Ihan vakavasti ilman v...... mikä oli foortin maailmalaajuisen tuotannon tuhon syy?
Siis mitä ? Mihnään ole kadonnu .
Minusta suomessa ei myydä ford merkkistä uutta traktoria ,nyykkäriä kylläkin mutta se onkin Fiuu.
New Hollandin nykymallien historiaa:
T4, T5 ja TD5 Fiateja uudella moottorilla
T6 Fordin vaihteisto, kaikki muu New Hollandin aikana suunniteltua.
T7 Kokonaan New Hollandin aikana suunniteltu
T8 os. Case Magnum
Siinä oli suomeen tuotavat mallit. Maailmalla on lisäksi seuraavia:
5610, 6610 ja 7610: samannumeroiset Fordit uudella moottorilla ja konepellillä.
TS6: TS-New Hollandin perä, etuakseli ja hydrauliikka, uusi vaihteisto, moottori ja hytti.
Entä mitäpä tapahtui Fordin malleille New Hollandin aikana?
5610, 6610 ja 7610 ovat pysyneet yhtäjaksoisesti tuotannossa 80-luvun alusta saakka. Valmistuspaikka, moottori ja ulkonäkö ovat vaihtuneet matkan varrella. Malleja myydään ainakin Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
40-sarjan Fordista tehtiin TS-sarja, jossa muuttui lähinnä ulkonäkö. TS-sarjaa on seurannut TS6000- ja TS6-sarjat, jotka ovat T6000- ja T6-sarjojen rinnakkaismalleja. TS6-sarjaa myydään periaatteessa kaikkialla muualla paitsi Euroopassa.
Fordin 70-sarjaa seurasi New Holland 70A-sarja, jota valmistettiin edeltäjänsä tavoin Kanadassa vanhalla Versatilen tehtaalla. Kun New Holland osti Case IH:n, määräsivät kilpailuviranomaiset, että tehtaita oli myytävä. Kanadan tehdas myytiin tuotteineen. Uusi yrittäjä valmistaa edelleen 70A-sarjasta kehitettyä mallisarjaa Versatilen nimellä. Moottori on vaihtunut Cumminsiin. Näitä myydään ainakin Amerikkaan.
Pienet 3-sylinteriset Fordit, eli 30-sarja säilyi tuotannossa jonkin aikaa 90-luvulle. Intiassa vähän kauemmin.
Eli ei se Fordin tekniikka mihinkään ole kadonnut. Se on vain muuttunut osin kehitysmaamalleiksi, rinnakkaismalleiksi ja jopa vallan toisen valmistajan tuotteeksi. Ja tietysti sitä on yhdistelty Fiatin tekniikan ja täysin uuden tekniikan kanssa.