Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8

Viestit - MOI

90 -luvun lopussa oli Virago 1100, muutoin se oli hyvä mutta toisiovälitys liian tiheä. Se olis kaivannut kuudennen vaihteen, kone kun kiersi satasen vauhdissa ihan liikaa.
Mikä Patussa "kyrsii"? Riittääkö ulottuvuus ja voimat hankintapuiden ajoon? Itse kun etsin sopivaa pilkkiä ko. käyttöön.
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia Oniarin 7400 tai 8600 mallin kuormaajista ja 10-12tn kärryistä. Keskon lehdessä toki kehuttiin, samoin Urakointiuutisissa.
Moro. Laitoin aiheen tiimoilta yv:tä.
Nyt olis mielenkiintosta kokeilla onko mönkijälle oikeesti käyttöä. Pitäisi ajaa "järven takaa" jäitä myöten, koivurankaa. Millainen mönkijän vetokyky on jos perään laitetaan omamassaltsaan n. 500 kg ha-traileri ja lastataan sen kyytiin 1m3 koivurankaa? Jäällä lunta ei ole kuin n. 5 cm.

Toisaalta vanha lava-auto vetää traileria sen aikaa että jää alkaa kestää traktorikalusta. Mutta ei käy kieltäminen etteikö mönkijä ja sen vetokyky kiinnostaisi....
Paljonkohan siihen perus hiluxin lavalle saikaan painoa laittaa? ::)

Aikoinaan oli hiluxi, nykyään paku, jonka senkin oikea tarve aika kyseenalainen.

Onko kellään noista rkk:n kärryistä edes kuulopuheita tiedossa?

Kantavuus oli jotain Hiluxiin 900kg, Hiaceen 1100kg.
RKK kärryistä olisi mukava saada käyttökokemuksia. Heidän kotisivuillaan on kyllä pitkä referenssilista asiakkaista joilla RKK kärryjä.
RKK kärryssä oli vaihtoehtona teli isolla lehtijousella. Olisiko mukavampi käytössä kuin jäykähkö kumipatukkajousitus?
Ei kai erillinen runko ole pakollinen? Tuo kippi on joissain lavettimallin kärryissä toteutettu siten että kärryn runko on nivelöity telin etupuolelta. Ainakin RKK kärryssä näkyy niin olevan. Muulin hinta on n. 1000€ sis alv kalliimpi kuin saksan kärryt. Siinä sitä on miettimistä kuinka pitäisi kannattaa kotimaista. Olispa hinnanero kohtuullisempi :(
Moro ja hyvää alkanutta vuotta!
Jossain vaiheessa pitäisi päivittää henkilöauton peräkärryä, valitettavasti! Vaatimuksena ainakin 1500-2000 kg kantavuus. Rekisteröidä se pitäisi siten että sillä voisi kuljettaa laillisesti esim. autoa ja venettä sekä kaikenlaista kpl tavaraa maa-ja metsätalouden hommissa, klapisäkkejä/laatikoita, ym. Kertokaas te joilla omakohtaista kokemusta! Millainen on toimiva/kestävä jousitus, kumivääntöjousitus vai keinuteli lehtijousella? Korkeampi lavettikärry vai perinteinen pyörä sivussa oleva "autotraileri" tyyppinen?
Millaisia kokemuksia teillä on ns. lavettimallin kärryistä, esim. saksalaisista Eduardo, Usinn, ym. Ainakin ne on helppo lastata kun kaikki laidat aukeaa. Onko niissä ongelmaa että kuorman painopiste nousee niin ylös että kärry käy kiikkerämmäksi kuin perinteinen traileri? Kippiä lavettikärryissä harvoin on, ajoramppeja näkyvät tarjoavan tilalle. Onko kippi "must"? Mites kuorman suojaaminen? Onko teillä isoissa kärryissä sivukippaava kuomu vai pressu? Kotimaista valmistajaa tekisi mieli suosia mutta onko niillä lavettimalleja ollenkaan?
Kommentteja kiitos!
Tuo kone on vm-68, kuivilla jarruilla.
Tämä kone on multi powerilla, joka vieläpä toimii, pienillä kierroksilla kytkeytyy isommalle tosin 2-3s viiveellä. Eikös tosiaan koneessa ole kaksi pumppua kun niiden tuotot saa yhdistettyä kolmitieventtiilillä? Eli ymmärsinkö nyt oikein, nostolaitekansi auki ja sitten molemmat pumput vaihtoon? Onko kukaan hommannut mäntäpumppuun korjaussarjaa, sellainen kun tuli englesmannien sivuilla vastaan?
Moro!
175 Ferkun työhydrauliikan pumppu vetelee viimeisiään. Nostolaite jaksaa nostaa ok. Mutta ulkopuolisen hydrauliikan pumppu ei jaksa kuormaa vastaan tuottaa juuri mitään. Pitäisi varmaan vaihtaa pumppu, kenties molemmat pumput. Ferkutietäjät, mitäs pitää huomioida kun nostolaitteen kantta aletaan nostamaan? Meneekö nostolaitteen vivustossa säätöjä pieleen? Mistä uusi/laadukas pumppu?
Metsätalous / Vs: Kannattaako puun ajo
: 20.12.15 - klo:21:20
Moro!
Noin 15 v sitten rakensin hankintahakkuita varten traktoripohjaisen "moton". Valmet 805 saparovedolla, keulasäiliöllä/pumpulla ja akselilukolla. Perään Jake tuppisovitteella Granab ja puominpäähän Keto Forst. Metsärenkaisiin vielä ketjut ja suolavedet. Sillä sitten opettelin/harjoittelin hakkuutyötä. Ja kun paremmasta en tiennyt niin menihän se. Kone tuli sitten myytyä pois aikanaan.

Jos valinta päätyy traktoripohjaisen hakkuupelin rakentamiseen, niin kehottaisin valitsemaan peruskoneeksi jonkin hyvän Hitechin ja siihen mahdollisimman ison nosturi. Ja kouraksi vähintään Keto 51 kokoluokan koura. Sillä voi tehdä sitten järeämpiäkin puita. Mutta tänä päivänä varustelemiseen taitaa mennä väkisin n. 30 k€ alv 0%. Onko sitten järkevää, jokainen laskeskelee tahollaan kannattavuuden.

Mutta mikäli mahdollista, kannattaa miettiä peruskoneeksi myös ajokonetta. Sen puomin päähän sitten hakkuupää, Keto, Kesla, ym. Tai sitten se oma harvesteri erikseen ja yrittää ajaa ne puut vaikka traktori/metsäperävaunu yhdistelmällä.
Metsätalous / Vs: Metsurin vaatteet
: 10.12.15 - klo:20:12
Moro!
Eilen ostin konesahaliikkeestä Huskun läppähaalarimalliset metsurin housut, 139€. Istuvat ainakin kuivaharjoittelussa ihan hyvin päälle. Samoin tuli investoitua matallammalla varrella olevat turvasaappaat, 95€. Jos nuo hankintahakkaajalle välttää?
Perheen vm -98, 3B Passatti 4WD on nyt menty nyt 540 tkm, eikä vielä kertaakaan ole ollut mitään vikaa... >:(
Toki kuluvia osia on vaihdettu normihuollon väleissä, kuten jousia, iskareita, hihnoja, kiristimiä, laturi, vesipumppuja, suuttimen kärkiä, hydr. vent. nostajat, tuulilaseja. Mutta esim. pyöränlaakerit ja VNT ahdin ovat vielä tehtaan jäljiltä, tiedä sitten koska paukahtaa ;)
Nyt on vaan lähitulevaisuudessa tulee ongelma et mikä olis seuraava perhevaunu, jossa olis Torsen laatikolla tehty oikea neliveto. Ne vaihtoehdot taitaa vähävaraselle olla aika vähissä. Maasturia kun ei kilometrien kertyessä ole vara pitää.
Soitin Suolahteen, vastasivat että korjauskäsikirjat on tarkoitettu huoltoyrittäjille😖!
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8