Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 11

Viestit - Niitti

Katselin reilu kymmenen vuotta vanhan traktorin tyyppikilpeä, jossa suurimmaksi jarruttomaksi hinattavaksi massaksi kerrotaan 3 tonnia.

Aloin sitten googlettelemaan, ja ne vanhat määräykset 2 tai 2,6 kertaa traktorin paino ilmeisesti koskevat vain niin vanhoja koneita, joiden tyyppikilpi ei kerro mitään painoista. Sinänsä jännä, ettei tuolla traktorilla saisi edes kylvökonetta vetää, mutta sama kone vanhemman ja pienemmän traktorin perässä on ihan ok.

Samalla löysin tiedon, jonka mukaan telikärryn etupyörissä on oltava jarrut. Toivottavasti se koskee vain uusia kärryjä. Sitäkään ei varsinaisesti missään sanottu.
Kyllä se 38 litraa taitaa paikkansa pitää. Ohjeen mukaan tyhjennyksen jälkeen täytyy järjestelmä täyttää vedellä ja ajaa kuumaksi. Jos siis 38 litrasta 50% liuosta jää jäljelle 13 litraa, tarkoittaa se 6,5 litraa pakkasnestettä. Vedellä täyttämällä pitoisuudeksi tulee 6,5/38=17%. Sen jäätymispiste olisi netin taulukon mukaan n. -7 ja pakkasnestemittari on samaa mieltä.

Täytyy huomenissa päästää vedet pois ja täyttää uudella nesteellä. Siitähän voi samalla laskea, että toisen tyhjennyksen jälkeen pakkasnestettä jää 0,17x13=2,2 litraa. 16,8 litraa pakkasnestettä ja 8,2 litraa vettä siis sisään, niin pitoisuuden pitäisi tulla oikeaksi.
Aukaisithan moottorin vesitilan vesipropun,  jäähdyttimen pohjapropun,
Tai alavesiletkun. Joihinkin järjestelmiin jää  nestettä tyhjäyksestä huolimatta,
just, ei ne kaikki nesteet tule syylärin hanan kautta vaan lohkon tyhjääminen pitää yös tehdä,
Ohje käskee avaamaan vain yhden hanan ja se on jäähdyttimessä. Lohkossa ei näy hanoja. Yksi putki tosiaan käy hanaa alempana, mutta sinne ei mahdu 13 litraa, vaan ehkä 2-3.
Jäähdytysnesteen vaihto meneillään otsikon koneeseen. Ohjekirjan mukaan jäähdytysjärjestelmän tilavuus olisi 38 litraa, mutta ulos tuli noin 25 litraa. Jäähdytysnesteen taso oli oikea ennen tyhjennystä, lämmityslaitteen hana täysin auki ja paisuntasäiliön korkki irti.

Tyhjennyshana ei näytä olevan aivan matalin kohta systeemissä, vaan ainakin alavesiletku kiertää sitä alempaa, ja sinne voisi jäädä pari litraa loukkuun, mutta nestettähän jäi tulematta 13 litraa.

Ohjeiden mukaan jäähdytysjärjestelmä täytyy huuhdella puhtaalla vedellä, jota mahtui sisälle niin ikään 25 litraa.

Millaisia määriä on tullut nestettä muiden koneista? Määrä vaikuttaa olevan sama kaikissa TC5000-sarjan koneissa.
Minusta koneiden kokovalikoima vaihteli paljon tuoteryhmittäin. Olisi kiinnostanut tutustua nostolaitekiinnitteisiin ruiskuihin, vaan eipähän näkynyt muita kuin Ahjocon Kasi. Jättimäisiä hinattavia kyllä löytyi, kuten myös itsekulkevia.

Toisia koneita oli näytillä pienempiäkin, kuten vaikka kylvökoneita ja apulannanlevittimiä.

Itselleni suurin yllätys oli jollain osastolla ollut ihan uusi takakuormain. En tiennyt että niitäkin vielä tehdään.
Hankin Minunmaatilani Wisun ja ihan toimivalta vaikuttaa.

Sitä en vain ole löytänyt että mihin peittaus pitäisi merkitä? Ohjelma kuitenkin tuntee peittausaineita, joten oletettavasti sen johonkin pystyy merkkaamaan.

Eikös se kasvinsuojelu välilehdelle mene ..
Saa sen sinne laitettua samoin kuin ruiskutuksenkin, minkä takia esimerkiksi käyttömäärä merkitään hehtaaria kohden. Mielestäni olisi paljon loogisempi kylvöosiossa.
Hankin Minunmaatilani Wisun ja ihan toimivalta vaikuttaa.

Sitä en vain ole löytänyt että mihin peittaus pitäisi merkitä? Ohjelma kuitenkin tuntee peittausaineita, joten oletettavasti sen johonkin pystyy merkkaamaan.
Mikä ohjelma näistä mahtaisi oll paras? Kaikissa tuntuu olevan hyviä ja huonoja puolia ???
10W-40 olisi tosiaan varmaan hyvä kompromissi. Traktorit tykkäsi kylmässä ja puimuri lämpimässä. Sitä ei traktorin ohjekirja tunne, mutta 15W-40 ja 10W-30 kyllä, joten 10W-40 lienee sopivaa.
Puimurissa on 6,7-litrainen NEF jakajapumpulla, jonka öljyksi ohjekirja ohjeistaa 15W-40. Sellaista tavallista kaaviota, josta voi käyttölämpötilan mukaan valita viskositeetin, ei ole ollenkaan esitetty. Ohjekirjan tekijä ei ole varmaan nähnyt puimurin tapauksessa tarpeelliseksi.

Luokituksen puolesta voisi käyttää samaa öljyä sekä puimurissa että traktoreissa, mutta viskositeetti ei sovi. Kylmässä 15W-40 olisi varmaan liian paksua, ja traktoreissa onkin ollut 10W-30.

Onkohan tuossa moottorissa jokin todellinen tarve paksummalle öljylle, vai voisiko siinäkin käyttää 10W-30:a? Jonkin samalla moottorilla varustetun traktorin (TSA?) ohjekirjasta ehkä voisi löytyä enemmänkin viskositeettivaihtoehtoja.
Junkkarin S-sarjalaisen kylvökoneen siemenpuolen kiertokoeräikkä on jumissa. Siemenen kiertokoetta tehdessä tulee siis apulantaakin. Aiemmin ongelman sai ratkaistua pitämällä maapyörää paikallaan. Nyt ei sekään enää toimi, kun räikkä on täysin jumissa.

Onko räikkä vaihdelaatikossa vai sen takana? Onko jollain kokemusta vastaavasta ongelmasta?
Käytöstä poistettu sikala pitäisi muuttaa soveltuvaksi muuhun käyttöön. Paikat pitäisi saada siivottua ja hajut pois. Erityisesti huolettaa se, ettei ilmaan jäisi mitään höyryjä, jotka voisivat ruostuttaa rautaa tai tehdä muuta haittaa tilassa mahdollisesti oleville tavaroille. Tästä varmasti löytyy kokemusta, joten kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä.

Seinät luultavimmin saa hoidettua pesulla ja uudella maalilla. Katto ja lattia ovat ongelmat.

Katto on paikasta riippuen joko aaltopeltiä tai villainen korvausilmakatto. Eniten mietityttävä asia on se, paljonko katon rakenteisiin on imeytynyt höyryjä ja hajuja. Erityisesti tämä huolettaa villakaton osalta. Yläpohjan sisällä ei toisaalta ole voimakasta sikalan hajua, joten ei katto ainakaan läpikotaisin ole kyllästynyt. Käytön aikana korvausilma tuli yläpohjan kautta, joten ilmavirran suunnan olisi pitänyt vähentää kaasujen virtausta katon suuntaan. Ilmanvaihto kuitenkin sammutettiin kun siat lähti, joten tilanne on voinut muuttua.

Entä mitä tehdä lattialle lietekuiluineen? Varsinkin kuilujen pintoihin on varmasti imeytynyt ties mitä. Voiko niitä saada ikinä puhtaaksi, vai onko ainoa keino täyttää kuilut ja valaa uusi betoni päälle? Vai hiipiikö haju vielä siitäkin läpi? Hirveä työ, jos täytyisi piikata pois koko lattia- ja kuilurakenne ja tehdä uusiksi.
Kun ilman virtausta on kuristettu, niin jäähdytysajasta tulee pitkä. Kuristus pitäisi saada avattua jäähdytyksen alkaessa. Kuristusläppää voi tietysti käydä käsin kääntämässä, mutta onko siihen kehitetty mitään automatiikkaa?

On ainakin Antilla. Vakiolämmönsäädin
Mitä se tekee/toimii?
Kun ilman virtausta on kuristettu, niin jäähdytysajasta tulee pitkä. Kuristus pitäisi saada avattua jäähdytyksen alkaessa. Kuristusläppää voi tietysti käydä käsin kääntämässä, mutta onko siihen kehitetty mitään automatiikkaa?
Masinisteissa joku tehnyt empiirisiä kokeita.
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=105473
Sivuja: [1] 2 3 ... 11