Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 6 7 [8]

Viestit - MOI

TerWehdys Mestarit !

Onko arvon raatilaisilla tietoa/kokemusta mistä saa Vila- koneen tekemään etukuormaajaan VILA 1405, varaosia laakereita/tappeja ? Yleismallisetkin liukulaakerit/tappiaihiot toki käy, mutta oikeilla mitoilla alkuperäinen olisi nopein tapa kunnostuksessa.
Kertokaapa Mestarit, mistä saa kunnolliset/kohtuuhintaiset etukuormaajan kauhat/trukkipiikit ? Mitä kannattaa kiinnittää huomio kun valitsee kauhaa ?? Mitä leveyttä suosittelette yleiskauhaksi ? Miten paljon käytätte SoftDrive:a, kytkettekö sen pois joissain töissä ?   
Niin, valitettavasti olen pelkkä asiakas klapikoneitten saralla. En kilpailijan taholta. Ei tarkoitukseni ollut haukkua konetta, em. kokemukset kun perustuvat vain ja ainoastaan tapahtuneeseen ! "Akkani ja taloni saat haukkua, mutta autoani älä hauku"- menttaliteetti on näköjään vallalla vieläkin. Ei ole kenenkään etu, ei asiakkaan, ei valmistajan, joutua kokemaan/kokeilemaan ihan kaikkea ! Olen kuullut juttuja kuinka TR 70:tä on muutettu oikeaaan suuntaa, hyvä niin ! Asiat kehittyvät oikeaaan suuntaan ! Mutta kehottaisin klapikonetta valitessa tekemään vertailua ajan kanssa, ja käydä vaikka käyttäjiltä kuulemassa kokemuksia. Eikös sieltä tule aitoa palautetta ? Myös pilkottavan puun halkaisijalla on iso merkitys mikä konetyyppi soveltuu parhaiten.
En tiedä miten aloittaisin ! Itsellä Giljotiiniterällä ja 5m kuljettimella oleva klapikone pienen puun tekoon. Todella tehokas/hyötysuhde hyvä, pieni tehon tarve. Kaikin puolin hyvä, alle 25 cm:n puun tekoon.

 No porukalla hankimme kolme vuotta sitten Palax TR 70:n hydraulisella syöttökuljettimella/poistokuljettimella. Itku melkein tulee silmään koneen eloa muistellessa. Ensin meni "alumiinirunkoinen" kulma vaihde. Sen jälkeen teräsvaluisesta kulmavaihteesta käyttävän akselin ulompi laakeri. Sitten repesi syöttömatto. Akselien laakeroinnit alamittaisia. On jouduttu vaihtamaan sirkkelin akseli laakereineen, niissä kun ei ole rasvanippoja. Hihnapyörät on alumiinisia ja samalla alimitoitettuja. Niitä on myös vaihdettu. Vastinrauta, joka rajoittaa klapin pituuden, vääntyy herkästi. Poistokuljettimen ketju venyy rajusti, alimitoitettu. Ketjussa olevat kolat irtoilevat. Mekaaniset tangot, jotka ohjaavat suuntaventtiileitä vääntyvät/löystyvät enemmän käytettäessä. Sirkkelin suojalevy repeilee herkästi hitsauksistaan. Sirkkelin hihna alimitoitettu, 4 paria hihnoja jo uusittu. -> Momentti liian suuri ko. hihnoille/hihnapyörille.

Koneella ei voi tehdä järkevästi pientä puuta. Menee enemmän energiaa traktorin polttoaineissa taivaantuuliin kuin klapina saa takaisin. Pitää muuten olla 1000 PTO, jotta saa pidettyä kierrokset kohtuullisena. Palax:lle sopivan kokoinen puu on kuitumitoissa 15-30 cm, silloin se on tehokas kone. Itselleni kuitenkin teen polttopuut pienemmistä "rangoista".
Palax:ia katsellessa huomaa että kaikessa on säästetty/asioita ei ole mietitty loppuun. Asiakas on todella pistetty protohoimmiin kuin Palax 70 on laskettu markkinoille. On hommattu levyleikkuri sekä särmäri ja ideoitu klapikone, mutta kun pohjanmaalla ei kunnon metsiäkään ei sieltä voi olettaa tulevan kunnon klapikoneitakaan ! Tekisivät pelkästään alihankintahommia muille ja jättäisivät.........
Onko Kevytkyntömuokkari ( Faber/Retronik) poissa laskuista ? Itsellä kolmen vuoden kokemus kevytmuokkausaurasta, ja kokemukset pelkästään positiivisia. Samoin naapureilla jotka ko. konetta ovat jatkuvasti lainailleet. EIkö sekin kerro jotain ??? Ainoa mikä harmittaa on se että sitä ei ole kehitetty aiemmin !! Tuntuu melko turhauttavalta miettiä aiempia pimeitä syysviikonloppuja kyntämässä. Itselläni on 75 hv neliveto, jonka vetoteho juuri riittää 10 -siipiselle muokkarille. Hinta/laatusuhde mielestäni kohdallaan ko. koneessa. Tosin jotkut "ääriainekset" eivät moista ajattelumallia enää sulata EU -viljelyssä.
Sivuja: 1 ... 6 7 [8]