Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - Niitti

Käytöstä poistettu sikala pitäisi muuttaa soveltuvaksi muuhun käyttöön. Paikat pitäisi saada siivottua ja hajut pois. Erityisesti huolettaa se, ettei ilmaan jäisi mitään höyryjä, jotka voisivat ruostuttaa rautaa tai tehdä muuta haittaa tilassa mahdollisesti oleville tavaroille. Tästä varmasti löytyy kokemusta, joten kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä.

Seinät luultavimmin saa hoidettua pesulla ja uudella maalilla. Katto ja lattia ovat ongelmat.

Katto on paikasta riippuen joko aaltopeltiä tai villainen korvausilmakatto. Eniten mietityttävä asia on se, paljonko katon rakenteisiin on imeytynyt höyryjä ja hajuja. Erityisesti tämä huolettaa villakaton osalta. Yläpohjan sisällä ei toisaalta ole voimakasta sikalan hajua, joten ei katto ainakaan läpikotaisin ole kyllästynyt. Käytön aikana korvausilma tuli yläpohjan kautta, joten ilmavirran suunnan olisi pitänyt vähentää kaasujen virtausta katon suuntaan. Ilmanvaihto kuitenkin sammutettiin kun siat lähti, joten tilanne on voinut muuttua.

Entä mitä tehdä lattialle lietekuiluineen? Varsinkin kuilujen pintoihin on varmasti imeytynyt ties mitä. Voiko niitä saada ikinä puhtaaksi, vai onko ainoa keino täyttää kuilut ja valaa uusi betoni päälle? Vai hiipiikö haju vielä siitäkin läpi? Hirveä työ, jos täytyisi piikata pois koko lattia- ja kuilurakenne ja tehdä uusiksi.
Masinisteissa joku tehnyt empiirisiä kokeita.
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=105473
Mistä voi johtua, että viljaruuvi jumittaa puolityhjänä?
Ruuvissa on syöttösuppilo alhaalla. Kaikki toimii hyvin, jos aukko suppilon pohjalla on kokonaan viljan peittämä. Jos taas aukko paljastuu ja vilja virtaa ruuviin sitä mukaa kun tulee suppiloon, niin ruuvin kuormitus selvästi kasvaa ja pyörimisnopeus laskee. Jollei suppiloon tällöin saa pian lisää viljaa, pysähtyy ruuvi täysin.
Mistä voisi johtua? Sehän toimii aivan nurinkurisesti.
Nykyään ei uudessa traktorissa enää tarvitse olla hyttiä, vaan turvakaarikin riittää. Koskeeko tuo myös vanhempia koneita?
Mietiskelin, että joku 70- 80-luvun hytitön kone voisi olla kätevä aputraktorina, mutta siihen aikaan oli Suomessa hyttipakko. Hytittömiä koneita kyllä saa keski-Euroopasta, mutta tulisiko niiden kanssa sitten ongelmia täällä päässä?
New Holland TC-sarjalaisen puintikelan hihna löystyy kun nopeus lasketaan pieneksi. Ongelma on se, että puintikelan hihnapyörän puolikkaat eivät mene tarpeeksi lähelle toisiaan, vaan niiden välille jää n. 15 mm rako. Ohjekirjan mukaan raon pitäisi pienentyä yhteen millimetriin. Variaattorin toimintaa seurattaessa näkyy selvästi kuinka puolikkaat liikkuvat aluksi lähemmäs toisiaan, kunnes liike pysähtyy suunnilleen liikealueen puolivälissä. Tässä vaiheessa säätömoottori kuitenkin jatkaa liikettään levittäen hihnapyörää olkikelan akselilla, jolloin hihna löystyy. Tällöin hihnan kiristysjousi painuu kasaan, koska alahaarukankin täytyy liikkua moottorin työntäessä.

Olisiko puolikkaiden välissä jotain ylimääräistä? Miten sinne edes voisi joutua mitään?
Pyörän puolikkaissa ilmeisesti on sakaroita, jotka estävät niiden kiertymisen toistensa suhteen. Olisikohan joku niistä voinut katketa estäen puolikkaiden pääsyn lähelle toisiaan?

Onko kokemusta vastaavasta?
Onko kenelläkään ollut ongelmia TC5000-sarjalaisen näytön alla olevien nappien kanssa? Meillä ei ajonopeusnappi toimi enää lainkaan. Oireet alkoivat niin, että painalluksia tarvittiin useampi, mutta pian napista tuli tyystin toimimaton. Hiukan hankala tilanne, kun puintikelan ja puhaltimen nopeuden säätämisen jälkeen täytyy sammuttaa kone ja ottaa virrat pois, jotta näyttö palautuu näyttämään ajonopeutta.

Räjäytyskuvien perusteella paneelin alla on piirilevy, jolla kytkimet ovat. Uuden katkaisimen vaihtaminen voisi siis olla mahdollista, jos löytyy uusi vastaava.
Saako mistään kierrätyksenkestäviä 150- tai 160-millisiä viljaputkia ja mutkia? Ei löydy kuin ohutseinämäisiä :-\
Katseltiin Okrassa Multivan Cerexiä ja vaikutti kiinnostavalta. Eräs tärkeä asia kuitenkin unohtui katsoa: Paljonko se vaatii hydrauliikkaliitäntöjä traktorilta? Tietääkö kukaan?
Onko joku vaihtanut Fancomin puhaltimien laakereita?
Muutama n. 15 v. käytössä ollut on alkanut ääntelemään, ja vielä olisi aikaa puhdetöihin.
Tyyppiä en muista, mutta ovat näitä joissa erilliset puhallin- ja säätö/mittausyksiköt napsautellaan päällekkäin toisiinsa mustilla lukitustapeilla.
Mitkä olisi hyvät perävaunun takavalot? Yhteen kärryyn asennettiin pari vuotta sitten IKH:n sarja. Se on kuitenkin osoittautunut nimensä mukaiseksi: Ihan Kaikkein Huonoin.
Melkein kaikki valaisimet tuntuvat olevan aikamoisia rimpuloita. Lisäksi monissa ei ole tiivisteitä eikä varsinkaan ruostumattomia ruuveja.

Onko hyviä enää nykyään olemassakaan?
Kertokaapa joku TC:n omistaja, että kuuluisiko vm. 2011 mukana olla kylmälokero/laukku?
Onko kokemuksia kuivurin automaation modernisoinnista?

Koska tuota ohjelmointikokemusta on hieman kertynyt, niin valmiiden kuivuriautomaatioiden sijasta kiinnostaa tavallisen ohjelmoitavan logiikan käyttäminen. Sähkömies asentaisi Siemens Logo!:n ja pari lisäpalikkaa. Ohjelma omasta takaa ja säästöä syntyy tuhansittain.
Kuulostaa helpolta. Kannattaako ryhtyä tuumasta toimeen?
Vilja ei pysy enää pikkukärryissä sisällä, joten laidat täytyy tehdä.
Lavansyrjälautaa näkyy olevan saatavana. Koko on 120 x 28 mm. Kehyksen löytäminen vain tuottaa ongelmaa. Normaalia u-profiilia löytyy 30 x 30 x 2 mm kokoisena, eli vaatisi 26 mm paksun laudan.
Kuitenkin lautaa myydän nimenomaan lavansyrjälautana, joten onko olemassa jotain profiilia, johon 28 mm paksu lauta sopii suoraan sisälle?
Näin äsken Multivan kylvökoneen. Paljonkohan näitä mahtaa olla maakunnissa?
Sivuja: [1]