksia??
Metsätalous / Vs: Taas tuli tuulituhoa
: 21.11.24 - klo:19:44
Tulikos eilen ja tänään tuulenkaatoja vähän, paljon tai merkittävästi?
Meillä sen verran jonkun kuorman saa ajaa, ja joutuu myymään.
Sivuja: [1] 2 3 ... 96